2109
کودک از ۶ ماهگی آمادگی پذیرش مسئولیت را دارد

کودک از ۶ ماهگی آمادگی پذیرش مسئولیت را دارد

1393/12/24 بازدید641

 بدرالسادات همایونیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به دادن مسئولیت به کودک متناسب با سن او، اظهار داشت: برخی والدین از کودکان خود توقعاتی نامتناسب با سن آنها دارد در حالی که تناسب سن کودک و مسئولیتی که به او داده می‌شود باید مدنظر قرار گیرد چرا که کودکان بی‌تجربه و مدام در حال تقلید کردن هستند و در صورتی که مسئولیتی که به آنها داده می‌شود متناسب با سن و توانایی آنها باشد بهتر به آن توجه می‌کنند.

 

وی افزود: مسئولیت دادن به کودک در امور تحصیلی، شخصی و خانوادگی می‌تواند عزت نفس و اعتماد به نفس او را افزایش دهد زیرا او احساس می‌کند برای او اهمیت قائلیم و این موجب شکل‌گیری حس تعلق در کودک می‌شود.

 

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: مسئولیت دادن به کودک، قدرتمندی و ارزشمندی او را افزایش می‌دهد و در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس در او می‌شود. در این راستا نباید کارهای کسل‌کننده به کودک داد. همچنین از انتقاد غیرسازنده و بیان جملات تحقیرآمیز جداً خودداری شود.

 

این روانشناس کودک با گرایش استثنایی تصریح کرد: خانه تکانی عید فرصت مناسبی برای دادن مسئولیت به کودک است. گام اول مسئولیت به کودک در مورد امور شخصی او مانند حمام رفتن و نظافت شخصی است در گام بعدی چنانچه می‌خواهیم کودک در نظافت اتاقش مشارکت داشته باشد باید جزء به جزء پیش برویم مثلاً از او بخواهیم تا اسباب‌بازی‌هایش را در جای مناسب خود قرار دهد.

 

وی ادامه داد: کودکان از 6 ماهگی آمادگی مشارکت و پذیرش مسئولیت‌ها را دارد مثلاً موقع حمام کردن کودک می‌داند که باید آرام بنشیند تا به نظافت او پرداخته شود. این رفتار مسئولیت‌پذیری محسوب می‌شود.

 

همایونیان گفت: در خانه تکانی عید باید به کودک بگوییم که می‌خواهیم غبار را از خانه بزداییم تا سالی بانشاط را آغاز کنیم نکته مهم این است که خانه تکانی عید باید توأم با خوشحالی و لحن زیبا باشد تا خاطره‌ای خوش برای اعضای خانواده به ویژه کودک بر جای بماند.

 

وی افزود: برای کودکان بزرگتر می‌توانیم از اصطلاح خانه تکانی افکار نیز در کنار خانه تکانی استفاده کنیم مثلاً کودکانی که شیطنت می‌کنند و تکالیف خود را انجام نمی‌دهند می‌توان با این عبارت که باید از نظر فکری و رفتاری هم خانه ذهنت را بتکانی رفتار او را تغییر دهیم.

 

این روانشناس کودک خاطرنشان کرد: خانه تکانی عید فرصت مناسبی برای کمک به مسئولیت‌پذیری فرزندان است که این رفتار باید با توانایی و سن کودک همراه باشد تا او را سرخورده و خسته نکند.

 

 

 

 

منبع: فارس نیوز

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها