2109
مصرف قارچ در بارداری، خام بخوریم یا پخته؟

مصرف قارچ در بارداری، خام بخوریم یا پخته؟

1397/03/05 بازدید45190
کمتر کسی پیدا می‌شود که قارچ دوست نداشته باشد. شاید همین  موضوع باعث شده بسیاری در طبیعت بهاری امسال با دیدن قارچ هوس خوردنش را بکنند و از اینکه ممکن است این قارچ‌ها سمی باشند، بی‌خبرند. این درحالی است که امسال چندین نفر در اثر خوردن قارچ سمی جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به هزار نفر مسمومیت شدید پیدا کرده‌اند، بد نیست درباره خوردن قارچ سالم و ویژگی آن بیشتر بدانید. طعم قارچ تقریبا با هر ماده غذایی دیگری همراه است و اگر خوب پخته شده باشد، اغلب ما نمی‌توانیم به آن نه بگوییم. شما می‌توانید قارچ را با خیال راحت به سالاد، سوپ، انواع خوراک‌ها، اسنک‌ها، پیتزا و... اضافه کنید و به پروتئین روزانه‌تان بیفزایید. اما آیا مصرف قارچ در بارداری هم مجاز است؟

مصرف قارچ در بارداری؛ مجاز یا غیر مجاز؟

بله، مصرف قارچ در طی بارداری برای مادرها مجاز است اما باید از مصرف قارچ خام خودداری شود. البته همه قارچ‌ها خوراکی نیستند و باید تفاوت آنها را با هم بدانید و گرنه ممکن است سلامتی‌تان را از دست بدهید.

مصرف قارچ در بارداری چه مزایایی دارد؟

  • قارچ منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی: قارچ می‌تواند بخشی از نیاز جنین در حال رشد شما را به مواد مغذی تامین کند. قارچ یکی از منابع خوب ویتامین‌های گروه B از جمله B1 ، B2، B3، B5 و... است که هم برای مادر و هم برای جنین لازمند. ویتامین ب 1 و ب 3 در رشد مغز جنین دخالت دارند و همچنین به افزایش انرژی مادر و رفع خستگی او کمک می‌کنند. ویتامین ب 2 نیز در بهبود بینایی، تشکیل عضلات و استخوان‌های قوی نقش دارد و همچنین به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند. از طرف دیگر نیز ویتامین ب 5 از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری می‌کند.
     
  • ویتامین D دارد: کمبود ویتامین دی در بارداری باعث احساس خستگی، کمر درد، ضعف در ناحیه کمر و افسردگی می‌شود. اضافه کردن قارچ به رژیم غذایی روزانه می‌تواند بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند. ویتامین دی همچنین به جذب کلسیم در بدن کمک کرده و در نتیجه باعث می‌شود جنین شما دندان‌ها و استخوان‌های محکم‌تری داشته باشد.
 
  • منبع پروتئین و فیبر: پروتئین و فیبر دو جز اصلی هستند که ساختار قارچ را تشکیل می‌دهند. پروتئین برای رشد جنین حیاتی بوده و در تشکیل بافت عضلانی دخالت دارد. دریافت فیبر در بارداری نیز برای مادر لازم است تا از بروز مشکلات آزاردهنده‌ای مانند خستگی و یبوست پیشگیری کند و مادر را آماده یک زایمان راحت نگهدارد.
     
  • هموگلوبین دارد: در طی دوران بارداری بدن شما به هموگلوبین بیشتری نیاز دارد چون حجم خون در این دوران افزایش پیدا می‌کند. قارچ یکی از منابع خوب آهن است که به تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون هم برای مادر و هم برای جنین کمک می‌کند.
     
  • مملو از آنتی اکسیدان است: آنتی اکسیدان‌های موجود در قارچ از جمله سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی کمک و سلامت شما و جنین تان را در بارداری تضمین می‌کند. علاوه بر این قارچ حاوی روی و پتاسیم نیز هست که باعث رشد و نمو جنین در رحم شما می‌شوند.

ارزش تغذیه ای قارچ

مصرف قارچ سمی در بارداری چه خطراتی دارد؟

مصرف قارچ سمی در بارداری می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی از جمله نقایص جسمی در هنگام تولد شود. همچنین بعضی قارچ‌های سمی حاوی ماده‌ای به نام psilocybin هستند که باعث ایجاد توهم و تغییر در فعالیت مغزی می‌شود.

در زمینه مصرف قارچ در بارداری به چه نکاتی دقت کنیم؟

  • از قارچ‌های تازه که فاقد لک هستند، استفاده کنید.
  • اگر از کنسرو قارچ یا غذاهای آماده حاوی قارچ استفاده می‌کنید، قبل از مصرف تاریخ انقضای محصول را کنترل کنید.
  • قارچ را پیش از مصرف خوب بشویید و بپزید و از قارچ خام استفاده نکنید.
  • از آنجا که مصرف قارچ می‌تواند باعث بروز واکنش آلرژیک شود، در صورت تمایل به مصرف یک نوع قارچ جدید حتما مقدار اندک آن را امتحان کنید و چند ساعتی صبر کنید تا ببینید که آیا واکنش آلرژیکی ایجاد می‌شود یا خیر.

هوس قارچ در بارداری جنسیت جنین را مشخص می کند؟

خیر این دو مساله ارتباطی با هم ندارند.


 
منبع : در بارداری قارچ بخوریم یا نه؟

ارسال نظر شما

login captcha

ویتامین قارچ های مختلف با هم فرق نمی کنه؟

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8452 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6093 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15079 بازدید