2109
مرگبارترین سرطان‌ها

مرگبارترین سرطان‌ها

1394/10/20 بازدید371

نی نی سایت:نام سرطان شاید به جرأت یکی از ترسناک‌ترین واژه‌هایی است که افراد می‌توانند بشنوند و با وجود اینکه در حال حاضر بسیاری از انواع سرطان‌ها قابل درمان هستند، ناخودآگاه ترس را بر دل می‌اندازد. اما در این میان، بررسی‌ها و آمارهای ارائه‌شده حاکی از آن است که تعدادی از سرطان‌ها در شمار مرگبارترین آنها به شمار می‌روند.

سرطان ریه: آمارهای ارائه‌شده از سوی موسسه ملی سرطان آمریکا در سال 2015 نشان می‌دهد که 221 هزار و 200 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و 158 هزار و 40 نفر جان خود را از دست داده‌اند. از این رو، سرطان ریه شایع‌ترین و مرگبارترین نوع سرطان به شمار می‌رود. این سرطان به دلایل مختلف شکل می‌گیرد، ولی شایع‌ترین علت آن، استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد سیگاری است.

سرطان روده بزرگ: این نوع سرطان که نواحی روده بزرگ و مقعد را شامل می‌شود، باعث مرگ 49 هزار و 700 نفر در سال 2015 شده و این در حالی است که 132 هزار و 700 مورد جدید ابتلا به این سرطان در این سال شناسایی شده‌اند. رشد تومورهای سرطانی در دیواره داخلی روده بزرگ یا مقعد را پولیپ می‌گویند که در صورت درمان نشدن، در گذر زمان سرطانی می‌شوند. برداشتن این پولیپ‌ها در خلال کولونوسکوپی، شانس زنده ماندن بیماران را افزایش می‌دهد.

سرطان پستان: این سرطان در رده بعدی قرار می‌گیرد و طبق آمار، در سال 2015 حدود 40 هزار و 700 نفر به آن مبتلا شده‌اند که 440 نفر از آنها را مردان تشکیل می‌دهند. با وجود 233 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستانی که در سال 2015 شناسایی شد، این نوع سرطان شایع‌ترین سرطان در میان زنان محسوب می‌شود. در میان سایر انواع سرطان، سرطان سینه در صورت متاستاز (گسترش یافتن توده‌های سرطانی)، مرگبارترین نوع سرطان‌ها به شمار می‌رود.

سرطان پانکراس: این نوع سرطان از جمله سرطان‌هایی است که تشخیص آن دشوار است. به گزارش موسسه ملی سرطان، در سال 2015 حدود 48 هزار و 960 نفر با این بیماری تشخیص داده شدند و 40 هزار و 560 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. بخش اعظم سرطان پانکراس در سلول‌های برون‌ریز تشکیل می‌شود. ترشح نشدن هورمون در این تومورها علت اصلی تشخیص دیرهنگام این سرطان در مراحل اولیه است.

سرطان پروستات: این بیماری، شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان آمریکایی است. شیوع بالای سرطان سینه در زنان و پروستات در مردان، بالاترین میزان توجه را در دنیا به خود جلب کرده‌اند. به گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، در سال 2015 حدود 220 هزار و 800 نفر به این بیماری مبتلا شدند که 27 هزار و 540 مرد مبتلا به این نوع سرطان جان خود را از دست دادند و دومین سرطان مرگبار در مردان به شمار می‌رود. سیاه‌پوستان آمریکایی بیشترین شمار مبتلایان به این سرطان را به خود اختصاص می‌دهند.

سرطان خون: طبق آمارها، سرطان خون در سال 2015 جان 24 هزار نفر را در آمریکا گرفت. سرطان خون در دو نوع حاد و مزمن ایجاد می‌شود. سرطان خون حاد به سرعت رشد می‌کند و در کوتاه‌مدت مرگ بیمار را به دنبال دارد، ولی نوع مزمن با سرعت کمتری پیشرفت می‌کند. سرطان خون شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان زیر 15 سال است. به گزارش موسسه ملی سرطان، در سال 2015 حدود 54 هزار و 270 هزار مورد ابتلا به سرطان خون شناسایی شد.

سرطان مثانه: این سرطان در سال 2015 مرگ 16 هزار بیمار مبتلا را به دنبال داشته و به‌طور مستقیم بیش از 74 هزار نفر را مبتلا کرده است. مطالعات نشان می‌دهد که افراد سیگاری و کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند و نیز افراد مبتلا به عفونت‌های مزمن مثانه بیشترین شمار مبتلایان به این سرطان را شامل می‌شوند.


منبع: روزنامه فرهیختگان
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها