2109
رژیم گیاهخواری مضر است؟

رژیم گیاهخواری مضر است؟

1397/10/03 بازدید498
نی نی سایت: رژیم‌های گیاهخواری همیشه طرفداران خود را داشته و شاید در چند سال اخیر، به خاطر افزایش چاقی و بیماری‌ها، تمایل افراد به رعایت یکی از انواع رژیم های گیاهخواری بیشتر شده باشد. اما آیا این رژیم های گیاهخواری سلامت فرد را تضمین می‌کنند؟
در حال حاضر دو میلیارد نفر در دنیا از «گرسنگی پنهان» یا همان کمبود ریزمغذی‌ها رنج می‌برند. معمولا تاثیر کمبود این ریز مغذی‌ها به سرعت مشخص نمی‌شود اما نتیجه‌اش می‌تواند شدید باشد و ممکن است باعث مقاومت کمتر در برابر بیماری‌ها، آسیب روانی و مغزی و حتی مرگ شود.
با اینکه بیشتر موارد کمبود ریزمغذی‌ها در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود، اما این پدیده به یکی از نگرانی‌های در حال رشد سلامت عمومی در کشورهای پیشرفته شده است.
مثلا کمبود ید، یکی از رایج‌ترین علل قابل پیشگیری مشکلات روحی است و انگلستان هفتمین کشور از 10 کشور دنیاست که با کمبود ید روبروست.
همچنین داده‌های موجود از ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد یک نفر از هر 4 کودک با کمبود کلسیم، منیزیم یا ویتامین A روبروست و بیش از یک نفر از هر دو کودک دچار کمبود ویتامین D و ویتامین E است.
علل مختلفی باعث کمبود ریزمغذی‌ها و گرسنگی پنهان در کشورهای پیشرفته است که از آن میان می‌توان به مصرف غذاهای ارزان، پر انرژی، با ارزش غذایی کم و به شدت فرآوری شده اشاره کردکه بیشتر توسط افراد ضعیف جامعه مصرف می‌شود و یکی از عوامل اصلی است. اما مد شدن گیاهخواری و وگانیسم (گیاهخواری تام) را هم نباید دست کم گرفت.

رژیم های گیاهخواری، عامل سوءتغذیه

به نظر می‌رسد رشد سریع رژیم گیاهخواری و وگانیسم یکی دیگر از عوامل برجسته گرسنگی پنهان در کشورهای پیشرفته باشد. بنا بر گزارش‌های موجود، تعداد افرادی که در انگلستان به گیاهخواری روی آورده‌اند، در یک دهه اخیر بیش از 4 برابر شده است.
 
رشد سریع رژیم گیاهخواری و وگانیسم یکی دیگر از عوامل برجسته گرسنگی پنهان در کشورهای پیشرفته باشد.

همچنین 5 درصد آمریکایی‌ها گیاهخوار هستند که نیمی از این افراد وگان (گیاهخوار تام) هستند. رعایت یک رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند ریسک بیماری‌های عروقی را کاهش دهد و برای محیط زیست هم مفید است اما متاسفانه در رژیم‌های وگان (گیاهخواری تام) هیچ جایگزینی برای گوشت قرمز ندارند که می‌تواند منجر به کمبود جدی ریزمغذی‌ها شود.
سلامت استخوان‌ها بعد از یک دوره طولانی رژیم گیاهخواری وگانیسم می‌تواند به خطر بیفتد چراکه کمبود ویتامین D و کلسیم- که معمولا در افراد وگان دیده می‌شود- باعث کاهش تراکم استخوان‌هاست.

همچنین میزان امگا 3، ید و همینطور ویتامین B12 در گیاهخواران کمتر از گوشتخواران است و از عوارض کمبود این مواد می‌توان به ضعف و خستگی، ضعف سیستم گوارش و تاخیر رشد کودکان شود؛ در صورت عدم درمان کمبود ویتامین B12، صدمات غیرقابل جبرانی به اعصاب بدن وارد می‌شود.
ضمن اینکه مصرف کمتر از حد نرمال ویتامین B12 به خصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته به شدت در میان خانم‌های باردار رایج است.
حتی کم بودن ویتامین B12 (نه در حدی که در دسته کمبود قرار گیرد) هم عواقب بدی برای سلامت بدن دارد و می‌تواند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهد.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

login captcha

این چه چرت و پرتیه که سر هم کردید؟ نه واقعا نویسنده مطلب رفته به خودش زحمت یکم تحقیق بده؟ اگه می داد می فهمید که همه ی ویتامین ها در گیاهان هم هست و اینکه اتفاقا برعکس کم بود ویتامین ب ۱۲ در گوشتخواران بیشتره چون که این ویتامین در اصل در خاک هست و برای همین گیاهان این ویتامین رو قبلا داشتن و حیوانات هم با خوردن گیاهان مقدار کمی از این ویتامین بهشون می رسه اون هم به خاطر کود های شیمیایی که باعث شده این ویتامین در خاک کم بشه. شما چه گوشتخوار باشی و چه گیاه خوار نیاز داری با مکمل این ویتامین رو در بدنت زیاد کنی.


بعد یک جای دیگه مطلب هم نوشته بود مد شدن گیاه خواری!

لابد زمان داوینچی هم گیاه خواری مد بود دیگه آره؟ یا زمان گاندی؟ صادق هدایت؟ ادیسون؟ بازم بگم؟

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16415 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11603 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3817 بازدید