2109
عوارض آی وی اف می‌تواند مرگبار باشد؟

عوارض آی وی اف می‌تواند مرگبار باشد؟

1397/10/01 بازدید4910
نی نی سایت: بر اساس آمارهای موجود، هر هفته جان یک زن به خاطر عوارض دردناک و پرخطر IVF به خطر می‌افتد؛ در واقع در 5 سال گذشته 800 زن به خاطر بیماری شدید بعد از مصرف داروهای قوی آی وی اف راهی بیمارستان شده‌اند که این آمار ظرف 7 سال اخیر در انگلستان بی سابقه بوده است.

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان‌ها یا OHSS، باعث می‌شود تخمدان زنان به طرز خطرناکی منبسط شده و در موارد شدید می‌تواند مشکلات تنفسی همراه با ایجاد لخته‌های خون در ریه‌ها ایجاد کند.

بنا بر گزارش تازه‌ای از یک مرکز درمان ناباروری در انگلستان بین سال‌های 2017 و 2018 تعداد 52 زن دچار OHSS شدید و بحرانی شده‌اند. افزایش این آمار باعث ایجاد این نگرانی شده که کلینیک‌های باروری داروهای قوی با دوز بالا برای تقویت تخمدان‌های بیماران تجویز می‌کنند تا بیش از حد معمولِ یک تخمک در ماه تولید کند.

مطالعات جداگانه‌ای هم نشان داده است از اکتبر 2013 تا اکتبر امسال، تعداد 792 خانم برای درمان OHSS در بیمارستان بستری شده‌اند.
پروفسور گیتا نارگوند، مشاور ارشد داروهای کمک باروری در بیمارستان سنت جورج لندن می‌گوید: «آی وی اف فرآیندی است که جسم و روان زن را درگیر می‌کند و باید هر کاری از دست‌مان بر می‌آید انجام دهید تا ریسک بستری به خاطر OHSS را به حداقل برسانیم».

البته متخصصان می‌گویند یک سوم خانم‌هایی که به خاطر IVF دچار OHSS ملایم می‌شوند، با مُسکن‌های خانگی درمان می‌شوند. اما 52 خانم در سال 2017-2018 دچار انواع شدیدتری شدند که می‌تواند باعث تشکیل لخته‌های خونی در پاها و ریه‌ها، کم آب شدن بدن و تجمع مایع در شکم و سخت شدن تنفس شود.

با اینکه این شرایط می‌تواند مرگبار باشد و گاهی خطاهای کلینیک‌های باروری می‌تواند باعث ناراحتی بیمار شود، اما کمک گرفتن از افراد متخصص ریسک بروز عوارض را کاهش می‌دهد؛ ضمن اینکه هیچ یک از کلینیک‌های درمان ناباروری هیچ موردی از مرگ بر اثر OHSS را گزارش نکرده‌اند.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

login captcha

من الان همه. این حالتها رو دارم .دارم بوسرلین میزنم .احساس فشار در ریه و قلب دارم

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید