2109
باروری دهه شصتی‌ها در دهه ۹۰ و کاهش رشد جمعیت!

باروری دهه شصتی‌ها در دهه ۹۰ و کاهش رشد جمعیت!

1398/01/17 بازدید2059

نی نی سایت: «طبق آخرین سرشماری رسمی، نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲۴ است. همچنین شاخص جایگزینی جمعیت در پنج سال منتهی به سال ۹۵، ۲.۰۱ و در 3 ساله منتهی به سال ۹۵، ۲.۰۸ بود.»
دکتر حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این مطلب درباره وضعیت نرخ موالید در کشور، گفت: « برآورد می‌شد که در سال ۱۳۹۵ شاخص جایگزینی جمعیت ۲.۱ باشد. در حال حاضر برآورد ما این است که این شاخص حتما کمتر از ۲.۱ شده است. بر این اساس مشخص می‌شود که در حوزه جایگزینی و رشد جمعیت ابتدا یک روند صعودی داشتیم و سپس روندی نزولی را طی کرده‌ایم؛ به طوریکه تعداد تولدهایمان در دو سال ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال‌های پیش از آن، سالی ۴۰ هزار مورد کمتر شده است. در سال ۹۷ هم وضعیت خیلی متفاوتی در این زمینه نداشتیم، البته رشد جمعیت‌مان در روند صعودی هم ناشی از اقدامات و سیاست گذاری‌های ملی و اجرای سیاست‌های کلان جمعیتی بوده و هم ناشی از شکم جمعیتی بوده که در دهه ۶۰ داشته‌ایم؛ به طوریکه متولدین بسیار زیادی را در دهه ۶۰ داشتیم که در دهه ۹۰ به متوسط سن باروری رسیدند.»
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه گفت:« باید توجه کرد که رفتار باروری در کشور به این صورت است که به طور متوسط مردان ایرانی در سن ۲۸ سالگی و زنان ایرانی در سن ۲۴ سالگی ازدواج می‌کنند و حدود چهار تا پنج سال بعد از ازدواج اولین فررندشان متولد می‌شود. بنابراین اوج فرزندآوری دهه ۶۰ها در سال‌های منتهی به سال ۱۳۹۵ بوده است. در حال حاضر برآورد ما این است که از این به بعد اگر اتفاق ویژه‌ای نیفتد و اقدامات ویژه‌ای در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که بر روی تاهل تاثیرگذارند، انجام نشود، در حوزه رشد جمعیت با مشکل مواجه خواهیم شد؛ به طوریکه هم رشد جمعیت‌مان کمتر از ۱.۲۴ شده و هم شاخص جایگزینی جمعیت‌مان یا همان TFR به کمتر از ۲.۱ خواهد رسید. »

ارسال نظر شما

login captcha

من یک دهه شصتی مجردم.

حالا مسئله مالی و اقتصادی به کنار من که واقعا اعصاب و روان یه بچه دیگه رو ندارم... که اینم باز ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی داره 😐

همه میگن پول نداریم بیشتر از یکی دوتا بیاریم

پولدارا هم سگ و گربه نگه میدارن

خدا روشکر سه تاشو دارم

میمیرم براشون به خدا ازجونم بیشتر دوسشون دارم

خدا همه بچه های گل وطنمون رو حفظ کنه و عاقبت به خیر

اصلا با این گرونی ها میشه بچه آورد حتی کسی که وضع اش خوبه من بتونم این یکیم بزرگ کنم هنر کردم با این اوضاع قبلا میگفتن بچه تا بره مدرسه هزینه ای نداره ولی الان چی از وقتی بارداریت شروع میشه هزینه های زیادی باید پرداخت کنی اگه مسئولان واقعا راست میگن ناراحتن از کاهش جمعیت یه فکر اساسی کنن

بهتر 

نکه مملکت گل و بلبله حالا بچه هم اضافه کنیم ؟ چه تاجی به سر ما دهه 60 زدین که میخواهید  سر بچه هامون هم بزنید 

من فقط میخوام نازا بشم با این حجم از مشکلات مملکت  

به نظر من بارداری با این حجم از کارها و مسئولیت ها واقعا مشکله 

پربازدیدترین ها