2109
پرورش قارچ در خانه!

پرورش قارچ در خانه!

1397/10/04 بازدید3467

پرورش قارچ یکی از حرفه‌هایی است که بعضی از خانم‌ها به عنوان یک منبع درآمد به آن فکر می‌کنند. گاهی اوقات
پرورش قارچ در خانه کار دشواری نیست. همانطور که ممکن است در دوران بارداری یا هر زمان دیگری به پرورش گل‌ها و گیاهان آپارتمانی اقدام کنید، می‌توانید در مورد پرورش قارچ خوراکی در گلدان‌های کوچک یا بزرگ هم فکر کنید. علاوه بر برای اینکه در مورد قارچ و خواص آن اطلاعات بیشتری داشته باشید این مطلب مصرف قارچ دربارداری را بخوانید.

اصول پرورش قارچ در خانه

پرورش قارچ در خانه کار دشواری نیست. بعضی از افراد قارچ را به طور انبوه در خانه کشت می‌دهند و به عنوان یک منبع درآمد به آن نگاه می‌کنند اما شما می‌توانید قارچ را در گلدان به مقدار کم هم پرورش دهید. بر خلاف بیشتر گیاهان که بذر دارند، قارچ‌ها از اسپورهای خیلی کوچک رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند. اما مهم است که برای پرورش قارچ در خانه بستر مناسبی در نظر بگیرید و بعد محصول خانگی خودتان را برداشت کنید.

اصول پرورش قارچ در خانه

انتخاب بستر مناسب برای پرورش قارچ

در مرحله اول لازم است که نوع قارچ خوراکی مورد نظرتان را انتخاب کنید. قارچ‌های سفید دکمه‌ای گزینه خوبی است. قارچ‌های صدفی هم نوع دیگری از قارچ‌ها هستند که طعم و عطر شان مطبوع است. می‌توانید برای تهیه سوپ‌های خوشمزه از این قارچ‌ها استفاده کنید. پس برای پرورش قارچ اقدام کنید.

بستر مناسب برای پرورش قارچ

برای کاشت قارچ ها لازم است که گلدان مناسبی را در نظر بگیرید. جهت پر کردن گلدان از خاک مخصوص پرورش قارچ استفاده کنید که در مراکز فروش محصولات پرورش گیاهان موجود است. کارشناسان می‌گویند که برای کاشت قارچ بهتر است از گلدان یا یک جعبه چوبی با عمق 16 سانتی‌متر و عرض 1 متر استفاده کنید. قارچ دکمه‌ای در بستری از کود کمپوست به‌خوبی رشد می‌کند اما برای پرورش قارچ صدفی توصیه می‌شود که یک بستر کاهی در نظر بگیرید.

محیط مناسب برای پرورش قارچ

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در جنگل قارچ ها در جاهای تاریک و زیر سایه مرطوب درختان رشد می‌کنند؟ در خانه هم قارچ ها برای رشد و پرورش تقریباً به چنین مکانی نیاز دارند. زیر زمین یا یک اتاق سرد و تاریک بهترین مکان برای پرورش قارچ های خانگی محسوب می‌شود چون متخصصان پرورش قارچ به شما توصیه می‌کنند که فضایی خنک و ترجیحاً تاریک را انتخاب کنید. بهترین درجه حرارت برای پرورش قارچ 13 تا 16 درجه سانتی گراد است.
نکته دیگر در مورد شرایط پرورش قارچ ایجاد فضایی مرطوب است. در واقع قارچ ها برای رشد و بزرگ شدن به رطوبت هم نیاز دارند. اگر محیط زندگی شما رطوبت زیادی ندارد به کمک دستگاه‌های بخور، به طور مصنوعی هوای مرطوبی ایجاد کنید. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که محیط‌های تاریک و مرطوب برای رشد کپک‌ها و حشرات موذی هم مکان ایده آلی هستند. از این رو باید بهداشت محیط پرورش قارچ را به‌خوبی رعایت کرده و بسترهای کشت را به کمک کارشناسان استریل کنید؛ در غیر این صورت امکان ایجاد آلودگی افزایش می‌یابد.

پروش قارچ در محیط تاریک در خانه

کاشت و پرورش قارچ ها

بعد از آماده شدن خاک و بستر مناسب، زمان کاشت بذرهای قارچ فرا می‌رسد. این بذرها را از کیسه خارج کرده و در عمق 3 تا 5 سانتی‌متری خاک بکارید. جهت پرورش درست و اصولی، بستر کشت باید به مدت 2 هفته گرم نگه‌داشته شود و درجه حرارت در حدود 21 درجه سانتی‌گراد باشد. در این شرایط بذرها شروع به رشد می‌کنند. اگر دما سردتر ازا ین درجه باشد بذرها رشد نمی‌کنند. از این رو لازم است که در فصل زمستان به این نکته توجه داشته باشید. هر زمان که قارچ های ریزی را روی خاک مشاهده کردید دما را پایین بیاورید تا بین 13 تا 16 درجه سانتیگراد قرار داشته باشد. در این مرحله لازم است که بر روی قارچ های کوچک به‌اندازه 2 تا 5 سانتی‌متر خاک یا کود گیاهی بریزید و روی آنها را با یک پارچه نازک بپوشانید. این لایه را به کمک آب پاش مرطوب نگه دارید و مراقب باشید که آبیاری بیش از حد انجام نشود. ده روز بعد قارچ ها برای برداشت آماده می‌شوند.

زمان برداشت قارچ ها

وقتی قارچ ها به‌اندازه کافی رشد کردند و به اندازه معمول قارچ های خوراکی رسیدند، می‌توانید آنها را برداشت و جدا کنید. البته بعد از برداشت اولین قارچ، رشد قارچ ها متوقف نشده و همچنان باردهی ادامه دارد. چرخه رشد و برداشت قارچ ها معمولاً در حدود سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها