2109
بی‌خوابی مرگبار است!

بی‌خوابی مرگبار است!

1397/07/21 بازدید726
نی نی سایت: هر سال بیش از 60 میلیون نفر در جهان از بی‌خوابی و کم‌خوابی رنج می‌برند و کمبود خواب می‌تواند عواقب جدی برای مغز و بدن به دنبال داشته باشد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند با خواب شبانه کمتر از 7 تا 9 ساعت می‌توانند زندگی بگذرانند یا مجبورند برای تامین نیازهای خانواده خود یا به خاطر شرایط کارشان کمتر می‌خوابند.

اما محققان می‌گویند هرقدر کمتر بخوابید، عمرتان کمتر خواهد بود! بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند و این مقدار برای بچه‌ها حتی بیشتر است اما می‌توان این نیاز را فرد به فرد تعریف کرد.

البته تعداد بسیار کمی از افراد این قابلیت را دارند که با چند ساعت محدود استراحت شبانه، به کارشان ادامه دهند و در مقابل‌شان افراد دیگری هستند که به ساعات بیشتری از خواب یعنی حدود 11 ساعت خواب شبانه، نیاز دارند.

اما جدا از ساعت بدن‌تان، بی‌خوابی و کم‌خوابی می‌تواند مشکلات جسمی و روانی زیادی برای شما پیش بیاورد.
 

بی‌خوابی و افزایش احتمال سرطان

افرادی که دچار بی‌خوابی یا انواع اختلالات خواب هستند و به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیش از دیگران در معرض انواع سرطان از جمله سرطان کولون (روده بزرگ) و سرطان سینه قرار دارند.

همچنین وقتی به اندازه کافی نخوابید، نه تنها پوست فرصت کافی برای ترمیم خود ندارد و خسته به نظر می‌رسد، که ادامه این روند باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

بی‌خوابی باعث رژیم‌های پرکالری است و فرد تمایل بیشتری به ریزه‌خواری و مصرف غذاهای ناسالم پیدا می‌کند؛ به عقیده محققان این اتفاق به خاطر بر هم ریختن تعادل هورمون‌های ناشی از بی‌خوابی است و همین عدم تعادل هورمونی باعث افزایش BMI و چاقی می‌شود.
 

بی‌خوابی و احساس تنهایی

محققان می‌گویند جوانانی که دچار کمبود خواب هستند، در ارتباطات اجتماعی ضعیف‌تر عمل می‌کنند و به همین خاطر ممکن است منزوی و گوشه‌گیر به نظر برسند. از طرف دیگر افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، نمی‌توانند خوب بخوابند و به همین خاطر یک چرخه معیوب شکل می‌گیرد.

کم‌خوابی باعث ایجاد اختلال در حافظه کوتاه‌مدت می‌شود و در صورت ادامه برای طولانی مدت هم به حافظه بلند مدت آسیب می‌زند و باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، گوارشی، ضعف عضلانی، تکرر ادرار و تشدید علائم بیماری‌های آسم، آرتروز، میگرن و ... شود.

اما یکی از بزرگترین عوارض کم‌خوابی و بی‌خوابی، مرگ است؛ البته که همه ما روزی خواهیم مرد اما کمبود خواب شدید یا خیلی زیاد، به خاطر تمام عوارضی که دارد، می‌تواند احتمال مرگ را بیشتر از آنچه هست، افزایش دهد.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

6 روز پیش
|
10332 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
9113 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
9307 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5545 بازدید