2109
آیا ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

آیا ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

1400/12/25 بازدید514

بازار کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال یک بازار مالی نسبتا جدید است که روز‌به‌روز به سرمایه‌گذاران آن افزوده می‌شود. با سرمایه‌گذاری در این بازار نوظهور می‌توانید ثروتمند شوید، اما در عین حال ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهید. ولی چگونه ممکن است که هر دو جمله درست باشد؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در عین حال که مخاطره‌آمیز است، می‌تواند به‌طور بالقوه سودآور باشد. زیرا در این بازار، دامنه نوسان وجود ندارد. به‌عبارتی یک ارز در یک روز ممکن است از 0 تا 100 درصد نوسان داشته باشد. این موضوع برای افراد تازه‌کار، ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد. اما افراد حرفه‌ای و کسانی که روزانه معامله می‌کنند از این نوسان‌ها استقبال می‌کنند زیرا نوسان زیاد، به‌معنای فرصت معاملاتی بیشتر است.

اما برای پاسخ دقیق به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مناسب است یا نه، باید کمی بیشتر با مفهوم ارز دیجیتال آشنا شویم.

ارز دیجیتال چیست؟

در تاریخ بشر، پول به شکل‌های گوناگونی وجود داشته است. البته پول همیشه به شکل امروزی وجود نداشت و مردم در گذشته، مبادله کالا با کالا انجام می‌دادند. سال‌ها بعد با شکل‌گیری اولین کشورها و جوامع بشری، سکه‌های طلا و نقره جای مبادله کالا با کالا را گرفتند و مردم با این سکه‌ها خرید و فروش خود را انجام می‌دادند.

چند قرن بعد، با ظهور امپراطوری‌های بزرگ در جهان، دیگر سکه‌ها وسیله مناسبی برای مبادله نبودند. به همین علت صرافی‌های آن زمان و افراد معتمد هر شهر، گاها با دادن رسید و حواله به مردم پول‌های آن‌ها را نگهداری می‌کردند. با گسترش این حواله‌ها و پشت‌نویسی آن‌ها توسط مردم، ایده چاپ اسکناس توسط دولت‌ها قوت گرفت. به این صورت اولین اسکناس‌های کاغذی توسط دولت‌ها چاپ شد.

در نیمه دوم قرن بیستم، کارت‌های اعتباری وارد سیستم بانکی شدند تا حجم پول نقد و اسکناس‌ها کاهش یابد. اما چاپ بدون پشتوانه پول توسط بانک‌ها باعث ایجاد بحران‌های مالی و اقتصادی متعدد شد. سرانجام در سال 2008 شکل جدیدی از پول اختراع شد. این پول جدید و دیجیتالی توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شد و بیت‌کوین نام گرفت.

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال دنیا بود که بر پایه فناوری بلاک‌چین ساخته شد. این ارز به‌عنوان محبوب‌ترین رمز ارز دنیا با هدف انتقال سریع، امن و غیرمتمرکز پول به سراسر نقاط دنیا اختراع شد. تا قبل از ایجاد بیت‌کوین، تنها راه انتقال پول، از طریق بانک‌ها بود.

زمانی که یک فرد تصمیم به انتقال پول به خارج از کشور می‌گیرد باید این کار را از طریق سیستم‌های بانکی بین‌المللی مانند سوئیفت انجام دهد. سوئیفت هم‌اکنون بزرگ‌ترین سیستم مالی دنیا است که چندین هزار بانک بزرگ در سراسر جهان برای انتقال پول از آن استفاده می‌کنند. اما این سیستم خالی از اشکال نیست. مثلا زمانی که شما بخواهید به کمک این سیستم به خارج از کشور پول ارسال کنید، به سه مسئله اساسی برخورد می‌کنید که در ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

اولین مشکل، کارمزدی است که بابت انتقال این پول به خارج از کشور باید پرداخت کنید. دومین مسئله مدت زمان نسبتا زیادی است که این پول به دست فرد موردنظر شما در خارج از کشور برسد. سومین مشکل که برای ایرانی‌ها وجود دارد مسئله تحریم‌ها است. به دلیل تحریم‌های بین‌المللی‌ علیه ایران، انتقال پول از ایران به خارج از کشور بسیار سخت است.

همان‌طور که گفتیم، ارزهای دیجیتال مشکلات انتقال پول از طریق بانک‌ها را رفع کرده‌اند. با کمک ارزهای دیجیتال می‌توانید بدون هیچ واسطه‌ای برای هر شخصی که می‌خواهید، پول ارسال کنید. اما این تنها هدف ارزهای دیجیتال نیست. بعد از بیت‌کوین، ارزهای دیجیتال جدیدی با اهداف جالب و جدید ساخته شدند. برای مثال ارز دیجیتال اتریوم امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز را برای توسعه‌دهندگان مختلف فراهم می‌کند

بهترین راه برای خرید ارز دیجیتال، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است. در این صرافی‌ها می‌توانید قیمت ترون، بیت‌کوین، تتر و دیگر رمز ارزها را ببینید. همچنین برای خرید تتر می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال ایرانی ارزپایا استفاده کنید. این صرافی در میان اکسچنج‌های ایرانی کمترین کارمزد را دریافت می‌کند.

خطرات سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در یک بازار مالی مانند ارز دیجیتال به نوبه خود خطرناک نیست، اما اگر مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را رعایت نکنید، سرمایه شما به خطر می‌افتد.

  • سرمایه‌گذاری با پولی که به آن نیاز دارید یا توان از دست دادن آن را ندارید

اکثر ما از اطرافیان خود شنیده‌ایم که نباید پولی که به آن نیاز داریم را وارد بازاری مثل بورس یا ارز دیجیتال کنیم. اما شاید اگر دلیل این توصیه حکیمانه را بدانیم، بیشتر به اهمیت آن پی ببریم.

بازارهای مالی، روزانه نوسانات زیادی دارند که گاها برای معامله‌گران غیرقابل پیش‌بینی است. اگر این اتفاق برای شخصی رخ بدهد که پول واجب و ضروری خود را سرمایه‌گذاری کرده باشد، قطعا جبران آن سخت خواهد بود. همچنین بازارهای مالی، همیشه در زمان‌های خاصی دچار رکود می‌شوند و سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوند مدتی صبور باشند تا بازار به حالت صعودی بازگردد. این اتفاق قطعا برای شخصی که دارایی مورد نیاز خود را فروخته است تا آن را سرمایه‌گذاری کند اتفاق سختی خواهد بود.

  • معامله کردن با دانش کم

افرادی که با دانشی محدود در بازارهای مالی شروع به معامله می‌کنند؛ معمولا بیشتر از افرادی که هیچ دانشی از این بازارها ندارند ضرر می‌کنند. زیرا زمانی که شما از ارز دیجیتال چیز زیادی نمی‌دانید، قطعا جانب احتیاط را بیشتر رعایت می‌کنید. اما وقتی یک معامله‌گر با وجود دیدن دوره‌های آموزشی فهم درستی از بازار نداشته باشد، محکوم به شکست است. زیرا او فرض می‌کند که دانش کافی و لازم را کسب کرده است. به‌همین علت اعتماد به نفس کاذب پیدا می‌کند و همین غرور بی‌جا باعث ضررهای سنگین او می‌شود. برای معامله گری در بازارهای مالی، بهتر است آموزش‌های لازم را به طور کامل ببینید و از تجربه افراد آگاه استفاده کنید.

  • استفاده از اهرم و معامله در فیوچرز

برای خرید ارز دیجیتال بهترین راه استفاده از صرافی‌ها است. بعضی از صرافی‌ها قسمتی به نام فیوچرز دارند که در آن می‌توانید از 2 تا 100 برابر سرمایه خود اعتبار دریافت کنید. این کار باعث افزایش سود و ضرر شما می‌شود. برای مثال زمانی که شما با اهرم 5 (5 برابر سرمایه خود اعتبار دریافت می‌کنید) وارد یک معامله می‌شوید، سود و ضرر شما 5 برابر حالت عادی محاسبه می‌شود. برای مثال درصورتی‌که 10 درصد سود کنید سود شما 50 درصد محاسبه می‌شود. همچنین در صورت ضرر کردن نیز، ضرر شما 5 برابر حالت عادی می‌شود. استفاده از اهرم و معامله در فیوچرز صرافی‌ها، فقط برای کسانی مجاز است که چند سال سابقه معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال را دارند. زیرا ریسک معامله در فیوچرز به‌شدت بالا است.

سوددهی ارزهای دیجیتال

بسیاری از افراد، برای فروش پکیج‌های آموزشی‌شان از سودهای نجومی در بازار ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند؛ درحالی که این سودها بیشتر سراب و رویا هستند. بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای ارزدیجیتال معتقدند، سود 5 تا 7 درصدی در ماه، سودی معقول و قابل دستیابی است. سودهای بیشتر به معنای انجام معاملات پرریسک و بدون حد ضرر است که درنهایت به از بین رفتن کل سرمایه منجر می‌شود.

معامله در بازارهای مالی شغل جذابی است زیرا در هر کجای دنیا می‌توانید فقط با یک لپ‌تاپ متصل به اینترنت، شروع به معامله و درآمدزایی کنید. بازار ارزهای دیجیتال هم یک بازار مالی بسیار جذاب است که نسبت به دیگر بازارهای مالی مانند بازار سهام، یک مزیت منحصربه‌فرد دارد.

اکثر بازارهای جهانی از دوشنبه تا جمعه باز هستند و معامله‌گران در این 5 روز فرصت دارند تا معاملات خود را انجام دهند. در حالی که بازار ارز دیجیتال در 7 روز هفته به‌صورت 24 ساعته باز است و هیچ روز تعطیلی ندارد. این اتفاق باعث می‌شود که معامله‌گران همیشه فرصت معامله و سود کردن داشته باشند.

اگر علاقه‌ای به معامله در این بازار پرریسک ندارید می‌توانید مقدار کمی از سرمایه خود را در زمان مناسب بیت‌کوین خریداری کرده و آن را در یک کیف پول هولد کنید. بیت‌کوین در سالیان گذشته نشان داده است که در بلندمدت همیشه روندی صعودی دارد. حتی برخی افراد تنها با خرید تتر از بی‌ارزش شدن پولشان در اثر تورم جلوگیری می‌کنند، چرا که ارزش تتر همواه برابر با دلار است.

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال آری یا خیر؟

  • مطالبی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانیم این‌گونه نتیجه‌گیری کنیم که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به‌خودی‌خود خوب یا بد نیست. زیرا سرمایه‌گذاری در هر بازاری اصول و قواعدی دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، قطعا می‌توانید به درآمد خوبی برسید.

 

ارسال نظر شما

login captcha

من یه مقدار پول دارم موندم ارز دیجیتال بخرم یا نه؟ کسی اینجا تجربه اینو داره که با خرید ارز دیجیتال خیلی سود کرده باشه؟

پربازدیدترین ها