2709
چقدر شانس دوقلوزایی دارم؟

چقدر شانس دوقلوزایی دارم؟

1394/06/03 بازدید7320

نی نی سایت: اینکه بسیاری از والدین دوست دارند بچه هایشان دوقلو یا حتی چند قلو باشند و اینکه علم پزشکی جدید تا چه حد به این مقوله کمک می‌کند همگی مملو از موارد جذابی است که می‌توان با طرح حقایقی جالب توجه بر هیجان آن افزود. به طور کلی افزایش احتمال چندقلوزایی ارتباط تنگاتنگی با درمان‌های ناباروی در دهه های اخیر دارد.

 

نتایج تحقیقی ساده در آمریکا نشان می‌دهد از سال 1915 تا 1997 یعنی در مدتی درحدود 82 سال زنانی که در حد فاصل 35 تا 39 سالگی باردار می‌شدند شانس زیادی برای به دنیا آوردن دوقلو داشتند. اما از پس از سال 1997 تا اکنون، سقف سنی چندقلوزایی در زنان باردار به 40 سال رسیده است. جای هیچ شکی نیست که این فرآیند با تحول و نوآوری در درمان‌های ناباروری در ارتباط است و بدون شک این آمار و ارقام می‌تواند در بسیاری از کشورهای جهان مشابه باشد.

دوقلوهای تک تخمی یا همسان زمانی شکل می‌گیرند که یک تخمک و یک اسپرم، تخم باروری را شکل می‌دهند که به جای یک جنین، در دو جنین تقسیم می‌شود. این اتفاق تقریبا یک بار به ازای هر 400 بارداری روی می‌دهد. دوقلوهای دوتخمی نیز زمانی روی می‌دهد که دو تخمک توسط دو اسپرم مجزا بارور می‌شود. در بسیاری از موارد دیده شده که در خانواده‌های یک سلسله فامیلی، زنان زیادی هستند که به طور طبیعی تمایل به آزادسازی بیش از یک تخمک در ماه دارند. این قابلیت را می‌توان توانایی منحصربفردی نامید که علل ژنتیکی نقش مهمی در بروز آن دارد.

حالا به طرح یک پرسش رایج و پاسخ دادن به آن می‌رسیم: به طور کلی شانس واقعی دوقلوزایی چقدر است؟

پاسخی که در ادامه می‌خوانید در نوع خود جالب توجه و آرامش‌بخش است. اگر شما به عنوان یک زن آماده باروری، هیچ‌گونه درمان افزایش شانس باروری را تجربه نکرده‌اید آنگاه شانس شما برای دوقلوزایی پایین است، یعنی چیزی درحدود 3 درصد. اما استفاده از روش‌های درمانی نظیر «کلومید» یا «لتروزول» این شانس را به 10 درصد می‌رساند و جالب تر اینکه در روش IVF گرچه به نظر می‌رسد که به دلیل بنیان گذاشتن این روش بر روی باروری دو جنین، به طور طبیعی باید شانس دوقلوزایی وجود داشته باشد اما در این روش شانسی برای دوقلوزایی نخواهید داشت زیرا در این فرآیند تمرکز بر روی باروری با هدف دستیابی به یک جنین است.

خواندن شرح حال تجربه زنی 38 ساله که اکنون صاحب 3 فرزند است در نوع خود جالب توجه به نظر می‌رسد. او می‌گوید: تمامی هر سه فرزندم نتیجه معجزه پزشکی مدرن هستند. ما (من و همسرم) وارد فرآیندی (IVF) شدیم که می دانستیم احتمالا نتیجه آن چندقلوزایی خواهد بود. درحقیقت در طول یک چرخه IVF و پس از آنکه به ما گفته شد 5 تخمک بارورسازی شده است کاملا متعجب شدیم. تصور اینکه 5 نوزاد به طور همزمان به دنیا بیایند سخت و البته جذاب بود. اما پزشک خیال ما را راحت کرد که برای افزایش شانس موفقیت خبری از بارداری 5 جنین نخواهد بود.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام دوستان .من تازه کلومیفن مصرف کردم.میخواستم بدونم کسی هست ماه اول با کلومیفن باردار شده باشه؟

منم دوقلو میخوام دکتری ک دارو بده میشناسید تهران باشه

من و شوهرم هم قصد داریم IVF انحام بدیم خدا کنه دوقلو باشه.امین

پربازدیدترین ها