2109
افسردگی پنهان چیست؟

افسردگی پنهان چیست؟

1402/10/26 بازدید254

علائم افسردگی

 بعضی از افراد ممکنه افسرده باشن اما این موضوع رو ندونن. اگرچه علائم شناخته شده‌ای مثل غمگین بودن یا ناامیدی را می‌تونیم به راحتی تشخیص بدیم اما تشخیص سایر علائم افسردگی ممکنه برای یه فرد عادی قدری سخت باشه. خوب همه ما می‌دونیم که بعضی از علائم افسردگی به صورت کاملا آشکار هستن. اما خیلی از علائم افسردگی هم وجود دارن که به صورت پنهانی در روحیات فرد دیده می‌شن و تشخیص اون‌ها کمی سخته.

افسردگی پنهان چیست؟
با این حال توجه به این نکته مهمه که سایر بیماری‌ها هم می‌تونن علائمی مثل افسردگی پنهان رو ایجاد کنن. در نهایت من در این مقاله برخی از علائم کمتر شناخته شده افسردگی را مورد بحث قرار می‌دم. همچنین علل شایع افسردگی و کارهایی رو که یک فرد باید در شرایطی که خود یا یکی از عزیزانش علائم مشابهی رو تجربه کردن انجام بده رو توضیح می‌دم.
اشتها و وزن فرد افسرده تغییر می‌کنه
زیاد یا کم خوردن می‌تونه نشون دهنده افسردگی در یه انسان باشه. بعضی از افراد برای تمدد اعصاب و رها شدن فکرشون به غذا رو می‌آرن. در حالی که بعضی دیگه به دلیل خلق و خوی خاص و احساسات منفی‌شون اشتهای خودشون رو از دست می‌دن یا کمتر غذا می‌خورن. تغییرات در مقدار مصرف غذا می‌تونه باعث افزایش یا کاهش وزن فرد بشه. اون‌ علائم همچنین می‌تونن خلق و خوی فرد و یا حتی سطح انرژی رو هم تحت تاثیر قرار بدن. همینطور ممکنه عوامل فیزیولوژیکی زیادی هم در این تغییرات نقش داشته باشن. برای درک بهتر این موضوع باید بدونین که بین چربی اضافی بدن و افزایش التهاب توی بدن انسان‌ها ارتباط عمیقی وجود داره. در نتیجه موضوع تغییرات وزن به نوبه خودش ممکنه در ایجاد یا تشدید علائم افسردگی نقش داشته باشه.
تغییر در عادات خواب یکی از نشونه‌های افسردگی پنهانه
ارتباط قوی بین روحیات فردی هر کس و نحوه خواب و استراحت اون وجود داره. کمبود خواب می‌تونه به تشدید افسردگی در یه فرد کمک کنه و خود بیماری افسردگی هم می‌تونه خواب را دشوارتر کنه. تحقیقات نشون می‌دن که کمبود خواب مزمن می‌تونه به تشدید علائم افسردگی پنهان در فرد منجر بشه. این مسئله ممکنه به دلیل تغییرات عصبی و شیمیایی ایجاد شده در مغز انسان‌ها باشه. با این حال خواب بیش از حد معمول هم می‌تونه نشانه‌ای از افسردگی در یه فرد سالم باشه.
تشدید مصرف الکل یا مواد مخدر در زمان وقوع افسردگی
بعضی از افرادی که به اختلالات خلقی مثل افسردگی نهانی مبتلا هستن ممکنه از الکل یا مواد مخدر برای کمک به مقابله با احساسات منفی خودشون مثل غم، اندوه، تنهایی یا ناامیدی استفاده کنن. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) گزارش داده که در ایالات متحده از هر 5 نفر مبتلا به اضطراب یا اختلال خلقی مثل افسردگی یک نفر به مصرف مصرف الکل یا مواد مخدر معتاده.
خودگویی منفی از نشونه‌های بارز افسردگی در فرده
خودگویی منفی یک گفت و گوی درونیه که دارای جنبه‌های آسیب زا و خود انتقادیه. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی از خودگویی منفی رنج می‌برن و اون رو توی زندگی خودشون تجربه کردن. این افراد معمولا به طور پیش فرض افکار مضر و انتقادی نسبت به خودشون و یا حتی شرایط زندگی‌شون دارن. با وجود اینکه تحقیقات محدودی در مورد اثرات بلندمدت خودگویی منفی وجود داره اما همون تحقیقات انجام شده هم نشون می‌ده که خودگویی منفی اثرات مضری بر سلامت روان و عملکرد شناختی فرد داره.
خستگی دائمی نشانه ای دیگر از بروز افسردگی در فرد
یکی دیگه از نشونه‌های افسردگی پنهان در افراد مختلف احساس خستگی بیش از حد اون‌هاست. خستگی رو می‌شه یکی از علائم خیلی رایج در بیماری افسردگی دونست. به هر حال بعضی از تحقیقات نشون می‌دن که بیش از 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی دچار خستگی مفرط می‌شن. اگرچه همه گاهی اوقات احساس خستگی می‌کنن اما افرادی که خستگی شدید یا مداوم دارن (به خصوص اگر با علائم دیگر همراه باشه) ممکنه نشونه‌ای از بروز افسردگی پنهان در فرد باشه.
شادی اجباری
گاهی اوقات مردم از افسردگی پنهان به عنوان افسردگی خندان هم یاد می‌کنن. دلیل این مسئله هم اینه که افرادی که علائم خودشون رو پنهون می‌کنن ممکنه اطمینان حاصل کنن که چهره اون‌ها در حالی که در جمع دیگران هستند باید همیشه خیلی شاد به نظر برسه. با این حال همگام شدن با این شادی و مثبت بودن اجباری می‌تونه برای اون‌ها کار خیلی دشوار باشه. با گذشت زمان ماسک ممکنه بلغزه و فرد علائم غمگین بودن، ناامیدی یا تنهایی را نشون بده.
 
علائم افسردگی
افراد افسرده کمتر از دیگران خوشبین هستن
نظریه‌ای وجود داره مبنی بر اینکه افراد مبتلا به افسردگی ممکنه یک ویژگی به نام واقع گرایی افسردگی را نشون بدن. این مسئله  به این معنیه که اون‌ها ممکنه در دیدگاه خود نسبت به رویدادها و کنترلی که روی رویدادها دارن نسبت به افراد سالم دقیق‌تر باشن. دیدگاه واقع بینانه یا بدبینانه نسبت به دیگران ممکنه یکی از نشونه‌های افسردگی در فرد باشه. به خصوص اگر فرد علائم احتمالی دیگه‌ای رو از افسردگی داشته باشه احتمال بروز این بیماری در فرد تشدید می‌شه.
از دست دادن تمرکز
وقتی فردی در حین مکالمه عقب می‌مونه یا رشته افکارش رو از دست می‌ده این موارد هم می‌تونه نشون دهنده مشکلات حافظه و تمرکز در اون فرد باشه. چنین مسائلی از علائم رایج افسردگی به شمار می‌رن. یه مطالعه قدیمی در سال 2014 نشان می‌ده که بروز مشکلات در تمرکز می‌تونه زندگی اجتماعی فرد رو چالش برانگیز تر کنه و در نهایت باعث تشدید علائم افسردگی در او فرد بشه. در نهایت عدم تمرکز فرد بر روابط فردیش می‌تونه به طور قابل توجهی بر زندگی اجتماعی، فعالیت اون در محیط کار و بهره وری کاری فرد تاثیر بزاره. در نهایت می‌شه تموم علائمی که در متن به اون‌ها اشاره شد رو از نشونه‌های بروز افسردگی پنهان در یک انسان دونست. پس نسبت به چنین علائمی در خودتون و عزیزانتون بی توجه نباشین و در جهت رفع اون‌ها تلاش کنین.



 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها