2109
از هر شهری چه سوغاتی‌هایی بخریم؟

از هر شهری چه سوغاتی‌هایی بخریم؟

1397/11/17 بازدید581

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر سوغاتی خریدن است. شهرهای مختلف ایران خوردنی‌های خوش‌مزه و صنایع دستی متنوعی دارند. قبل از سفر به هر شهر بهتر است با سوغاتی‌های آن شهر آشنا شویم. در این مظلب سوغاتی‌های شهرهای شیراز، یزد و تبریز را معرفی کرده‌ایم.

شیراز

علاوه برجاذبه‌های دیدنی پرتعداد و کم نظیر، شیراز جاذبه‌های دیگری نیز برای گردشگران دارد. فالوده شیرازی مشهورترین آن‌هاست اما متاسفانه نمی‌توانید برای کسی فالوده سوغات ببرید و باید همان‌جا فالوده را میل کنید و لذت ببرید. اما برای خرید سوغاتی از شیراز مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید بهار نارنج، مسقطی، آب‌لیمو، آب‌غوره، عرقیات و انواع ترشیجات خوش‌مزه را نیز به عنوان سوغات این شهر خریداری کنید. هم‌چنین اگر بخواهید سوغاتی ماندگار و ارزشمند از شیراز و استان فارس به یادگار داشته باشید گلیم‌، جاجیم و گبه‌ که کار دست عشایر استان فارس است، گزینه بسیار مناسبی است که با خرید آن به رونق صنایع دستی در روستاها و در میان عشایر سخت‌کوش کمک کرده‌اید. خاتم‌کاری، معرق‌کاری، سفال‌گری، منبت‌کاری و قلم‌زنی نیز از دیگر صنایع دستی شیراز هستند.

برای رزرو هتل در شیراز و کم کردن هزینه‌های سفر به این شهر به صفحه هتل های تخفیف دار شیراز بروید.

تبریز

تبریز هم مثل شیراز، هم سوغاتی‌های خوش‌مزه دارد و هم صنایع دستی.  باقلوای تبریزی یکی از معروف‌ترین خوردنی‌های تبریز است. باقلوا نوعی شیرینی مخصوص کشورهای اسیای میانه است که وارد ایران هم شده و در شهرهای مختلف درست می‌شود. باقلوای تبریز که به سبک ترکیه درست می‌شود از معروف‌ترین باقلواها در ایران است. سوغاتی خوش‌مزه دیگر تبریز قرابیه است که قیمتش هم کم نیست. نوقا، شکلات تسبیحی و رشته ختایی نیز از دیگر شیرینی‌های سنتی تبریز هستند. آجیل تبریز هم در سراسر ایران زبانزد است. آجیل چهار مغز تبریز شامل بادام، بادام هندی، پسته و بادام کاغذی از معروف‌ترین آجیل‌های تبریز است. به‌جز پسته معمولا بقیه اجزای آجیل تبریزی در استان آذربایجان شرقی کشت می‌شوند. پنیر تبریز هم که نیاز به معرفی ندارد چون پنیر لیقوان تبریز پایه ثابت سفره صبحانه بسیاری از ایرانیان است. علاوه بر این سوغاتی‌های خوش‌مزه می‌توانید صنایع دستی تبریز را که بعضی از آن‌ها مثل فرش تبریز قیمت بسیار بالا و شهرتی جهانی دارند، به‌عنوان یادگاری بخرید. قالی‌بافی، تولید چرم، ورنی‌بافی‌ سافل‌گری و قلم‌زنی از صنایع دستی مهم تبریز هستند.

برای رزرو هتل در تبریز می‌تواند به صفحه رزرو هتل در تبریز با تخفیف بروید.

یزد

قطاب، معروف‌ترین شیرینی و سوغاتی خوش‌مزه یزد، از پرطرفدارترین شیرینی‌های سنتی ایرانی است. قطاب یزدی از دو بخش تشکیل شده است. لایه‌ی خارجی‌اش نوعی نان شیرین سرخ شده در روغن است و مغز داخلی‌اش ترکیب پودر بادام، پودر قند و هل. یزد هم مثل تبریز باقلواهای معروفی دارد که در اشکال و طعم‌های گوناگون درست می‌شوند. پشمک هم از دیگر شیرینی‌های محبوب یزدی است. شیرینی حاجی‌بادام، نان پنجره‌ای، سوهان آردی و انواع لوز از دیگر سوغاتی‌های لذیذ یزد هستند. یزد علاوه بر این خوردنی‌های محبوب و پرطرفدار، صنایع دستی متنوعی نیز دارد. ترمه یزدی یکی از زیباترین انواع ترمه است که بازارش در یزد بسیار پررونق است. زیلوبافی، درایی‌بافی و سفال‌گری نیز از دیگر صنایع دستی مشهور یزد هستند.

رزرو هتل در یزد با تخفیف می‌تواند در کم کردن هزینه‌های سفر موثر باشد.

قطاب سوغات یزد

قشم

از آن جایی که قشم منطقه آزاد تجاری است و از راه دریا به کشورهای همسایه دسترسی دارد مرکز فروش انواع و اقسام کالاهای خارجی است که می‌توانید با قیمت مناسب از پاساژهای مختلفش خریداری کنید. اما جذاب‌ترین سوغاتی‌های قشم، خوردنی‌ها و صنایع دستی محلی‌اش هستند.

مثل بقیه شهرهای جنوبی انواع خرما از مهم‌ترین‌ سوغاتی‌های این شهر است. هم‌چنین می‌توانید در قشم انواع ماهی و میگو را با قیمت مناسب خریداری کنید. نان‌های محلی قشم هم از دیگر خوردنی‌های محلی قشم هستند. قشم ۲۰ نوع نان محلی دارد که نان تموشی یکی از مشهورترین آن‌هاست. نان خمیر، نان رخنه، نان بالاتاوه و نان کروسی از دیگر نان‌های محلی قشم هستند.

غذاهای قشم هم مثل بقیه شهرهای جنوبی به‌خاطر ادویه‌های متنوع و فراوان عطر و طعم متفاوتی و بی‌نظیری دارند. می‌توانید این ادویه‌های متنوع را در قشم بخرید.

علاوه بر این خوردنی‌ها، قشم صنایع دستی متعددی دارد که یکی از آن‌ها صنایع دستی دریایی است. بومیان جزیره با گردآوری صدف‌ها، استخوان ماهی، مرجان و دیگر بقایای آبزیان انواع زیورآلات، مجسمه‌ها، پرده و تابلوهای نقش برجسته زیبایی را می‌سازند که می‌تواند سوغاتی ماندگار و متفاوت از قشم باشد. شک‌بافی، رودوزی، سوزن‌دوزی، حصیربافی، زری‌بافی، گلابتون‌دوزی‌، گلیم‌بافی، خوس‌دوزی، بادله‌دوزی و تکه‌دوزی از دیگر صنایع دستی قشم هستند.

سوغاتی قشم

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16082 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11435 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2375 بازدید