2109
با طرز رفتارتان کودکتان را مسئولیت‌پذیر کنید

با طرز رفتارتان کودکتان را مسئولیت‌پذیر کنید

1394/01/15 بازدید384

 فاطمه منفرد پویا روانشناس شخصیتی با اشاره به اینکه چگونه کودکی مسئولیت پذیر داشته باشیم اظهار کرد: در صورتی که پدرومادر افرادی مسئول باشند نیمی از راه طی خواهد شد چرا که کودک با مشاهده رفتار آنها می‌آموزد چطور مسئولانه برخورد کند. 

وی ادامه داد: اگر یک بار فرزندتان فراموش کرد غذایش را با خود به مدرسه ببرد، بهتر است به جای اینکه سریع غذا را به او برسانید اجازه دهید شرایط را تجربه کند و ببیند بی‌مسئولیتی او چقدر دردسرساز می‌شود. 

البته مادرها هم باید سعی کنند در این شرایط کمی راحت‌تر برخورد کنند و طوری نشان دهند که مشخص شود انجام کارهای مربوط به کودک وظیفه آنها نیست. 

منفرد پویا شیوه‌های علمی مسئولیت‌پذیری کردن فرزندان را عنوان کرد: والدین از کودکی بعضی از کارها را به آنها واگذار کنند چرا که بچه‌های کوچک علاقه بسیاری به کمک کردن دارند و این کار باعث می‌شود وقتی بزرگتر شدند، در کارهای خود اعتماد به نفس و شورواشتیاق داشته باشند. وقتی فرزندتان اشتباه می‌کند عواقبی طبیعی برای آنها درنظر بگیرد. زمانی که می‌بینید فرزندتان جایی احساس مسئولیت کرده است آن را به زبان بیاورید این‌کار باعث می‌شود با شور و اشتیاق بیشتری مجددا آن کار را تکرار کند. 

روانشناس در پایان تصریح کرد: با کارها و مسئولیت‌های بیش از حد، کودک را خسته و دلزده نکند و به او مسئولیت‌های مناسب سنش را بدهید. به او در برنامه‌ریزی و سازماندهی درس‌ها و تکالیف مدرسه کمک کنید و از والدین دیگر و مشاوران مخصوص راهنمایی و کمک بگیرید.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها