2109
نوزاد ۶ ماهه؛ کوچکترین بیمار عمل شانت با آنژیوگرافی در ایران

نوزاد ۶ ماهه؛ کوچکترین بیمار عمل شانت با آنژیوگرافی در ایران

1396/11/16 بازدید973
نی‌نی‌سایت به نقل از دیده بان علم ایران: نخستین عمل شانت با آنژیوگرافی در ایران که همچنین یازدهمین مورد کاربرد موفق این روش پیشرفته در دنیا به شمار می رود دکتر کیهان صیادپور، فوق تخصص قلب کودکان بر روی نوزادی شش ماهه در مرکز طبی کودکان انجام شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح جراحی انجام شده، گفت: بسیاری از اعمالی که در قدیم با جراحی قلب صورت می‌ گرفت به تدریج با ابداع روشهایی با انژیوگرافی قابل انجام شد. یکی از این روش‌ها، جراحی شانت «آئورتوپولمونری» یعنی قرار دادن یک رگ یا یک ارتباط بین آئورت و شاخه‌های شریان پولمونر است که به طور کلاسیک با عمل جراحی انجام می‌شود و با اینکه روش درمانی کاملی محسوب نمی‌شود، اما عمر بیمار را طولانی کرده و دردش را کم می‌کند.
بر اساس این خبر، بیمار دکتر صیادپور، نوزادی با افزایش فشار شریان ریه بود که به درمان‌های دارویی جواب نمی‌داد و جراحان هم به علت ریسک بالا موافق عمل جراحی نبودند که در نهایت متخصصان تصمیم گرفتند شانت با اینترونشن انجام شود. این بیمار اولین مورد انجام این روش بود که خوشبختانه با موفقیت انجام گرفت. در حقیقت تا دیروز، فقط ۱۰ مورد از این نوع اقدام در دنیا گزارش شده بود که مورد انجام شده در مرکز طبی کودکان، یازدهمین و کم‌سن‌ترین مورد است؛ خوشبختانه حملات افزایش فشار شریانی در بیمار از بین رفته است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها