2109
بهترین خوراکی ها و سوغاتی های شهر یزد

بهترین خوراکی ها و سوغاتی های شهر یزد

1400/11/11 بازدید1034

خوراکی های یزدی نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان زبان زد خاص و عام هستند. بدون شک با یک بار امتحان کردن شیرینی های یزدی می توانید یک عمر طعم خوشمزه آنها در زیر زبان خود احساس کنید. احساسی که از خوردن غذاهای یزدی خواهید داشت، در خاطرات نوستالژیک شما نقش می بندند و هیچ وقت فراموش نمی شوند.

اگر به یزد رفتید و غذاهای این شهر باستانی را نوش جان کردید، با سوغاتی های یزد تجربه خود را با عزیزانتان به اشتراک بگذارید. اما خوراکی های شهر یزد چه چیزهایی هستند؟ برای پاسخ به این سؤال با ما همراه باشید.

بهترین شیرینی های یزدی که هرگز مزه آنها فراموش نخواهید کرد

شهر یزد به انواع و اقسام شیرینی های لذیذ شهره است. به همین دلیل، در ادامه پرطرفدارترین آنها اشاره می کنیم:

قطاب یزد

یکی از خوشمزه ترین، شناخته شده ترین و محبوب ترین شیرینی های یزدی «قطاب» است. بر اساس برخی اسناد، تاریخچه این شیرینی به اواخر دوره قاجار می رسد. قطاب از دو قسمت از جمله لایه بیرونی ترد و لایه درونی نرم تشکیل شده است.

برای تهیه قطاب ابتدا خمیر شیرینی با آرد، روغن، تخم مرغ، شیر و هل مخلوط می شوند و سپس به آن پودر بادام، پودر گردو، پودر قند و هل را اضافه می کنند. در آخر شیرینی ها را در روغن سرخ می کنند و آنها را در پودر پسته و پودر بادام و شکر می غلتانند.

پشمک یزد

پشمک یکی از خوشمزه ترین شیرینی های یزدی است. حتی اعتقاد بر این است که منشأ آب نباتی از یزد ایران است. پشمک مانند پنبه نرم است، بنابراین همه دوست دارند آن را بچشند. برای تهیه این شیرینی ایرانی، قنادی های یزدی شکر، آرد، روغن، هل و چند طعم را در دستگاهی با هم مخلوط می کنند و مواد را به آرامی می کشند تا به نخ های نازکی تبدیل شود.

پشمک را در شکل ها و طعم های مختلف می توان پیدا کرد که پرطرفدارترین آنها پشمک ساده زعفرانی است. همچنین می توان پشمک را با بستنی سنتی امتحان کرد.

باقلوا یزد

باقلوا یزدی از شیرینی های محبوب و خوشمزه این شهر کشور است. باقلوا فوق العاده شیرین است و عطری فوق العاده دارد. باقلوا یزدی از لایه هایی از خمیر و مغزهای خرد شده (پسته، بادام و گردو) تشکیل شده است که با هم پخته شده و با عسل و شربت پوشانده می شود.

این شیرینی خوشمزه یزدی با هل و گلاب مزه دار می شود. به طور سنتی، باقلوا را در برش های کوچک الماسی شکل و با پسته ترد تزئین می کنند.

کیک یزدی

کیک یزدی را باید شناسنامه اصلی شهر یزد بدانیم. دستور اصلی تهیه این کیک محبوب و خوش طعم متعلق به این شهر باستانی در مرکز ایران است. هر ایرانی با کیک یزدی خاطره ای از کودکی دارد و با خوردن چند باره این کیک لبخند بر لبانشان می آید. این کاپ کیک خوشمزه یک وعده غذایی عالی برای عصرانه است. دستور تهیه این شیرینی خوش طعم اصالتاً برای شهر یزد است اما در دیگر شهرهای ایران نیز تهیه می شود.

شیرینی لوز

لوز یا شیرینی لوزی شبیه باقلوا است که از شکر و مواد دیگر تشکیل می شود. از محبوب ترین آنها می توان به لوزی نارگیل، لوزی بادام، لوزی پسته و لوزی زعفرانی اشاره کرد. این شیرینی سنتی نرم و بسیار خوشمزه است و عمدتاً با چای ایرانی سرو می شود. مجموعه رنگارنگ انواع لوز در جعبه های فلزی کوچک به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های یزد قابل تهیه است.

بهترین خوراکی های یزدی که شما را عاشق خود می کنند

بعد از اینکه در مورد شیرینی های یزدی صحبت کردیم، حالا به سراغ غذاهای محبوب این شهر زیبا می رویم:

تاس کباب شتر

تاس کباب شتر یک غذای محلی منحصر به فرد یزدی است که حاوی گوشت شتر و سیب زمینی است. با توجه به طبیعت گرم گوشت شتر، این غذا در زمستان ها طبخ می شود. برای تهیه تاس کباب شتر، مردم محلی ابتدا گوشت شتر خرد شده را می پزند، سپس سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و ادویه را به آن اضافه می کنند و می گذارند تا مواد به خوبی بپزند. سپس تاس کباب شتر را نان محلی یزدی سرو می کنند.

آش شولی

شولی امضای غذاهای یزدی است زیرا وقتی به یزد می روید، مردم محلی از شما می پرسند: «شولی را امتحان کرده اید؟» شولی در واقع سوپی است که مخصوصاً در زمستان ها به عنوان پیش غذا سرو می شود. این غذای سنتی یزدی به دلیل سادگی و خوشمزگی جایگاه ویژه ای در سفره یزدی ها دارد. با این حال، مواد تشکیل دهنده آن به فصل بستگی دارد.

از یک طرف در فصل زمستان ماش، اسفناج، چغندر، شوید و گاهی شلغم و کدو حلوایی از ترکیبات این غذای یزدی است. از طرفی در تابستان افراد محلی از نخود و عدس چغندر استفاده می کنند. نکته جالب در مورد این غذا این است که شولی غذای مناسبی برای گیاهخواران است.

خورشت به آلو

یکی از خوشمزه ترین غذاهای یزد خورشت به آلو است. از آنجایی که این غذای محلی یزد حاوی میوه های آلو و به است، طعم ترش و شیرینی دارد. طعم خاص این خورش باعث محبوبیت آن در بین مردم محلی و گردشگران شده است. به دلیل استفاده از میوه ها در این غذا، خورشت به آلو بیشتر در پاییز تهیه می شود. برای تهیه این غذا، یزدی ها ابتدا گوشت بره و نخود را جداگانه می پزند.

سپس ادویه، آلو، به و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می کنند. گاهی برای شیرین شدن خورش مقداری شکر اضافه می شود. در نهایت غذا را با برنج سرو می کنند. برای سفارش آنلاین انواع خورشت می توانید از کد تخفیف اسنپ فود برای تهیه غذای ارزان قیمت استفاده کنید.

آبگوشت تماته بادمجون

آبگوشت تماته بادمجون از بهترین خوراکی های یزدی است. تماته به معنای ترکیب گوجه فرنگی و بادمجان است. این غذا آبگوشت سنتی و مقوی یزدی است. برای تهیه این غذای یزدی ابتدا گوشت گوسفندی را با پیاز و زردچوبه تفت می دهند و سپس نخود نخود را اضافه می کنند و می گذارند همه مواد بپزند.

سپس بادمجان های سرخ شده، گوجه فرنگی، سیب زمینی و ادویه ها را به قابلمه اضافه می کنند. در آخر رب گوجه و دارچین و زیره سیاه می‌ریزند و برای تزئین غذا از نعنا خشک استفاده می کنند.

بهترین سوغاتی های یزد که می توانید برای عزیزان خود ببرید

وقتی به یزد سفر می کنید، بهتر است با دست پر به شهر محل زندگی باز گردید. برای این کار می توانید به سراغ انواع سوغاتی های مشهور شهر یزد بروید که در ادامه معرفی شده اند:

نان های یزدی

نان های یزدی بخشی مهم از سوغات یزد هستند که شامل نان نارگیلی، نان پنجره ای، نان برنجی و نان سوروک می شود. این نان ها برای صبحانه نیستند بلکه آنها نوعی شیرینی هستند که به همراه چای نوش جان می شود. نان های یزدی همگی با پودر قند تزئین می شوند، از این رو برای پذیرایی از مهمان و دورهمی های دوستانه انتخابی عالی است. اما می توان نان سوروک به همراه پنیر و سبزی میل کرد.

شیرینی های یزدی

تنوع شیرینی های یزد حیرت انگیز است. یزد علاوه بر موارد مهمی که در بالا ذکر شد، شیرینی های دیگری نیز دارد که قابل ذکر هستند. «حاجی بادام» گلوله های کوچکی است که از بادام، شکر، کره، آرد، پسته و هل درست می شود. «سوهان آردی» نوع خاص سوهان یزدی است که سفتی کمی دارد و به سرعت پودر می شود. «نبات» مخصوص یزد هم بسیار محبوب است که با چایی مصرف می شود.

جمع بندی

شهر یزد که یکی از شهرهای باستانی کشور محسوب می شود، در زمینه تولید انواع خوراکی در جهان مشهور است. در این شهر می توان انواع و اقسام خوراکی های خوشمزه و سنتی را مشاهده کرد که مردمان محل قرن ها است آنها را با دستان هنرمند خود تهیه می کنند. از محبوب ترین شیرینی های یزدی که در مجله دیجی فود به تفصیل درباره آن اشاره شده است، می توان به پشمک، حلوا ارده، کیک یزدی، کیک تخت، حاجی بادام، نان برنجی، نان پنجره ای، نبات یزدی، سوهان آردی، سوهان خوانی، نان نارگیلی و باقلوا شامی اشاره کرد.

شما فقط با یک سفر به یزد می توانید برای یک عمر طعم منحصر به فرد خوراکی های یزدی را زیر زبان خود احساس کنید. در غذاهای بومی یزد می توان به خوبی فرهنگ غذایی این شهر باستانی را از نزدیک لمس کرد. همچنین، این امکان را دارید تا هر یک از این خوراکی های خوشمزه را برای آنهایی که دوستشان دارید، به عنوان سوغات بیاورید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها