2109
نقشه‌ها به مغزتان آسیب می‌زنند!

نقشه‌ها به مغزتان آسیب می‌زنند!

1398/02/03 بازدید230
نی نی سایت: این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که از نقشه و نرم افزارهای مسیریاب استفاده نکرده باشد و همه این افراد حداقل یک تجربه تلخ از اعتماد ۱۰۰ درصدی‌شان به این نرم افزارها دارند.

البته که با وجود بروزرسانی‌ها و هوشمندتر شدن این تکنولوژی‌ها، احتمال خطایشان هم کمتر می‌شود و همین است که استفاده از نقشه و مسیریاب‌ها هم مثل بقیه نرم افزارها همچنان کاربران زیادی دارند. اما آیا استفاده و اعتماد هر روزه به این تکونولوژی‌ها می‌تواند بر مغزمان تاثیر بگذارد؟

راندن در یک مسیر تازه، حداقل فایده‌ای که دارد این است که مجبور می‌شویم نقشه را بررسی کنیم، به علائم جاده دقت کنیم و تصمیم‌های لحظه‌ای بسیار سریع بگیریم که در یک کلام، تمرین خوبی برای مغز ما هستند.
حتی اشتباه رفتن یک پیچ، بخشی حیاتی از فرآیند یادگیری محسوب می‌شود. اشتباه در خاطرمان ثبت می‌شود و دیگر آن را تکرار نمی‌کنیم.

تمرین ذهن بدون نقشه!

مطالعات محققان روی رانندگان تاکسی در لندن که ۴ سال را صرف به خاطر سپردن هر کوچه و خیابان به عنوان بخشی از «دانش خود» می‌کنند، هیپوکامپ بزرگتری دارند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که نقش زیادی در حافظه بازی می‌کند.

ضمن اینکه تکنولوژی به روش‌های دیگری هم بار حجم کارهای مغزمان را کاهش داده است؛ ما دیگر نیازی به حفظ کردن شماره‌های تماس یا تاریخ‌های تولد و ... نداریم و تمام این اطلاعات را در تلفن‌های همراه‌مان ذخیره می‌کنیم.
شواهد هشداردهنده‌ای نشان داده است که این وابستگی بیش از حد ما به تکنولوژی می‌تواند تاثیر منفی بر توانایی مغزمان برای یادگیری و یادآوری اطلاعات داشته باشد.

سال گذشته در دانشگاه کالج لندن مطالعاتی بر سطح فعالیت مغزی داوطلبان حین استفاده از شبیه‌ساز کامپیوتری رانندگی یا نقشه آنلاین و مسیریاب در منطقه‌ای به نام سوهو انجام شد که یکی از شلوغ‌ترین مناطق لندن است.

این داوطلبان می‌توانستند مسیر گردش خود را تعیین کرده و در صورت تغییر عقیده، سر چهاراه‌ها مسیرشان را عوض کنند. نتیجه این مشاهده سطح فعالیت در دو منطقه هیپوکامپ- که مسیرهای ممکن را بررسی می‌کند- و کورتکس پیش پیشانی- که تصمیم می‌گیرد کدام مسیر ما را به مقصدمان می‌رساند- نشان داده شد.

هر بار که داوطلبی مسیر خود را برای گذر از خیابانی انتخاب می‌کرد، سطح فعالیت به اوج خود می‌رسید. اما وقتی طبق مسیر یاب حرکت می‌کردند، هیچ افزایشی در سطح فعالیت این مناطق مغزشان رخ نمی‌داد!
این عدم افزایش سطح فعالیت مغزی در بلند مدت می‌تواند منجر به کاهش حافظه و حتی دمانس شود. متخصصان تاکید می‌کنند

اعتماد صددرصدی به تکنولوژی می‌تواند باعث اختلال در یادآوری خاطره و کارکرد حافظه شود و این اختلال‌ها، می‌تواند منجر به دمانس یا زوال عقل شود.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7550 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5479 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15012 بازدید