2109
 تمایل مادران گلستانی به سزارین نگران کننده است

تمایل مادران گلستانی به سزارین نگران کننده است

1393/11/01 بازدید789

 دکتر 'محمدرضا محمدی' در کنفرانس خبری ترویج زایمان ایمن و طبیعی با بیان این که دولت در صدد فراهم کردن زمینه زایمان طبیعی و امن است، اظهار کرد: آن چیزی که در سال های اخیر باعث شده مادران به فکر سزارین باشند طولانی شدن زمان زایمان، ترس و تبلیغات است.

 
براساس اعلام دوشنبه علوم پزشکی گلستان، وی با اشاره به این که بیش از 990 مادر باردار ستاره‎دار در استان شناسایی شده اند، افزود: برای اینکه مشکلی برای مادر و فرزند زیرپوشش این طرح به وجود نیاید، یک تیم ورزیده از آنها مراقبت کرده و اطلاعات آنان به صورت آنلاین بررسی می‎شود.
 
دکتر محمدی همچنین اضافه کرد: در سال‎های اخیر عمل سزارین تبدیل به یک فرهنگ شده است و دلایلی نظیر طولانی شدن زایمان، درد و ترس حین زایمان و تبلیغات در رغبت مادران به سزارین بی‎تاثیر نبوده که باید این مهم توسط رسانه‎ها به درستی فرهنگ‎سازی شود.
 
وی افزود: زایمان در تاریخ‎های خاص از دیگر عواملی بوده که مادران را به سمت سزارین کشاند و آنان از رفتار فیزیولوژیک خود دور شدند.
 
محمدی بر ضرورت ارتقاء اطلاعات مادران باردار نیز تاکید کرد و گفت: در جوامع کنونی گسست اطلاعاتی وجود دارد که نیاز است آموزش بارداری، نحوه زایمان، شیردهی، مراقبت‎های پس از زایمان برای بانوان جوان مدنظر قرار گیرد تا امنیت خاطر برای آنان ایجاد شود.
 
وی بهترین زمان بارداری مادران را از نظر سیستم درمانی بین 20 الی 35 سال عنوان کرد و یادآور شد: بارداری مادران در سنین بالا مخاطراتی به همراه خواهد داشت لذا این افراد باید قبل از آنکه باردار شوند با پزشک خود مشورت کنند.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در اکثر بیمارستان‎های دولتی، مادران با بارداری پرخطر که قند و یا بیماری‎های ژنتیکی دارند باید با ارایه اطلاعات شخصی به تیم پزشکی، میزان آسیب‎ها را به حداقل برسانند.
 
عضو هیات علمی ومدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نیز گفت: یکی از بهترین راهکارها برای ترویج زایمان طبیعی عوض کردن نگرش غلط به سمت این نوع زایمان و ترس نداشتن از آن است.
 
دکتر 'الهام مبشری' برای تغییر این نگرش و روی آوری مادران به زایمان طبیعی، نحوه مراقبت دردوران بارداری و زایمان به مادران آموزش داده می شود.
 
وی با بیان این که در ارجحیت زایمان طبیعی نسبت به سزارین حرفی وجود ندارد، گفت: کاهش آسیب های مادر، برگشت سریع مادر به حالت طبیعی، احساس مشارکت در زایمان و درک نحوه تولد نوزاد و پیوند احساسی با فرزند پس از وضع حمل از جمله فواید زایمان طبیعی است که مادران باید مد نظر قرار دهند.
 
وی اضافه کرد: تاکید ما این است که خانم ها در دوران بارداری و حتی قبل از این که اقدام به بارداری کنند مراقبت های لازم را انجام دهند و در بیمارستان ها هم امکانات لازم برای زایمان بی درد فراهم است و زنان باید از این امکان برای سلامتی بیشتر خود استفاده کنند.
 
مبشری با اشاره به این که تعداد حاملگی های پرخطر که شامل حاملگی های زودرس و یا مادران حامله با بیماری هایی چون دیابت و فشار خون است افزایش پیدا کرده، گفت: غیر از این موارد خاص پیشنهاد ما برای مادران باردار زایمان به شیوه طبیعی است.
 
وی افزود: هدف ما ایمنی زایمان برای مادر و کودک است و در این راستا یک تیم پزشکی شامل دکتر، پرستار و ماما و متخصص بیهوشی مادر را در حین زایمان همراهی می کنند.
 
دکتر مبشری همچنین اظهار داشت که از زمان طرح اجرای تحول سلامت در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان کاهش دو و نیم درصدی سزارین را شاهد بودیم و در زنانی که با بارداری اول برای زایمان به بیمارستان مراجعه کردند کاهش زیر 20 درصد میزان سزارین را داشتیم که آمار قابل قبولی است.
 
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها