2109
زندگی نامه امام حسن عسکری(ع)

زندگی نامه امام حسن عسکری(ع)

1398/08/14 بازدید1055
امروز ۱۵ آبان ماه مصادف با هشتم ربیع الاول ، سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) امام یازدهم شیعیان است. حضرت امام حسن عسکرى (ع) در سال ۲۳۲ هجرى قمرى در روز هشتم ماه ربیع الثانى در شهر مدینه به دنیا آمد، پدر آن بزرگوار امام هادى، و مادرش حدیثه بود. نام ایشان حسن، و کنیه آن بزرگوار ابو محمّد واز القاب ایشان زکى و عسکرى است.او فرزند امام هادی(ع) و پدر امام زمان(عج) است.

دوران امامت امام بزرگوار

دوران عمر ۲۹ ساله امام حسن عسکری (ع) به سه دوره تقسیم می شود:
دوره اول ۱۳ سال است که زندگی آن حضرت در مدینه گذشت. دوره دوم ۱۰ سال در سامرا قبل از امامت.دوره سوم نزدیک ۶ سال امامت آن حضرت است.دوره امامت حضرت عسکری (ع) با قدرت ظاهری بنی عباس همزمان بود.
امام حسن عسکری (ع) از شش سال دوران اقامتش، سه سال را در زندان گذرانید. زندانبان آن حضرت صالح بن وصیف دو غلام ستمکار را بر امام گماشته بود، تا بتواند آن حضرت را - به وسیله آن دو غلام - آزار بیشتری دهد، اما آن دو غلام که خود از نزدیک ناظر حال و حرکات امام بودند تحت تأثیر آن امام بزرگوار قرار گرفته به صلاح و خوش رفتاری گراییده بودند.

شهادت امام حسن عسکری (ع)

شهادت آن امام بزرگوار را روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری نوشته اند. علت شهادت امام را سمی می‌دانند که معتمد عباسی در غذا به آن حضرت خورانید و بعد، از کردار زشت خود پشیمان شد. آن امام  بزرگوار در کنار مرقد پدرش دفن شد. مدفن آن دو به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های مهم  شیعیان درعراق به شمار می‌آید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11604 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3859 بازدید