2109
چرا دوقلوزایی ریسک دارد؟

چرا دوقلوزایی ریسک دارد؟

1394/09/24 بازدید5019

 نی‌نی سایت: سولماز توانگر، متخصص زنان و زایمان: اگر به عنوان یک مادر بفهمید دو قلو باردار هستید چه واکنشی نشان می دهید؟ بدون شک شگفت زده خواهید شد. اما همیشه هم اینطور نیست چرا که گاهی مادرها قبل از بارداری در انتظار دوقلودار شدن هستند! می پرسید چطور؟ باید گفت این روزها مطب تعدادی از متخصصان پر از متقاضیانی است که میخواهند صاحب دوقلو شوند. این در حالی است که متخصصان زنان و زایمان به هیچ عنوان چنین کاری را توصیه نمی کنند و معتقدند هرگز نباید با چنین بهانههایی سعی کنیم دوقلو باردار شویم. باید بدانید درصورتی که خانمی به طور طبیعی و یا به دلیل ناباوروی به روش روش لقاح مصنوعی استفاده کند و چند قلو باردار شود پزشک به او کمک می کند تا بارداری و وضع حمل سالمی را پشت سر بگذارد و درصد قابل توجهی از این بارداری ها هم بدون مشکل جدی به اتمام می رسد اما واقعیت این است که در یک بارداری چند قلویی همه خطرات و مشکلات احتمالی برای مادر و جنین نسبت به بارداری تک قلویی بیشتر میشود. بنابراین متخصصان توصیه نمیکنند خانمی فقط برای این که دوست دارد دو قلو داشته باشدبه فکر باداری بیفتد. بد نیست بدانید حتی در روشهای درمان ناباوری، هنگامی که بارداری چند قلویی میشود یک عارضه به حساب می آید چرا پزشکان ترجیح می دهند بارداری تک قلویی باشد. به همین دلیل امروزه پزشکان در دنیا تلاش می کنند در درمانهای ناباوری و لقاح مصنوعی به جایی برسند تا تنها یک جنین را به رحم مادر منتقل کنند.

 قل‌های کمتر فرزندان سالم تر
امروزه پزشکان جهان در بارداریهای بیش از 2 قلو از روش کم کردن جنین استفاده میکنند. تعجب نکنید این روش تنها برای این است که حاملگی بدون عارضه طی شود و جنین های سالم تری متولد شوند چرا که در این بارداری‌ها خطر زایمان زودرس و سایر عوارض دوران بارداری مانند دیابت و مسمومیت بارداری و غیره به مراتب بیشتر خواهد بود. در واقع در این روش جنین‌های سالم تر حفظ می‌شوند و جنین‌هایی که ضعیف‌تر هستند یا مشکل دارند، از بین می‌روند. البته دربارداری‌های دو قلویی از روش کم کردن جنین استفاده نمی‌شود چرا که در این بارداری ها خطر زایمان زودرس 10درصد است و این بدین معناست که ما 90 درصد شانس یک وضع حمل خوب و به موقع را داریم که این رقم قابل قبولی است. درضمن در روش کم کردن جنین 10 درصد خطر سقط جنین ها وجود دارد بنابراین این روش جز در موارد ضروری انجام شدنی نیست؛ به عنوان مثال در بارداری‌های بیش از دوقلویی یا در بارداری‌های دوقلویی که یکی از جنین‌ها به بیماری خاصی مانند سندرم دوان مبتلا باشد.

افزایش خطر زایمان زودرس
بزرگترین علت مرگ و میر نوزادان در دنیا زایمان زودرس است. براساس آمار در یک بارداری تک قلویی که مادر هیچ مشکلی (مانند دیابت، فشارخون بالا و ...) نداشته باشد یک درصد خطر زایمان زودرس وجود دارد و این خطر در بارداری 2 قلویی 10 درصد و در 3 قلویی 30 درصد است. از طرف دیگر هر اندازه نوزاد زودتر از زمان طبیعی(9 ماه کامل) متولد شود خطر مرگ و معلولیتش در آینده بیشتر خواهد بود. این در حالی است که در بارداری‌های چند قلویی روش‌های پیشگیری از زایمان زودرس (دوختن دهانه رحم یا دارو درمانی) حتی در خوشبینانه‌ترین حالت فقط 10 درصد تاثیر خواهند داشت.

کاهش شانس زایمان طبیعی
همیشه ترجیح ما برای به دنیا آمدن یک نوزاد زایمان طبیعی است مگر این که زایمان طبیعی برای مادر و جنین عارضه ای به دنبال داشته باشد. از جمله مواردی که متخصصان زنان و زایمان مجبور می‌شوند روش سزارین را برای به دنیا آمدن یک نوزاد انتخاب کننداین است که سر جنین به سمت پایین نباشد یا این که جنین خیلی درشت یا ریز باشد. در بارداری‌های چند قلویی احتمال چنین مواردی بیشتر است و حتی اگر سر یکی از قل ها هم پایین نباشد باید از سزارین استفاده کنیم. این در حالی است که همه می دانیم سزارین عوارض خاص خودش را دارد به طور مثال در حالی که مادر در یک زایمان طبیعی نیم لیتر خون از دست می‌دهد در یک سزارین یک لیتر خون از دست می‌دهد. در ضمن هر چقدر تعداد قل‌ها بیشتر باشد مادر خون بیشتری را در زایمان یا سزارین از دست خواهد داد؛ هر چند که امروزه یکسری داروها برای کاهش خونریزی مادر وجود دارد. از طرف دیگر هنگامی که مادر چند قلو باردار است رحم بیشتر باز می‌شود و همین امر دوره نقاهت بعد از زایمان را افزایش می‌دهد و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بدن مادر به حالت اولیه خود برگردد. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها