2109
پذیرایی از مهمانان با دمنوش‌های گیاهی، ویژه بهار

پذیرایی از مهمانان با دمنوش‌های گیاهی، ویژه بهار

1397/01/19 بازدید7220
در یک مهمانی ایرانی، معمولا مرسوم است چای سرو شود، تقریبا چای جزء لاینفک زندگی همه اقوام ایرانی است و در مهمانی‌ها با آن از مهمانان پذیرایی می‌شود.
پذیرایی از مهمان هنر کدبانوی خانه است و به کار بردن خلاقیت همیشه موجب می‌شود تا مهمانان خاطره حضور در آن مهمانی را به‌خاطر بسپارند. شما نیز می‌توانید به عنوان یک کدبانوی ایرانی از مهمانانتان متفاوت پذیرایی کنید و به جای پذیرایی باچای، دمنوش‌های متفاوت طب سنتی را برای گرم‌تر شدن مهمانی‌هایتان استفاده کنید.
می‌توانید دمنوش را داخل قوری چینی آماده کرده و روی وارمر روی میز قرار دهید. پذیرایی با دمنوش سبب می‌‌شود علاوه بر یک پذیرایی خاطره‌انگیز از خواص درمانی آنها هم تا حدی استفاده شود.
دمنوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزیی از گل یا برگ یا ریشه یا دانه یا پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی به‌صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش تهیه به این صورت است که ابتدا روی گیاه که به روش صحیحی خرد شده آب جوش می‌ریزند سپس آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در یک ظرف در بسته شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را صاف کرده و مصرف می‌کنند.

1. دمنوش زعفران

مزاج زعفران گرم و خشک است ضد اشتهاست و مقوی قلب و مغز و معده، نشاط آور و شادی بخش است.
روش تهیه: یک قاشق مرباخوری زعفران ساییده در آبجوش دم کرده و استفاده شود.

دمنوش زعفران

2. دمنوش به لیمو

به‌لیمو طبیعت گرمی دارد، آرامش بخش، ضد تشنج و برطرف کننده نپش قلب و سرگیجه است و برای درمان بیخوابی‌های شبانه بسیار موثر است.
روش تهیه: یک قاشق غذا خوری از به لیمو در آب جوش دم بکشد و بعد صاف شدن مصرف شود.

3. دمنوش بهار نارنج

بهار نارنج گرم بوده مقوی سیستم عصبی، آرامش بخش و اشتها آور است. و در درمان افسردگی نیز موثراست.
روش تهیه: یک قاشق غذا خوری بهار نارنج همراه آب جوش دم کشیده شود و بعد از صاف کردن، استفاده شود.

4. دمنوش زنجبیل

زنجبیل طبیعتی گرم و خشک دارد مقوی اعصاب و حافظه و همپنین تقویت کننده دستگاه گوارش است، ضد نفخ و ضد دردهای مفاصل نیز هست. زنجبیل با دفع رطوبت‌های زاید بدن موجب سبکی و لاغری و شادابی می‌شود.
روش تهیه: دو تکه زنجبیل پودر نشده یا تازه در آب جوش قرار داده شود و بعد از دم کشیدن زنجبیل‌ها خارج شده و دمنوش استفاده شود.

دمنوش زنجبیل

5. دمنوش بنفشه

بنفشه به دلیل داشتن ماده موسیلاژی التیام دهنده و برطرف کننده سرفه است.
روش تهیه: یک قاشق از بنفشه خرد شده داخل آب جوش در ظرف در بسته ریخته شود و بعد از مدت کوتاهی صاف شده و مصرف شود.

6. دمنوش بابونه

طبیعت بابونه معتدل و بعضی انواع مزاج گرم و خشک دارد. بابونه آرامبخش و تقویت کننده اعصاب به خصوص اعصاب معده و روده است. این گیاه ضدعفونی کننده و شستشو دهنده سیستم کلیوی است، ضد یبوست و اشتها‌آور خوبی است و برای درمان بیماری‌های پوستی نیز مصرف می‌شود.
روش تهیه: یک قاشق غذاخوری بابونه داخل آب جوش ریخته و بعد از دم کشیدن و صاف کردن آن، می‌توان از دمنوش بابونه استفاده کرد.

7. دمنوش گل سرخ

گل سرخ طبیعتی معتدل متمایل به سردی و خشکی دارد، ملین است و می‌توان در درمان یبوست از آن استفاده کرد شادی‌بخش است و برای تقویت لثه‌ها و برطرف کردن زخم‌ها و آفت‌های دهانی موثر است.
روش تهیه: 4 تا 5 عدد گل سرخ یا محمدی تازه یا خشک داخل یک لیوان آب جوش دم کرده و بعد از صاف کردن میل شود.

دمنوش گل سرخ

8. دمنوش به

به طبیعت معتدل دارد، نشاط آور بوده و مقوی قلب و مغز و معده است.
روش تهیه: از خرده‌های به خشک شده و تفت داده شده یک قاشق غذاخوری داخل آب جوش ریخته و بعد از دم کشیدن آن با نبات میل شود. می‌توان از ترکیب به و سیب هم استفاده کرد.

9. دمنوش دارچین

طبیعت دارچین گرم و خشک است دارچین معده و کبد را تقویت کرده اشتهاآور بوده و ضد بوی بد دهان است، ضد تشنج بوده و در بهبود کیفیت خواب موثر است.
روش تهیه: 3تا 4 تکه چوب دارچین داخل آب جوش قرار داده شود و بعد از نیم ساعت صاف شده و مصرف شود. با توجه به سخت بودن بافت چوب دارچین، اگر 2 تا 3 دقیقه آن را بجوشانیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

10. دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب و اسطوخودوس

گل گاو زبان با طبیعت گرم و تری که دارد آرام بخش است مسکن سردرد و خواب آور است، در درمان افسردگی از این گیاه استفاده می‌شود.
از اسطوخودوس با طبیعت گرم و خشک، به عنوان برطرف کننده دردهای معده و آرامبخش استفاده می‌شود.
سنبل الطیب مزاج گرم دارد، ضد اسپاسم‌های عضلانی بوده و در درمان تشنج مصرف می‌شود.
روش تهیه: دو قاشق غذاخوری گل گاو زبان و دو قاشق غذاخوری اسطوخودوس، همراه یک قاشق غذاخوری سنبل الطیب همراه یک عدد لیمو عمانی داخل یک لیوان آبجوش ریخته شود و بعد حدود 20 دقیقه دم کردن، صاف شده و با کمی نبات نوشیده شود.
برای بهتر شدن طعم دمنوش‌ها می‌توان از عسل یا نبات یا شکر استفاده کرد ولی شیرین کردن آنها با نبات بهتر است.

یک تذکر مهم : دمنوش‌های فوق اگر به کرات و مقدار زیاد بدون توصیه پزشک استفاده شود سبب ایجاد عوارض در افراد می‌شود بنابراین در مصرف دمنوش‌ها زیاده‌روی نکرده و در صورت تمایل به استفاده از آنها حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام تشکر فراوان

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11596 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3694 بازدید