2109
چرا پشه‌ها بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

چرا پشه‌ها بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

1397/06/06 بازدید747
نی نی سایت: بیش از 3 هزار نوع پشه وجود دارد که بیشترشان از منابع غذایی متنوعی استفاده می‌کنند اما تعداد انگشت‌شماری از این پشه‌ها علاقمند به نیش زدن انسان هستند.

در واقع پشه‌های «آئدس آجیپتی» و «آنوفلس» مشهورترین پشه‌هایی هستند که خون انسان را ترجیح می‌دهند و مثل یک ناقل، باعث منتقل شدن بیماری در انسان‌ها می‌شوند.

آئدس با بیماری‌هایی مثل زیکا و تب دنگی مرتبط است و آنوفلس انگلی که باعث مالاریاست، منتقل می‌کند. اما این همه ماجرا نیست؛ بعضی از انواع پشه‌ها نه فقط منابع خون انسان را به عنوان غذا مصرف می‌کند، بلکه در انتخاب افراد هم فرق می‌گذارد.

بعضی‌ها تصور می‌کنند که گروه خونی، سفیدی پوست، بعد از تعریق یا حتی خوردن غذاهای سیر دار یا سرکه سیب می‌تواند میزان گزیدگی با نیش پشه را افزایش یا کاهش دهد.

اما تحقیقات علمی ادعای دیگری دارد؛ تا به حال مطالعات زیادی در زمینه انتخاب‌های غذایی پشه‌ها انجام شده که در وهله اول، به امید دستکار رفتار پشه‌ها و کنترل بیماری در انسان‌ها صورت گرفته است.


چرا پشه‌ها بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

همه انواع پشه‌ها از دی‌اکسید کربن به عنوان اندیکاتور دوربرد استفاده می‌کنند تا متوجه شوند میزبانی نزدیک‌شان است؛ هرچند که CO2 همه‌جا هست و اطلاعات کمی برای کمک در شناسایی هدف ایده‌آل در اختیار پشه‌های متخصص قرار می‌دهند.

اسید لاکتیک هم ظاهرا در کنار CO2 می‌تواند جاذب موثرتری برای پشه‌ها باشد و در بوی انسان، بسیار بیشتر از سایر جانداران وجود دارد.
ترکیبات دیگر مثل آمونیاک، کربوکسیلیک اسید، استون و سولکاتون هم می‌توانند مکمل رایحه انسان باشند. شواهد علمی هم نشان داده است چیزی که باعث تحریک پشه‌ها به انتخاب افراد مختلف می‌شود، مربوط به میکروبیوتای روی پوست‌مان است.

این میکروبیوتا معمولا باکتری و قارچ غیر بیماری‌زاست که روی پوست و در منافذ و فولیکول‌های مو زندگی می‌کند. ترکیبات رایحه‌ای که آنها به شکل ترکیبات ارگانیک فرار ساطع می‌کنند، همان عامل اصلی است که به پشه‌ها «مزه» ما را گزارش می‌دهند!

میکروبیوتای پوست ما به راحتی و با تماس پوستی، به دیگران منتقل نمی‌شود و محققان تخمین می‌زنند یک میلیون باکتری در هر سانتی‌متر مکعب از پوست زندگی می‌کنند که معمولا شامل صدها گونه است؛ و این یعنی پشه‌ها احتمالا با توجه به ترکیبی از میکرو ارگانیسم‌هایی که روی پوست‌مان زندگی می‌کنند، انتخاب‌مان می‌کنند.

با این وجود هنوز معلوم نیست چرا پشه‌ها بعضی میکروبیاتاها را به دیگران ترچیح می‌دهند؛ اگر این راز برملا شود، مسلما می‌توانیم کاری کنیم که در نظر پشه‌ها کمتر خوشمزه به نظر برسیم.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

login captcha

سلام 

آئدس با بیماری‌هایی مثل زیکا و تب دنگی بیماری است وآنوفلس انگلی چی؟

با تشکر

پربازدیدترین ها