2109
استعمال دخانیات و عوارض آن بر مادر و جنین

استعمال دخانیات و عوارض آن بر مادر و جنین

1393/01/18 بازدید423

 1-استعمال دخانیات در دوران بارداری، به غده ی تیروئید مادر و جنین آسیب می رساند

پژوهشگران هشدار دادند:‌ سیگار کشیدن در دوران بارداری علاوه بر تمام عواقب ناگواری که ممکن است برای مادر و جنین داشته باشد می تواند به عملکرد غده تیروئید هم در مادر و هم فرزندش آسیب برساند و فعالیت این غده را دچار اختلال کند. بر اساس نتایج این پژوهش جدید، استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند تغییرات بالقوه ی خطرناکی روی غده تیروئید مادر و جنین بوجود آورد.
عملکرد مطلوب غده تیروئید مادر در دوران بارداری برای داشتن یک بارداری موفق و سالم نقش حیاتی ایفا می کند. در حالی که اگر این غده کار خود را به خوبی انجام ندهد خطر سقط جنین افزایش پیدا می کند. همچنین اشکال در کار تیروئید ممکن است احتمال زایمان زودرس و پیش از موعد و یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی یا مبتلا به مشکلات عصبی فیزیولوژیکی را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. از سوی دیگر این پژوهش نشان داد که سیگار کشیدن مادر تأثیرات مشابهی را نیز روی عملکرد تیروئید جنین بر جای می گذارد و تهدید مهمی برای سلامت نوزاد است.

2-استعمال دخانیات در زمان بارداری خطر پارگی جفت را افزایش می دهد

محققان اعلام کردند سیگار کشیدن حین دوران حاملگی با افزایش خطر پارگی جفت همراه است که جان مادر و جنین را به شدت به خطر می اندازد. در این حالت،‌ جفت از رحم جدا می شود و خونریزی شدیدی روی می دهد. در این حالت چهل درصد از جنین ها جان خود را از دست می دهند.
هیچ مقداری از مصرف تنباکو در طی حاملگی یا در هر زمان دیگر برای زنان بی خطر نیست. زنانی که در عرض روز بیش از 20 عدد سیگار می کشند از احتمال بیشتری نسبت به زنانی که کمتر سیگار می کشند برای بروز عوارض دارند. اما هرگونه مصرف سیگار کودک را در معرض خطراتی قرار می دهد که عبارتند از:‌ کاهش وزن هنگام تولد، مشکلات تنفسی،‌ ناتوانی های مزمن از جمله فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات یادگیری،‌ بعضی نقایص زمان تولد،‌ تولد زود هنگام نوزاد و حتی مرگ نوزاد. سیگار همچنین ریسک عقیمی را در زنان افزایش می دهد و باعث حاملگی نابجا (حاملگی که خارج از رحم ایجاد می شود) سقط جنین و اختلالات جفت می شود. خیلی از خطرات دیگر سیگار که به تولید مثل ارتباطی ندارد شامل بالا بردن ریسک بیماری های قلبی و سرطان های مختلف می باشد. نوزادان مادرانی که سیگار می کشند دو برابر بیشتر از نوزادان مادران غیر سیگاری در معرض نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند. بچه های مادرانی که که در طی بارداری سیگار می کشند همچنین در معرض ریسک بالای مشکلات تنفسی قرار دارند. از جمله آسم و این بچه ها دچار اشکالات یادگیری و مشکلات رفتاری نیز هستند.

منبع: نشریه پیام پزشک، شماره 59.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها