2109
روزه داری سلول های بنیادین را احیا می‌کند

روزه داری سلول های بنیادین را احیا می‌کند

1397/02/29 بازدید131
نی نی سایت: سال‌هاست مطالعات زیادی نشان داده‌اند رژیم‌های غذایی کم کالری و محدود می‌توانند راز زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر باشد.
حالا پژوهش تازه‌ای روی موش‌ها نشان داده است روزه گرفتن، به شکل محدود کردن کالری ظرف 24 ساعت می‌تواند باعث تغییر کوچکی در سیستم سوخت و سازی بدن شود که می‌تواند احیای سلول های بنیادین را در روده بهبود دهد.
همزمان با افزایش سن، این سلول های بنیادین روده‌ای نمی‌توانند به طور موثر خود را احیا کنند و از آنجا که برای سالم ماندن بافت‌ها و مبارزه با بیماری‌ها بسیار مهم هستند، دانستن درباره این محرک‌های سلولی بسیار مهم است.
به گفته دکتر عمر ییلماز، بیولوژیست، روزه‌داری تاثیرات زیادی بر روده دارد که علاوه بر بهبود روند احیا، در هر نوع بیماری که به روده حمله کند، مثل عفونت‌ها یا سرطان‌ها، کاربرد دارد.
در این مطالعه شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد روزه‌داری باعث تغییر سوخت و سازی در سلول های بنیادین روده شده که به جای استفاده از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها را می‌سوزاند.
البته منظور از تغییر فقط بالا رفتن مصرف چربی به عنوان منبع انرژی به جای کربوهیدرات نیست؛ تغییر ذکر شده در عملکردشان هم ایجاد می‌شود.
سلول های بنیادین روده، آستر روده را به طور خاص، ظرف 5 روز احیا می‌کنند اما با فعال شدن سیستم سوخت و سازی، این روند سریع‌تر رخ می‌دهد.
ییلماز و تیمش در آزمایشگاه، سلول های بنیادین روده موش هایی که 24 ساعت روزه بودند، جدا کردند و آنها را در محیط آزمایشگاهی کشت کردند تا توده‌های سلولی به نام «اورگانوئیدها»، نوعی شبه عضو به نام «مینی روده» تشکیل شود.
بعد از انجام این کار، آنها متوجه شدند ظرفیت بازسازی سلول های بنیادین که از موش‌های روزه دار گرفته شده بود، دو برابر موش‌های معمولی بود که روزه نبودند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها