2109
روش جدید درمان افسردگی مقاوم به درمان

روش جدید درمان افسردگی مقاوم به درمان

1402/01/14 بازدید1594

درمان افسردگی مقاوم به درمان شاید عبارت پارادوکسیکالی به نظر برسد. اما خبر بسیار امید بخش این است که برای افسردگی مقاوم به درمان راه حلی وجود دارد.

 افسردگی مقاوم به درمان یک اختلال افسردگی اساسی است. زمانی که حداقل دو درمان مختلف ضد افسردگی موثر نباشد، اصطلاحا به آن افسردگی مقاوم به درمان گفته می شود. در این حالت روش های معمول نمی تواند به درمان افسردگی فرد کمک کند.

هر کسی که افسردگی را تجربه کرده است، می داند که این اختلال چقدر می تواند دردناک باشد. در این میان برخی از افراد به درمان های دارویی و روان درمانی واکنش مثبتی نشان نمی دهند. اینجاست که نوروتراپی با درمان های تکنولوژیک به ما کمک می کند. از مدرن ترین روش های درمانی، درمان افسردگی با rTMS است.

آمارها نشان می دهد که 30 درصد افراد مبتلا به اختلال افسردگی با درمان های معمول بهبود پیدا نمی کنند. این در حالی است که به واسطه ی درمان rTMS می توان روند بهبودی را تسریع کرد.

 

درمان افسردگی مقاوم به درمان با rTMS

درمان rTMS روش مکمل و گاهی جایگزین داروهای ضد افسردگی است. این درمان بسیار موثر و بدون درد است، همچنین عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی را ندارد. در این تکنولوژی با استفاده از میدان مغناطیسی به تحریک یا بازداری بخشی از مغز پرداخته می شود که در برخی از اختلالات مانند اختلالات خلقی، به ویژه افسردگی اثرات مشابه یا بهتر نسبت به دارو درمانی یا روان درمانی دارد.

rTMS از بهترین روش های درمان افسردگی مقاوم به درمان محسوب می شود. تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مکرر (rTMS) روشی پیشرفته و غیر تهاجمی است.

 

 

 

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی در مقایسه با عوارض جانبی درمان rTMS

داروهای ضد افسردگی با طیف وسیعی از عوارض جانبی از جمله تهوع، افزایش اشتها و افزایش وزن، خشکی دهان، بی خوابی، خستگی، خواب آلودگی، از دست دادن میل جنسی، یبوست، تاری دید، سرگیجه، بی قراری، تحریک پذیری و اضطراب همراه هستند.

درمان rTMS به عنوان جایگزین ایمن و موثر برای داروهای ضد افسردگی در نظر گرفته می شود.

 

فرآیند درمان rTMS

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر (rTMS) از میدان های مغناطیسی به منظور تحریک سلول های عصبی در مغز برای بهبود علائم افسردگی استفاده می کند. یک سیم پیچ الکترومغناطیسی روی پوست سر شما نزدیک پیشانی شما قرار می گیرد. الکترومغناطیس مورد استفاده در rTMS جریان های الکتریکی ایجاد می کند که سلول های عصبی را در ناحیه ای از مغز که در کنترل خلق و خو و افسردگی نقش دارند، تحریک می کند. به طور معمول، این درمان در طی جلسات 30 دقیقه‌ای در فواصل سریع انجام می‌شود. این درمان اکنون می تواند در جلسات کوتاه تری با دوزهایی به نام تحریک انفجاری متناوب تتا یا theta burst  ارائه شود.

 

 

درمان rTMS  در کلینک آتیه درخشان ذهن

کلینیک آتیه درخشان ذهن، اولین مرکز نوروساینس بالینی مبتنی بر تکنولوژی های نوین در کشور است. در این مرکز ما سعی داریم با کمسیون دقیق تشخیصی روند درمان را شروع می کنیم. کمسیون تشخیص در کلینیک آتیه شامل نقشه مغزی، آزمون، ارزیابی توسط روانشناس و ویزیت روانپزشک می شود.

علاوه بر درمان rTMS، دیگر درمان های تکنولوژی و مدرن مثل tDCS، CRT ، نوروفیدبک و بیوفیدبک نیز در مرکز اعصاب و روان آتیه درخشان ذهن، ارائه می شود.

 

    

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16443 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11611 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4096 بازدید