2109
آیا بیت کوین و ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری مناسبی است؟ + آموزش خرید از بیت 24

آیا بیت کوین و ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری مناسبی است؟ + آموزش خرید از بیت 24

1400/08/24 بازدید479

ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی جدید به پرچمداری بیت کوین هستند. در این مطلب ضمن تحلیل، نحوه خرید بیت کوین از بیت 24 را نیز آموزش می‌دهیم.

ارز دیجیتال چیز جدیدی نیست. ما سال‌ها است با پول‌های غیر قابل لمس و غیر فیزیکی کار می‌کنیم. اما آن چه سبب شده بیت کوین از بقیه سیستم‌های پولی مشابه متفاوت شود، استفاده از تکنیک‌های «رمزنگاری» و ساختار «غیر متمرکز شبکه» است. رمزنگاری سبب افزایش شدید امنیت شده است. غیر متمرکز بودن نیز باعث می‌شود کاربران هم در نحوه اداره کردن سیستم دخیل باشند. بعد از گذشت 12 سال از ظهور اولین رمز ارز، ارزهای دیجیتال متعددی به وجود آمده‌اند. اما آیا آن‌ها مخصوصا بیت کوین ارزش خرید و سرمایه گذاری دارند؟

نسل جدید ارزهای دیجیتال را با عنوان کریپتوکارنسی Cryptocurrency می‌شناسند. «کارنسی» (Currency) در زبان انگلیسی به معنی پول است. اما نکته مهم درباره این نوع جدید پول استفاده از فنون رمزنگاری است که کلمه «کریپتو» به آن اشاره دارد.

در این مطب می‌خواهیم ضمن اشاره به مزایای سرمایه گذاری و خرید بیت کوین به معایب این کار نیز اشاره کنیم. اغلب از سودهای زیادی که یک سری افراد با سرمایه گذاری در رمز ارزها به دست آورده‌اند صحبت می‌کنند، اما توجهی به ضررهای مالی سنگین احتمالی در این بازار ندارند.

بعد از بیت کوین ارزهای دیجیتال زیادی متولد شدند که آن‌ها را با نام آلت کوین می‌شناسند. برخی از آن‌ها یک سری قابلیت‌های اضافی نسبت به بیت کوین ارائه می‌کنند، اما یک سری دیگر کپی مستقیمی از آن هستند! با این حال در این مطلب قصد داریم به طور ویژه روی Bitcoin با نماد BTC تمرکز کنیم.

مزایای خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال

این کلاس دارایی جدید در اولین سال‌های ظهور قرار دارد، به همین دلیل هنوز پتانسیل رشد بالایی دارد. اگرچه قیمت خرید بیت کوین از 1 دلار در سال 2009 اکنون به بالای 60 هزار دلار رسیده است، اما عده زیادی از تحلیلگران از ارقامی بسیار بالاتر صحبت می‌کنند، به طوری که نشان می‌دهد هنوز ابتدای راه هستیم. ارزش بازار BTC اکنون بالای 1 تریلیون دلار است که در مقایسه با بازار سهام بزرگترین بانک آمریکا دو برابر بیشتر است، اما همچنان از بازار طلا (11 تریلیون دلار) ارزش بسیار پایین‌تری دارد.

همانطور که گفتیم در اولین سال‌های ظهور این کلاس دارایی و جدید قرار داریم، به همین دلیل هنوز فرصت سرمایه گذاری برای کسب سودهای مناسب وجود دارد. اما این فرصت همیشگی نخواهد بود. به عنوان مثال طلا را در نظر بگیرید. وقتی تمدن جدید این فلز گرانبها را در سال 1848 کشف کرد، قیمتش در اولیه دهه‌ها با سرعتی بالا رشد کرد. اما اکنون می‌بینیم دیگر رشد چندانی ندارد و فقط آهسته و پیوسته به جلو حرکت می‌کند. بیت کوین نیز روند مشابهی خواهد داشت.

از جمله دلایلی که سبب می‌شوند اکنون در مقایسه با سال‌های قبل با اطمینان بیشتری به بازار بیت کوین ورود و در آن خرید و سرمایه گذاری کنیم، حضور سرمایه گذاران نهادی است؛ طی چند سال اخیر شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگی از جمله گری اسکیل به بازار BTC و چند ارز دیجیتال دیگر پول‌های هنگفتی سرازیر کرده‌اند که نشان می‌دهد برخلاف قبل دیگر به آن‌ها به عنوان یک دارایی بدون پشتوانه و بی‌ارزش نگاه نمی‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان است و به داشتن نوسان‌های شدید و متعدد معروف شده است. حتی بیت کوین با ارزش بازار بالای 1 تریلیون دلار از این تکانه‌های قیمت در امان نیست. دقیقا همین خاصیت سبب شده افراد زیادی به سودهای کلان دست پیدا کنند. ممکن است قیمت خرید بیت کوین طی یک ساعت چند ده درصد افزایش پیدا کند. در بازار سایر ارزهای دیجیتال رشدهای چند صد درصدی طی یک روز نیز مشاهده می‌شود. بهترین نمونه ارز دیجیتال شیبا اینو است که موفق است از ابتدای سال 2021 نزدیک به 100 میلیون درصد رشد کند! باورنکردنی است! اما همین خاصیت به عده زیادی ضرهای مالی جبران‌ناپذیری وارد کرده است که در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

مزیت دیگر خرید رمز ارزها آسودگی در نگهداری و امنیت آن‌ها است. در مقایسه با طلا یا اسکناس دلار نگه داشتن آن‌ها بسیار راحت‌تر است و خطر کمتری شما را تهدید می‌کند. برای خرید بیت کوین فقط به یک اپلیکیشن موبایل ساده نیاز دارید، در حالی که اسکناس‌های دلار یا شمش و سکه طلا شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. اگر از نوسان قیمت به سمت پایین (سقوط به جای رشد) نگران هستید، می‌توانید استیبل کوین‌ها نظیر تتر (Tether) را خریداری کنید. یک استیبل کوین، ارز دیجیتالی با قیمت ثابت است. به عنوان مثال یک تتر با نماد USDT همیشه 1 دلار آمریکا قیمت دارد و ارزش آن کم یا زیاد نمی‌شود.

معایب و مشکلات سرمایه گذاری در رمز ارزها                    

مجددا باید جدید و نوظهور بودن این کلاس دارایی را یادآور شویم. هنوز قانون‌گذاری درستی برای حوزه کریپتوکارنسی انجام نشده است و برخی کشورها از جمله دومین اقتصاد بزرگ دنیا، چین، به شدت با آن‌ها مخالفت می‌کند. به عنوان مثال بهار سال 1400 ممنوعیت کامل استخراج و خرید بیت کوین در چین سبب شد قیمت آن از 65 هزار دلار تا 29 هزار دلار سقوط کند! البته با گذشت شش ماه BTC مجددا به 65 هزار دلار رسید و حتی از آن نیز عبور کرد، اما در هر صورت ممکن است اتفاقات این چنینی باز هم رخ بدهند. غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال و غیر قابل کنترل بودن آ‌ن‌ها برای دولت‌ها پذیرفتنی نیست.

نبود چارچوب نظارتی و مبهم بودن آینده بازاز ارزهای دیجیتال (از نظر نحوه قانون‌گذاری و موافقت یا مخالف با آن) سبب شده در برابر اخبار و حوادث به شدت آسیب‌پذیر باشد. به عنوان مثال توئیت یک فرد سرشناس نظیر ایلان ماسک می‌تواند قیمت خرید بیت کوین را چند برابر افزایش یا کاهش بدهد. فقط انتشار اخباری درباره احتمال وضع قوانین سخت‌گیرانه برای حوزه رمز ارزها توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC)، حتی به شایعه، برای ریزش بازار کافی است. اخبار و افراد به راحتی قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند.

و اما بزرگترین مشکل پرنوسان بودن و پر شدن بازار با ارزهای دیجیتال بی‌ارزش و کلاهبرداری است؛ فقط به داستان‌های افرادی که با خرید بیت کوین یا دیگر رمز ارزها ثروتمند شده‌اند توجه نکنید. عده زیادی در این راه دار و ندار خود را از دست داده‌اند. آن‌ها به امید چند برابر شدن سرمایه گاهی از پس‌انداز یک عمر خود گذشته و حتی منزلشان را (به امید خرید یک خانه بزرگتر) فروخته‌اند، اما اکنون اجاره‌نشین شده‌اند!

ارزهای دیجیتال برتر بازار نظیر بیت کوین، بعد از ریزش مجددا صعود می‌کنند، چرا که افراد و مخصوصا شرکت‌های بزرگی حامی آن‌ها هستند. در نتیجه خاصیت پرنوسان بودن به افرادی که با دیدگاه بلند مدت وارد این بازار شده‌اند آسیب نخواهد زد. در سال 2017 ارزش BTC از 20 هزار دلار تا 1 هزار دلار ریخت، اما دوباره به وضع سابق برگشت. امسال نیز اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده از 65 هزار دلار تا 29 هزار دلار سقوط کرد، اما طی کمتر از شش ماه اوج قیمت قبلی خود را نیز رد کرد. پس برای افراد با دیدگاه بلند مدت مشکلی به وجود نخواهد آمد.

مشکلی اصلی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بدون ارزش است که اصطلاحا شت کوین نامیده می‌شوند. ساخت آن‌ها بسیار راحت است و هر فردی با کمی دانش برنامه‌نویسی محدود می‌تواند یک ارز دیجیتال (تحت عنوان توکن) بسازد. سپس با تبلیغ مردم را به رشد نجومی آن در چند روز،‌ هفته یا ماه‌های آتی تشویق می‌کند. وقتی قیمت بالا رفت، سازنده که خود بیشتر سهم را در اختیار داد هر چه دارد می‌فروشد و بقیه را متضرر می‌کند. به خاطر بی‌ارزش بودن و کلاهبرداری بودن این دسته رمز ارزها، آن‌ها بعد از سقوط هرگز دیگر رشد نخواهند کرد.

نتیجه‌گیری

اولین ETF بیت کوین چندی پیش به طور رسمی ثبت شد. این یعنی به قانون‌گذاری حوزه ارزهای دیجیتال نزدیک می‌شویم. صندوق قابل معامله (Exchange-Traded Fund) یا به طور خلاصه ETF بیت کوین به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا از طریق بازار سهام سنتی و بدون خرید و فروش مستقیم بیت کوین در یک صرافی رمز ارزی، وارد بازار این ارز دیجیتال شوند.

از طرفی شرکت‌های بزرگ در حال ورود به فضای کریپتوکارنسی هستند. به عنوان نمونه پی پال، بزرگترین سیستم پرداخت مالی بین‌المللی در دنیا، از سال گذشته چهار ارز دیجیتال (بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین، اتریوم) را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرد. از سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری دارای ارزش چند میلیارد دلاری در این کلاس دارایی نباید غافل شد.

اما باید مراقب کلاهبرداران باشید. افرادی که سال‌ها قبل به روش‌های مختلف نظیر راه‌اندازی طرح‌های پانزی و هرمی یا جعل اسکناس جیب مردم را خالی می‌کردند، اکنون در حال سواستفاده از محبوبیت رمز ارزها هستند. هر چه نام ارز دیجیتال را به یدک می‌کشد لزوما سودآور نیست و می‌تواند یک طرح کلاهبرداری باشد. پس با دقت در یک طرح یا یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید.

خرید بیت کوین از بیت 24 

بیت 24 یک پلتفرم خرید و فروش ارز دیجیتال با پشتیبانی از بالای 200 ارز دیجیتال است. در اینجا می‌توانید با وجه رایج کشور، تومان، انواع رمز ارز را خریداری و در زمان نیاز به فروش برسانید. آن چه سبب محبوبیت بالای این پلتفرم شده سادگی در نحوه استفاده است. کافی است بعد از ثبت نام وارد داشبورد شوبد و میزان خرید را مشخص کنید.

سپس شبکه را انتخاب و آدرس کیف پول خود را قرار بدهید! در سومین مرحله به صفحه پرداخت منتقل خواهید شد. بعد از واریز، تسویه بلافاصله برای شما انجام خواهد شد.

ارسال نظر شما

login captcha

گزینه های خیلی بهتری از بین کوین برای خرید وجود داره به نظرم

بدون ریسک پیشرفتی وجود نداره، پس باید ریسک کرد

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16338 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11570 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2924 بازدید