2709
گیاهخواری روشی درست برای لاغری و جوانی؟/ قسمت دوم

گیاهخواری روشی درست برای لاغری و جوانی؟/ قسمت دوم

1395/11/19 بازدید8927

نی نی سایت: در قسمت قبل در مورد فواید گیاهخواری و تاثیرات مثبتی که می تواند روی بدن داشته باشد با شما صحبت کردیم و همزمان هشدار دادیم که اجرای این رژیم غذایی با اصول نادرست می تواند ضررهایی به مراتب بیشتر از خواصش داشته باشد. انواع گیاهخواری را نیز برشمردیم و نمونه ای از یک برنامه غذایی روزانه برای گیاهخوارارن را نیز در آن مطلب گفتیم که شرح آن را در اینجا می توانید بخوانید. در ادامه این بحث می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا رژیم گیاهخواری راه مناسبی برای لاغری و کاهش وزن است و اینکه کمکی به جوانی و زیبایی پوست ما می کند؟

تب رژیم در روزهای آخر سال
حالا که روزهای پایانی سال را می گذرانیم بسیاری به فکر تغییرات مختلف برای استقبال از سال جدید افتاده اند، از تغییر دکوراسیون و وسایل و لوازم بگیرید تا تغییراتی در خودشان. یکی از دغدغه های اساسی نیز در این روزها کاهش وزن و وارد شدن به سال جدید با ظاهری متفاوت است. به همین دلیل ما در این روزها سعی می کنیم در مورد رژیم های لاغری مختلف بیشتر صحبت کنیم. در مطلبی به رژیم کتوژنیک پرداختیم که این روزها مخصوصا در برخی از سالن های ورزشی رواج پیدا کرده و امروز هم می خواهیم به راه حل دیگری که از سوی برخی از افراد انتخاب می شود، یعنی گیاهخواری بپردازیم.

غزاله زمانی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه بحث می گوید:
اگر شما در برنامه غذایی خود از غذاهای پرچرب، پرکالری، سرخ شده و حجم بالایی از شیرینی ها استفاده کنید یا در رژیم غذایی خود میزان قابل توجهی از پروتیین حیوانی داشته باشید احتمالا با شروع به رژیم گیاهخواری تغییرات قابل توجهی را می توانید در بدن خود مشاهده کنید و در همان مرحله اولیه مقدار قابل توجهی از وزن تان کاهش پیدا می کند.

گیاهخواری شما را لاغر می کند اما...
روشن است که رژیم گیاهخواری به خاطر اینکه بیشتر روی انواع میوه، سالاد و سبزیجات مختلف پایه گذاری شده، نسبت به حجم غذایی دریافتی، انرژی کمتری به بدن می رساند و این کالری پایین به تدریج باعث لاغری فرد می شود. به همین دلیل هم افراد زیادی صرفا برای کاهش وزن سراغ این نوع رژیم غذایی می روند و اتفاقا می توانند میزان کاهش وزن قابل توجه و چشمگیری هم داشته باشند. حتی به دلیل وجود فیبر بالایی که در سبزیجات و میوه های مختلف وجود دارد آنها کمتر با مشکل گرسنگی مواجه می شوند چون فیبر می توان احساس سیری را به بدن بدهد و به مرور نیز از میزان اشتهای آنها کم می شود.
اما بیایید طور دیگری به ماجرا نگاه کنیم؛ اگر ما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم که در آنها از غذاهای پرچرب و پر از پروتیین خبری نباشد و به میزان کافی نیز از سبزیجات و میوه ها استفاده کنیم در حقیقت همان خدمتی که رژیم گیاهخواری قصد داشت به بدن ما بکند، خودمان انجام داده ایم.
در حقیقت با وجود تمام محاسنی که در سطور قبل برشمردیم نمی توان گفت که خام خواری ایده مناسبی برای کاهش وزن باشد. چون این سبک غذایی به گونه ای نیست که فرد بتواند آن را در طولانی مدت حفظ کند و بیشتر به یک دوره موقت شباهت دارد که پس از خارج شدن از آن و برگشت به برنامه غذایی سابق می توان به راحتی وزن از دست رفته را نیز به جای خودش برگرداند و حتی به مراتب بیشتر کرد. از طرفی گیاهخواری رژیم متنوع و متعادلی نیست که تمام مواد غذایی لازم را به بدن آنها برساند و در طولانی مدت بدن با کمبودهایی مواجه خواهد شد. زیرا محتوای کربوهیدرات و پروتیین آن پایین است. قبلا در باب اهمیت کربوهیدرات ها صحبت کردیم و گفتیم که حذف کامل آنها چه ضررهایی می تواند برای بدن داشته باشد، اگر بدن انسان در طولانی مدت کمتر از روزی 100 گرم کربوهیدرات دریافت کند، می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد.

کل روز گیاه بخوریم؟
درست است که این رژیم به دلیل میزان بالای میوه و سبزیجات تاثیر خوبی روی پوست شما دارد اما وقتی شما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به میزان کافی یعنی سه تا چهار واحد سبزی و میوه که در روز برای افراد متعادل نیاز است، استفاده کنید؛ میزان متناسبی از ویتامین ها، املاح، آنتی اکسیدان و مواد مفیدی که خواص مرتبط با پوست و طراوت و زیبایی آن دارند، به بدن خود رسانده اید. بنابراین تاثیر مثبتی که باید روی پوست و مو و زیبایی شما داشته باشد را می توانید مشاهده کنید.
در حقیقت نیازی نیست ما کل روز را از سبزیجات و میوه ها  استفاده کنیم، بلکه کافی است به میزان کافی و لازم آنها را به بدن خود برسانیم. در رِژیم غذایی معمول نیز توصیه کارشناسان این است که بیشتر از هفته ای دو بار از گوشت قرمز استفاده نشود و در عوض بخش بزرگی از ظرف غذای شما را میوه ها و سبزیجات پر کنند.

لاکتو اوو وگان ارحجیت دارد
در یک جمع بندی کلی اگر بخواهیم قضاوت منصفانه ای بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته در این حوزه انجام دهیم، باید بگوییم که بدن انسان پیچیدگی های خاص خودش را دارد و نیازمند تامین انرژی و حفظ سلامت برای تداوم حیات است و برای این منظور باید تمامی املاح، آب، الکترولیت، ویتامین، کربوهیدرات، پروتیین و چربی را به مقدار مناسب دریافت کند. اگر از تمام گروه های غذایی به شرط رعایت اعتدال، مصرف کنیم بهترین نوع رژیم غذایی را داریم. زیرا ساختار بدن انسان به گونه ای است که هم به مواد غذایی با منشا حیوانی و هم به مواد غذایی گیاهی احتیاج دارد و این دو باید در کنار هم باشد.
با تمام این اوصاف رعایت رژیم گیاهخواری بر حسب اینکه کدام نوع را انتخاب کنید و در مدت زمان کوتاه، می تواند خالی از اشکال و بلکه سودمند نیز باشد. افرادی که علاوه بر گیاهان از شیر و تخم مرغ استفاده می کنند، یعنی نوع لاکتو اوو وگان را رعایت می کنند، در صورت مشورت با متخصص علوم تغذیه و استفاده از مکمل ها و تامین ویتامین های مختلف و مواد مغذی که در محصولات حیوانی وجود دارد می توان گفت که کمتر دچار مشکل می شوند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها