2109
پذیرایی با دمنوش‌های گیاهی و شربت‌های سنتی

پذیرایی با دمنوش‌های گیاهی و شربت‌های سنتی

1396/12/21 بازدید2691
گنجاندن سفرهای نوروزی در کنار عید دیدنی از اعضای فامیل، خیلی‌ها را مجبور می‌کند دیدوبازدیدهای خود را در محدوده زمان، فشرده کنند. ازآنجایی‌که چای سیاه و شربت آماده از گزینه‌های ثابت پذیرایی در ایام نوروز هستند، معمولاً افراد در این روزها از سهم مجاز روزانه خود در مصرف این نوشیدنی‌ها گذر کرده و با عوارض دریافت کافئین یا قند بیش‌ازحد مواجه می‌شوند. مصرف چای بافاصله کم از آجیل و میوه نیز خود دردسرساز شده و مانع از جذب مواد مغذی موجود در این خوراکی‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید امسال متفاوت باشید و درعین‌حال به حفظ سلامتی مهمانان خود کمک کنید، پیشنهاد نی‌نی سایت را در نظر گرفته و چای و شربت آماده را با انواع دم‌نوش‌ها و شربت‌های هیجان‌انگیز جایگزین کنید. در این مقاله شمارا با خواص و دستور تهیه 10 نوشیدنی متفاوت و خوش‌طعم بهاری آشنا خواهیم کرد؛ نوشیدنی‌هایی که به‌راحتی آماده‌شده و خاطره‌ای متفاوت در ذهن مهمانان به‌جای می‌گذارند.

1. شربت بیدمشک، گلاب و تخم شربتی

عرق بیدمشک از محبوب‌‌ترین عرقی جات فصل بهار است که طبع معتدل رو به سردی دارد. بیدمشک به تقویت اعصاب و کاهش غلظت خون، بی‌حالی، کسالت و بی‌خوابی کمک می‌کند. گلاب نیز نشاط‌آور است و باعث تقویت معده، قلب، کبد، اعصاب و روشنی چهره می‌شود. تخم شربتی هم به‌سلامت پوست و مو کمک کرده و دردهای گوارشی را تسکین می‌بخشد. برای یک پذیرایی ویژه، پیشنهاد می‌شود این دمنوش را مختص مهمانان خانم تهیه‌کرده و موقع سرو از خواص آن برای زیبایی و سلامت پوست تعریف کنید.
روش تهیه: 4 قاشق غذاخوری تخم شربتی را با یک‌چهارم لیوان گلاب، یک‌چهارم لیوان عرق بیدمشک و 4 لیوان آب مخلوط کرده و بعد از نیم ساعت به همراه یخ، شکر یا عسل و تزئین لیمو سرو کنید.

2. دمنوش بابونه و بهارنارنج

بهار، فصل رویش گل بابونه و بهارنارنج است. این دو گیاه علاوه بر خواص درمانی فراوان، آرام‌بخش بوده و دارای عطر و بویی بی‌نظیر هستند. بابونه به رفع دردهای قاعدگی، میگرن، التهاب و اسپاسم معده و بهبود زخم‌های گوارشی کمک می‌کند. بهارنارنج نیز برای قلب مفید بوده و نشاط‌آور، ضد حساسیت فصلی، ضد اضطراب و اشتهاآور است. با پذیرایی از مهمانان با این نوشیدنی، به‌سلامت جسم و روح آن‌ها کمک کنید.
روش تهیه: گل بابونه و گل‌بهار نارنج را به مقدار مساوی در قوری ریخته و 4 لیوان آب به آن اضافه کنید. بعد از 35 دقیقه دم کشیدن، دمنوش آماده است.

3. لیموناد اسطوخودوس و نعناع

اضافه کردن اسطوخودوس و نعناع به لیموناد، طعمی متفاوت و سنتی به آن می‌بخشد. البته بهتر است اسطوخودوس را به‌تدریج به لیموناد اضافه کنید تا بتوانید به طعمی مطابق با ذائقه خود دست‌یابید. ازآنجایی‌که اسطوخودوس از خاصیت آرام‌بخشی برخوردار است، توصیه می‌شود آن را در عید دیدنی‌های عصرگاهی سرو کنید.
روش تهیه: 7 پیمانه آب را بجوشانید و با نصف پیمانه شکر و 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط‌کنید. آب را از روی حرارت بردارید و 1.5 پیمانه آب لیموترش تازه، 4 برگ نعناع تازه و 3 شاخه اسطوخودوس به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 2 ساعت، مخلوط را از صافی رد کنید و آن را همراه با یخ و تزئین ورقه لیمو، اسطوخودوس و نعناع سرو کنید. به‌جای اسطوخودوس تازه می‌توانید از 2 قاشق غذاخوری اسطوخودوس خشک نیز استفاده کنید.

4. دمنوش نعناع و چای سبز

نعناع از گیاهان پرخاصیت و خوش عطری است که از دیدگاه طب سنتی، گرم و خشک محسوب می‌شود. خواص نعناع از دیرباز در تقویت معده و بهبود مشکلات گوارشی- به‌خصوص نفخ کردن- زبانزد بوده است. به همین دلیل نوشیدن چای نعناع به‌جای چای سیاه بعد از وعده‌های غذایی می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. کمتر پیش می‌آید که این نوشیدنی مورد استقبال مهمانان سنین مختلف قرار نگیرد.
روش تهیه: چهار قاشق غذاخوری نعناع خشک یا یک‌مشت نعناع تازه را همراه با یک قاشق چای‌خوری چای سبز یا سفید داخل قوری ریخته و با آب جوش برای 20 تا 30 دقیقه دم‌کنید.

5. شربت گلاب و زعفران

با ترکیب گلاب، زعفران و لیموترش می‌توانید شربتی بسیار خوش‌طعم و خوش‌نظر برای مهمانان خود تهیه کنید و باعث افزایش حس شادابی و نشاط در آن‌ها شوید. این شربت به کنترل قند خون نیز کمک کرده و باعث تقویت معده و پاک‌سازی کبد می‌شود. این نوشیدنی را بهتر است برای خانم‌های باردار سرو نکنید اما مصرف آن برای دیابتی‌ها بسیار مفید است. مهمانان مقیم خارج از کشور نیز اغلب علاقه ویژه‌ای نسبت به این شربت نشان می‌دهند.
روش تهیه: 2 قاشق غذاخوری گلاب، مقدار کافی زعفران و آب 1 عدد لیموترش را در یک پارچ آب مخلوط کرده و همراه با یخ و شیرین‌کننده موردنظر خود سرو کنید.

6. دمنوش به‌لیمو و زنجبیل

این دم‏نوش طبیعت گرم داشته و به تسکین اعصاب و هضم غذا کمک می‌کند. به‌لیمو ضد میگرن است و باعث کاهش تپش قلب می‌شود. زنجبیل نیز باعث افزایش سوخت‌وساز بدن شده و به چربی سوزی و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. همچنین ضد نفخ و ضدالتهاب است و از ایجاد سرطان جلوگیری می‌کند؛ بنابراین اگر در پذیرایی نوروزی از شیرینی تر استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود با سرو این دمنوش به سوخت‌وساز چربی‌های موجود در خامه شیرینی کمک کنید!
روش تهیه: 1 قاشق غذاخوری به‌لیمو خشک را به همراه 1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه ورقه شده داخل آب جوش ریخته و برای 20 دقیقه دم‌کنید. موقع سر می‌توانید عسل و چند قطره آب لیموترش تازه نیز به دمنوش اضافه کنید.

7. آب طعم دار خیار و نعناع

این نوشیدنی برای روزهای گرم و عید دیدنی‌های سر ظهر مناسب‌‌تر است. ترکیب لیموترش، خیار و نعناع باعث افزایش حس سرزندگی ‌‌می‌شود و کسالت را از شما دور ‌‌می‌کند. مطمئن باشید با نوشیدن چند جرعه از آن خستگی از جسمتان بیرون خواهد آمد.
روش تهیه: 2 عدد خیار ورقه شده، 4 ورقه لیمو و 4 برگ تازه نعناع را با فشار ملایم باهم مخلوط‌کنید تا حدی که مقداری از آب خود را پس بدهند. حال 3.5 پیمانه آب به آن‌ها اضافه کرده و برای 30 ثانیه به‌خوبی هم بزنید. قبل از سرو نوشیدنی آن را از صافی رد کرده و در آخر همراه با یخ و تزئین ورقه‌های لیمو، خیار و نعناع نوش جان کنید. این نوشیدنی را می‌توانید برای 24 ساعت در یخچال نگه‌دارید.

8. لیموناد رز ماری و وانیل

این لیموناد از طعمی متفاوت و استثنائی برخوردار است و با آب لیموترش تازه تهیه می‌شود؛ بنابراین از ویتامین C و خواص آنتی‌اکسیدانی بی‌نظیری برخوردار است. این نوشیدنی برای کودکان بدقلق و سخت‌گیر در خوردوخوراک، مناسب است؛ چراکه طعمی جدید و لذت‌بخش دارد.
روش تهیه: نصف پیمانه شکر، 3 قاشق چای‌خوری عسل، نصف قاشق چای‌خوری وانیل شکری، 3 شاخه رز ماری تازه و 3 پیمانه آب را در یک قابلمه متوسط مخلوط‌کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. بعد از 5 دقیقه جوشیدن، آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید برای 30 دقیقه خنک شود. حال شاخه‌ها و برگ‌های رز ماری را بیرون آورده و به مخلوط، 2 پیمانه آب لیموترش تازه اضافه کنید. درب ظرف را گذاشته و برای 3 تا 48 ساعت صبر کنید. قبل از سرو، نوشیدنی را هم بزنید و به آن یخ اضافه کنید. می‌توانید آن را با رز ماری و ورقه‌های لیمو نیز تزئین کنید.

9. دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودو‌س یا لاوندر‌، گیاهی بسیار خوش‌نظر و پرخاصیت است. این گیاه به رفع علائم ناشی از حساسیت فصلی، سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند و آرام‌بخش است. همچنین در بهبود سردرد و میگرن و عملکرد کلیه‌ها مؤثر است و باعث کاهش بوی بد بدن می‌شود. اگر متوجه شدید یکی از مهمانان دچار علائم حساسیت بهاری مثل عطسه و آبریزش از بینی و چشم شده است، پیشنهاد می‌شود با سرو این دمنوش به بهبود علائم او، حتی برای مدتی محدود کمک کنید.
روش تهیه: اسطوخودوس تازه خشک‌شده را با مقداری گل محمدی و بهارنارنج مخلوط کرده و برای 20 دقیقه دم‌کنید. موقع سرو می‌توانید به آن مقداری آب لیمو‌‌ترش تازه نیز اضافه کنید.

10. چای سرد زنجبیل و عسل

این چای با طعم تندوتیزی که دارد، مهمانان شمارا حسابی سرحال می‌آورد. البته شیرینی عسل، تندی زنجبیل را مقداری ملایم کرده و طعمی دل‌نشین به نوشیدنی می‌بخشد. این دمنوش را برای مهمانان میان‌سال پیشنهاد می‌کنیم چراکه با افزایش سن، میزان بروز مشکلات گوارشی ازجمله نفخ بیشتر می‌شود و زنجبیل و عسل موجود در این نوشیدنی ناراحتی‌های گوارشی را تسکین می‌بخشد.
روش تهیه: 3 پیمانه آب را در یک قابلمه بجوشانید و 2 عدد چای سبز یا سیاه کیسه‌ای به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب برای 1 دقیقه دیگر بجوشد. حال آن را از روی حرارت بردارید، درب قابلمه را بگذارید و بعد از 10 دقیقه چای کیسه‌ای را خارج کنید. سپس نصف پیمانه عسل و 1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده به چای اضافه کنید. در آخر نیز 7 پیمانه آب‌خنک به چای اضافه کرده و آن را همراه با یخ و تزئین ورقه‌های لیمو سرو کنید.

نکاتی که باید به خاطر بسپارید

  • برای شیرین کردن دم‌نوش‌ها و شربت‌ها بهتر است به‌جای شکر معمولی، از شکر قهوه‌ای یا عسل استفاده کنید. شکر قهوه‌ای معمولاً ارگانیک بوده و فاقد مواد نگه‌دارنده است.
  • افراد دیابتی می‌توانند برای شیرین کردن دم‌نوش‌ها و شربت‌ها از برگ گیاه استوا استفاده کنند. این گیاه نه‌تنها از شیرین‌کنندگی بیشتری نسبت به قند و شکر برخوردار است بلکه به کاهش قند و فشارخون نیز کمک می‌کند.
  • دم‌نوش‌ها باید حداکثر طی 3 تا 4 ساعت بعد از دم کشیدن مصرف شوند. در غیر این صورت، خواص خود را ازدست‌داده و حتی ممکن است مضر ‌شوند.
  • اگرچه دم‌نوش‌ها اغلب آرام‌بخش یا شادی‌بخش بوده و از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی برخوردار هستند اما نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد.
  • برای تهیه دم‌نوش‌ها بهتر است از قوری‌های چینی یا شیشه‌ای استفاده کنید.
  • مواد لازم برای تهیه دمنوش را از فروشگاه‌ها و عطاری‌های معتبر و بهداشتی تهیه کنید و در صورت لزوم قبل از دم کردن، محتویات آن را داخل توری صافی ریخته و آبکشی کنید.
  • دم‌نوش‌ها را می‌توانید همراه با نبات، خرما، توت خشک و کیک سرو کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید