2109
کنترل درد مفاصل و ستون فقرات با سلول های بنیادی

کنترل درد مفاصل و ستون فقرات با سلول های بنیادی

1401/03/21 بازدید1429

آرتروز مفاصل به خصوص زانو و لگن و همچنین مشکلات ستون فقرات کمری از جمله شایع ترین بیماری هایی هستند که افراد مختلف در سنین متفاوت را درگیر می کنند. درمان های مختلفی برای این بیماری ها توصیه شده اند. در این مطلب به بررسی علل بروز آرتروز زانو و بهترین درمان های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

دلایل ایجاد آرتروز و دیسک کمر چیست؟

عمده ترین عللی که باعث آرتروز می شوند شامل جنسیت، وزن، ژنتیک، سبک زندگی و صدمات و حوداث می باشند. شایع ترین عوامل دیسک کمر نیز شامل ژنتیک، نوع فعالیت و فشار زیاد به ستون فقرات است.

درمان های متداول آرتروز مفاصل

در خصوص آرتروز مفاصل، درمان های مختلفی بر حسب شدت درد به بیماران پیشنهاد می شود. در مراحل اولیه، مصرف دارو و فیزیوتراپی و کاهش وزن موثر است و در موارد پیشرفته تر، گزینه جراحی و تعویض مفصل کارساز خواهد بود.

درمان های رایج ستون فقرات

در خصوص مشکلات ستون فقرات کمری نیز درمان های مختلفی از جمله دارو و استراحت، ورزش، آب درمانی و عمل های غیرتهاجمی مثل لیزر و رادیو فرکوئنسی، بلوک های عصبی، دیسکوژل و یا اعمال جراحی باز بر حسب شدت بیماری به بیماران توصیه می شود.

علائم آرتروز و دیسک کمر چیست؟

علائمی که به همراه آرتروز مفاصل بیشتر دیده می شوند شامل درد مفاصل تورم صداهای مفصلی و در نهایت تغییر شکل مفصل است. البته گاهی تجمع مایع در مفاصل باعث افزایش میزان درد و تورم می شود. در خصوص دردهای ستون فقرات کمری علائمی مانند درد ناحیه کمر دردهای منتشر شونده به ناحیه لگن و پاها، گزگز و سوزش پاها گرفتگی عضلات و مشکلات در راه رفتن می تواند نشانه ای از این مشکل باشد.

سلول های بنیادی چه ویژگی هایی دارند؟

تزریق سلول‌های بنیادی می‌توانند به انواع دیگر سلول‌هایی که جهت ترمیم یا جایگزینی بافت آسیب‌دیده مورد نیاز هستند تبدیل شوند. این سلول‌ها در استخوان، چربی و خون موجود هستند ولی بیشتر در مغز استخوان که محل ساخت سلول‌های خونی است، متمرکز هستند. سلول‌های بنیادی مغز استخوان معمولاً جهت ایجاد گلبول‌های قرمز و سفید خون و پلاکت خون تشکیل می‌شوند. در دیگر بخش‌های بدن در صورتی که سلول‌های بنیادی در معرض فاکتورهای رشد مناسب قرار بگیرند می‌توانند به سلول‌های دیگری مانند استخوان، غضروف، تاندون و رباط تبدیل شوند و بنابر این قادر به تولید مجدد بافت بدن هستند.

روش های نوین درمان با سلول های بنیادی

با پیشرفت علم پزشکی، روش های درمانی جدیدی برای کنترل و درمان دردهای ناشی از این بیماری ها پیشنهاد شده است. یکی از این متدها استفاده از سلول های بنیادی است که می توان گفت در صورت استفاده مناسب از آن می تواند در درمان این بیماریها بسیار کمک کننده باشد. سرم سلول های بنیادی به صورت آزمایشگاهی از سلول های بند ناف تحت شرایط استریل و با تکنیک های مخصوص به خود تهیه و جهت تزریق به صورت فریز شده در اختیار پزشک قرار می گیرد و پزشکان این محصول را با هدایت سونوگرافی یا دستگاه تصویر برداری وارد مفصل می کنند.

روش درمان آرتروز با سلول بنیادی چگونه است؟

در خصوص سلول های بنیادی، نمونه های لازم از چربی یا مغز استخوان بیمار تهیه شده و در آزمایشگاه تحت آنالیزهای خاص قرار گرفته و سلول های غضروف ساز آن جدا و تکثیر یافته و مجددا برای همان بیمار و در شرایط استریل در موضع مفصل و یا دیسک تزریق می شود. لازم به ذکر است در استفاده از سلول های بنیادی حتما باید بیماران که شرایط انجام این روش را دارند بر حسب شدت آرتروز و مشکلات انتخاب شوند تا پاسخ دهی بیشتر و بهتری از آن حاصل شود.

تزریق سلول بنیادی به زانو چه مزایایی دارد؟

  1. کاهش درد زانو، حتی در موارد زانودرد مزمن
  2. افزایش عملکرد، بهبود دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری زانو و همچنین بهبود کیفیت خواب
  3. بهبود عملکرد عضلات زانو و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی زانو در آینده
  4. کاهش آسیب‌دیدگی اعصاب
  5. افزایش کلاژن

خلاصه مقاله

با پیشرفت علم پزشکی، استفاده از سلول های بنیادی در درمان آرتروز و دیسک کمر امروزه نوید روزهای بدون درد را به بیماران درگیر این مشکلات می دهد. در حال حاضر، پزشکان محدودی از این تکنیک جهت درمان بیماران استفاده می کنند و امید است با افزایش تعداد مراکز بتوان تحولی قابل توجه در خصوص درمان های غیرتهاجمی این بیماران به دست آورد.

بهترین کلینیک درد برای درمان با سلول های بنیادی

اگر شما هم جهت درمان دیسک کمر، آتروز زانو و ... نیاز به روش سلول های بنیادی دارید، هم اکنون از خدمات مشاوره کلینیک درد بهره مند شوید تا بهترین درمان برای شما توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد تعیین شود. شماره های تماس برای مشاوره و رزرو نوبت ویزیت:
شماره: 88882424-021
همراه: 09339510017

آدرس: تهران، جردن، بعد از میرداماد، خیابان قبادیان غربی، پلاک ۹، طبقه اول

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16241 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2631 بازدید