2109
آموزش مسئولیت پذیری به کودکان با یک داستان جذاب!

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان با یک داستان جذاب!

1397/10/10 بازدید2667

کتاب بره کوچولو هم آدم می‌خواهد

  • نویسنده : کریستین بویی
  • مترجم : پروانه سرخی
  • شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1387
  • قیمت نسخه کاغذی : 2200تومان
  • مخاطب : کودکان 4 تا 8 ساله

بره کوچولو هر چیزی که بخواهد دارد. چون هم خودش خیلی بچه خوبی است وهم پدر و مادرش هر چه لازم داشته باشد؛ برایش فراهم می‌کنند. فقط یک مورد است که او را خیلی ناراحت و غمگین می‌کند. همه دوستانش آدم کوچولوهای خود را دارند. گوساله یک آدم سیاه پوست بامزه دارد و بچه خوک یک دختر چینی؛ و سگ کوچولو هم یک اسکیموی واقعی دارد.
ولی پدر بره کوچولو معتقد است نگهداشتن یک انسان کوچولو اصلا کار درستی نیست. هم مسئولیت خیلی زیادی دارد و هم آنها دوست دارند آزاد و کنار خانواده های خود زندگی کنند.
با این حال بره کوچولو از هر فرصتی برای اصرار و خواهش استفاده می کند. تا اینکه بالاخره مادر موفق می شود پدرش را راضی کند که برای تولد بره کوچولو، یک آدم کوچولو به او هدیه بدهند. فقط مشروط به اینکه بره کوچولو باید نیازها و کارهای آدمش را سر موقع برآورده کند و فقط به دنبال تفریح و بازی نباشد. تا اینکه یک روز که بره کوچولو با آدم کوچولویش زبل پیش دوستانش رفته بود؛ طناب زبل را باز کرد تا نشان بدهد چقدر آدم کوچولویش آرام است و بدون اجازه او جایی نمی رود. اما زبل به محض اینکه طنابش باز شد؛ فرار کرد و زیر بوته ها قایم شد.
در ادامه غصه و ناراحتی بره کوچولو و سپس همیاری و کمک همه همسایه ها برای پیدا شدن زبل را شاهدیم. بره کوچولو یاد می‍‌گیرد در برابر زبل مسئول است و نباید شرایطی پیش بیاورد که زبل به خودش آسیب بزند. او و بقیه دوستانش یاد می‌گیرند که نگهداشتن یک موجود زنده و برآوردن نیازهای او چقدر سخت است و فراتر از یک سرگرمی و بازی است.
همچنین بره کوچولو یاد می گیرد در هنگام دردسر و سختی می‌تواند از کمک دوستان و همسایگان بسیار خوبشان بهره‌مند شود. بدون کمک همه آنها اصلا امکان نداشت او زبل عزیزش را پیدا کند و از غرق شدن نجات دهد.
کتاب به جز اینکه به مسئولیت فرد در برابر موجود ضعیفی که سرپرستی اش را به عهده گرفته می‌پردازد؛ با عوض کردن جایگاه انسان و حیوان خانگی، موقعیتی فانتزی و جالب برای پرورش تخیل کودک فراهم کرده است. کودک می تواند با تصور خود به عنوان حیوان خانگی خیلی خود را به حیوانات نزدیکتر حس کند و مشکلات یک حیوان خانگی را بهتر درک کند.
امروزه بسیاری از کودکان علاقه دارند که یک حیوان خانگی داشته باشند ولی درک مسئولیت نگهداری از این حیوانات و وظایفی که به عهده آنها است گاهی برایشان سخت است و ترجیح می دهند فقط با حیوان خانگی خود بازی کنند و همه کارهای دیگرش را به والدین بسپارند. بنابریان والدین باید بدانند اگر این احساس وظیفه شناسی را در کودک خود شکل ندهند؛ با ورود یک حیوان خانگی فقط دردسرهای خود را بیشتر خواهند کرد.
پس قبل از قبول کردن مسئولیت یک حیوان، ابتدا حس مسئولیت پذیری کودک خود را با پرورش گیاهان و گلها تقویت کنید و سپس به او وظیفه نگهداری از یک گربه یا پرنده‌ای را بدهید. نگهداری از یک موجود زنده برای پرورش احساس همدلی و مراقبت از کوچکترها در کودک بسیار مفید و ارزشمند است. پس این کار را قدم به قدم و بدون عجله و با مطالعه کافی پیرامون نیازهای حیوان خانگی مورد نظر خود و امکاناتی که می توانید برای آنها فراهم کنید؛ انجام دهید.


کتاب هفته ی چهل و چند (بیست روایت از مادری در همین روزها)

  • دبیر مجموعه: فاطمه ستوده
  • نشر اطراف، 1397
  • قیمت نسخه کاغذی: 29500تومان
  • مخاطب: مادران و پدران جوان
مثل همه پدیده های زندگی امروزی و مدرن ما، والد بودن، تعاریف و ویژگی های جدیدی پیدا کرده است. بسیاری از ما مادران و پدران جوان پس از بچه دار شدن احساس می‌کنیم؛ وارد دنیایی شده‌ایم که هیچ آموزش و آمادگی پیش از این برایش ندیده‌ایم و تجربیات پدران و مادرانمان چندان به کارمان نمی آید. مدام از خود می‌پرسیم که چکار باید انجام بدهم؟ آیا به اندازه‌ای کفایت دارم که تربیت انسانی دیگر را بر عهده بگیرم؟  آیا با ندانسته ها و اشتباه هایم، آسیب جبران ناپذیری به کودکم زده‌ام ؟ و هزاران سوال و تردید دیگر که لحظه ای گریبان ما را رها نمی‌کند. بدتر از همه تصویری است که مدام در ذهنمان نقش می بندد. پس چرا فلانی همیشه انقدر شاداب و مرتب است. چطور به همه کارهای اجتماعی و وظایف داخل خانه می‌رسد. حتما همسرش بیش از همسر من به او کمک می‌کند. احتمالا برای انجام کارهای خانه و بچه ها کمک دارد.
و از همه بدتر وقتی است که بین نیازها و انگیزه های ما به عنوان یک انسان اجتماعی که آرزوها و برنامه هایی هم برای زندگی شخصی خود دارد؛ و وظایف بایسته والدی تضاد و تناقض می بینیم و سعی داریم همه کارها را به بهترین نحو انجام دهیم.
کتاب حاضر دقیقا شرح حال مادران امروزی است. روایت نگرانی ها و استرس ها، ترس هایشان از قضاوت شدن بابت آنچه انجام می دهند و آنچه جامعه از آنها انتظار دارد. مبارزه دائمی آنها برای محافظت از کودکشان و روشی که برای تربیت و پرورش او می پسندند. اینکه بین تصویر و انتظاری که از یک مادر و زن ایرانی می رود و آنچه مطابق معیارها و علایقشان است تعادلی برقرار سازند.
یکی نگران تجربه کودکانش از فضای مجازی و اینترنت است؛ با اینکه خودش هم بسیاری از کارها و روابطش را در همین فضا شکل داده و پیش می‌برد. دیگری برای چون می‌بیند با اینکه دخترش شوق آموختن دارد ولی از فضای مدرسه می‌هراسد. بنابراین تصمیم می گیرد تا مدتی خودش و همسرش به آموزش فرزندشان در خانه بپردازند. آنها برای تحقق این کار باید مدام خلاق و فعال باشند و یادگیری و آموزش را در تمام عرصه های زندگی روتین و واقعی وارد کنند.
یکی از این مادرها با توجه به روحیات و عقاید مذهبی و انقلابی اش دو پسرش را بزرگ می‌کند و برای اینکه از دین و انقلاب و قهرمانانش تصویر درست و کاملی به فرزندانش بدهد مدام در تکاپو و جستجو است. چرا که معتقد است چیزی که در فضای آموزش و جامعه به کودک ارائه می‌شود؛ تصویری به شدت ناقص است و برای کودک الهام بخش و رسا نیست.
یکی دیگر از این مادران عشق و علاقه اش را که کتاب و کتابخوانی است، پیشه خود کرده است. با این حال همیشه تصمیم داشته در خانه کار کند و هیچگاه کودکش را به مهد و کودکستان نفرستد. برای اینکه هم فعالیت های مختلف فرهنگی و ترجمه و برنامه کتابخوانی با چند نوجوان را پیش ببرد و هم مادر تمام وقتی برای دخترش باشد؛ مدام باید در حال برنامه ریزی و تغییر روتین ها باشد تا فراغتی بیاید برای کارهای تلنبار شده.
یکی از تجربه های جذاب این روایت ها، مادری کردن در غربت و دور از وطن مالوف است. اینکه یک مادر برای انتقال هویت و فرهنگش چکار باید بکند. در عین اینکه آن مادری باشد که نگهبان ارزش های سنتی فرهنگش است؛ باید تصویر یک زن مستقل و فعال و تحصیلکرده را نیز بجا بیاورد. همه اینها کنار هم جز با نظم و مدیریت کوچکترین اجزای برنامه زندگی امکان پذیر نیست.
این کتاب شامل بیست روایت مختلف و شیرین از زندگی مادر امروز ایرانی است. دل نگرانی های این مادران با وجود تفاوت‌های بسیاری که در علایق و اعتقادات و اولویت ها دارند؛ بسیار شبیه هم است. همه آنها می خواهند بهترین برای کودک خود باشند و ارزشهایشان را به او منتقل کنند. با این حال نمی‌خواهند خودشان را چون نسل پیش تنها غرق در مادری و ایثار برای فرزندان خود خلاصه کنند. برای این کار همسران خود را وارد فرآیند فرزندپروری کرده اند. باورهای متناقض و ناکارآمد جامعه را به چالش می‌کشند و به باز تعریف نقش خود به عنوان زن فعال و اجتماعی و یک مادر امروزی می‌پردازند.
بسیار شیرینتر باشد که نشر اطراف چنین تجربه ای را برای پدران امروزی نیز تدارک ببیند. فکر می کنم ثبت این تفاوت ها و چالشها می تواند در کاهش استرس ها و کمالگرایی هایی که امروزه مادران و پدران جوان با آنها دست به گریبانند؛ موثر باشد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید