2109
گیاهخواری برای سلامت جنین خطرناک است؟

گیاهخواری برای سلامت جنین خطرناک است؟

1396/11/16 بازدید761
محققان در مطالعاتی که راجع به تاثیر رژیم‌های گیاهخواری بر سلامت بارداری و وضعیت رشد جنین و.... انجام شده، نسبت به عوارض این رژیم‌ها روی جنین و افزایش خطر نقایص مادرزادی هشدار داده و این خطر را برای مادرانی که گیاهخوار مطلق یا وگان هستند جدی‌تر از مادرانی دانسته‌اند که فقط گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کرده و از لبنیات یا تخم مرغ و... در طول روز استفاده می‌کنند.

کمبود ویتامین B12 (ب 12) و نقایص مادرزادی

یکی از مهم‌ترین کمبودهای که گیاهخواران به ویژه وگان‌ها با آن مواجه هستند دریافت ناکافی منابع ویتامین ب 12 از طریق برنامه غذایی روزانه است. محققان می‌گویند مادران گیاهخوار یا وگانی که در بارداری دچار کمبود ویتامین B12 بوده‌اند، ریسک بالاتری برای به دنیا آوردن نوزاد ناقص یا نارس دارند.
این مطالعه که در ایرلند انجام شده نشان داده است که کمبود ویتامین ب 12 که به وفور در گوشت، تخم مرغ، شیر و... یافت می‌شود، می‌تواند جنین را با خطر نقایص مادرزادی به ویژه نقایص مربوط به تشکیل لوله‌های عصبی جنین مواجه کند. از جمله عوارضی که رژیم‌های گیاهخواری بسیار محدود و کمبود ویتامین B12 برای جنین می‌تواند داشته باشد شامل ابتلا به اسپینا بیفیدا (شکاف مادرزادی مهره‌‌ها به‌ صورت آشکار یا پنهان که ناشی از بسته نشدن کامل لوله عصبی جنین است) است که می‌تواند منجر به فلج جزئی شود. از دیگر عوارضی که ممکن است گریبان‌گیر جنین شود می‌توان به آنسفالی مغزی اشاره کرد یعنی شرایطی که در آن مغز جنین رشد نمی‌کند و این شرایط به سرعت پس از تولد می‌تواند باعث مرگ جنین شود.


از سه ماه قبل از باردار شدن برای پیشگیری از نقایص مادرزادی مربوط به لوله‌های عصبی به خانم‌ها توصیه می‌شود که از مکمل‌های اسید فولیک استفاده کنند و مادران وگان یا گیاهخوار باید در کنار فولات از ویتامین ب 12 نیز به شکل مکمل استفاده کنند تا این خطر را بیشتر برای جنین‌شان کاهش دهند. مطالعه محققان ایرلندی نشان داده است کمبود ویتامین B12 در مادران بارداری ریسک ابتلای جنین به نقایص مادرزادی مربوط به تشکیل ناقص لوله‌های عصبی را 2.5 تا 3 برابر افزایش می‌دهد و همچنین کمبود این ویتامین خطر ابتلای جنین به گونه‌های دیگر نقص مادرزادی را 5 برابر بیشتر می‌کند.
این تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین ب 12 نه تنها سلامت خود مادر را در بارداری به خطر می‌اندازد بلکه جنین را نیز دچار مشکلات شدید کرده و حتی می‌تواند مرگ‌آور باشد.

گیاهخواری و تولد نوزاد با وزن کم

یکی دیگر از خطرات رژیم‌های گیاهخواری به ویژه رژیم‌های وگان برای جنین وزن پایین در هنگام تولد و مشکلات شناختی است که معمولا به دلیل فقر آهن و کم خونی رخ می‌دهد. بیشترین مقدار آهن در گوشت‌ها و غذاهای دریایی به خصوص ماهی وجود دارد و آهن موجود در منابع گیاهی نه تنها کمتر بوده بلکه جذب پایین‌تری نیز دارد. به همین خاطر هم هست که اگر دریافت آهن در بارداری برای مادران گیاهخوار به خوبی و به دقت کنترل نشود احتمال تولد نوزاد با وزن کم به شدت بالا می‌رود.

گیاهخواری و ریسک ابتلا به هیپوسپادیاس در نوزادان پسر

هیپوسپادیاس نوعی نقص مادرزادی در نوزادان پسر و یکی از مشکلات دستگاه تناسلی است که باعث می‌شود خروجی مجرای پیشابراه به جای آنکه در نوک آلت تناسلی نوزاد باشد، در زیر آن قرار بگیرد. مطالعات مختلف نشان داده از آنجا که دریافت فیتواستروژن‌ها یا استروژن‌های گیاهی در رژیم‌های گیاهخواری بالاتر از حد معمول است به همین خاطر نوزادان پسر در مادران گیاهخوار ریسک بیشتری برای ابتلا به این مشکل دارند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها