2109
ریشه تمایل به طعم‌های شیرین به دوران نوزادی باز می‌گردد

ریشه تمایل به طعم‌های شیرین به دوران نوزادی باز می‌گردد

1394/08/12 بازدید373

نی نی سایت:دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به این مساله گفت: «پژوهشگران بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا از نوزادانی که هنوز دو ساعتی از تولد آنها سپری نشده بود دوزاده نوزاد را انتخاب کردند و به صورت تجربی روی آنها تحقیق و بررسی انجام دادند. به این صورت که در آغاز به همه آنها مقدار معینی آب دادند تا مشخص شود همه آنها مشکلی در بلع ندارند. سپس روی زبان هر یک از این نوزادان قطره‌ای از مایعاتی که طعم‌های (شیرین، ترش، شور و تلخ) داشتند، چکاندند تا عکس‌العمل آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و از تغییرات چهره آنها تصاویری را تهیه و فیلم‌برداری کنند. براساس نتایج این مطالعه همه نوزادان در قبال مایعی که طعم تلخی داشت، عکس‌العمل مشابهی داشتند و بلافاصله چشم‌هایشان را بسته و پلک‌های خود را به هم می‌فشردند، سوراخ‌های دماغ و دهانشان را باز کرده و زبانشان را بیرون آوردند. درواقع به نوعی این نوزادان حالت تف کردن و بیرون راندن مایع تلخ را نمایش دادند. عکس‌العمل این نوزادان به دنبال طعم ترش‌مزه نیز شبیه مایع تلخ بود ولی در قبال طعم شور عکس‌العمل ثبت‌شده قدری سبک‌تر از حالت نشان داده شده در مورد قطرات تلخ و ترش بود.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه جالب‌ترین عکس‌العمل‌ نوزادان در مورد طعم شیرین بود، گفت: «وقتی روی زبان این نوزادان مایعی با طعم شیرین چکانده شد، آرامشی در چهره نوزادان نقش بست و با بلع پی‌درپی آن، درخواست مجدد برای دریافت این مایع شیرین را داشتند.»این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: «چنین تحقیقی برای دانشوران و پژوهشگران عملا نمایش داد که حتی از زمان نوزادی کلیه کودکان عکس‌العمل متفاوتی از مصرف مایعات با طعم‌های مختلف از خود بروز می‌دهند بدون اینکه هیچ سابقه قبلی و تجربه عملی را پشت سر گذاشته باشند. فقط با درک طعم مایعات عرضه شده با طعم و مزه‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی را از قبول و پذیرش تا عدم پذیرش و بیرون راندن از دهان خود به روشنی بروز داده بودند.»

مظهری در نهایت گفت: «با انجام این تحقیقات تجربی متخصصان تغذیه و پژوهشگران تحولات رفتاری، به این نتیجه رسیدند که گرایش به این یا آن طعم و مزه در انسان‌ها به طور تصادفی یا تحت‌تاثیر فرهنگ و عادت و سنت‌ها مرسوم هر جامعه نیست بلکه ریشه این خواست طبیعی را در روند تحول و تکامل نسل‌ها باید جستجو کرد. علاوه بر این، در این مورد روان‌شناسان و دیرین‌شناسان و ژنتیکدان‌ها بر این عقیده هستند که رفتار تغذیه بشر امروز را هنوز زمینه‌های ارثی و میراث‌های اطلاعات ژنتیکی شکل داده و می‌دهد از این رو، تحقیقاتی را جهت پیداکردن جواب این سوالات که چرا ما از بعضی از طعم‌ها خوشمان می‌آید و زیاد استقبال می‌کنیم ولی در مقابل برخی از طعم‌ها واکنش نشان داده و میلی به مصرف آنها نداریم، بررسی‌های وسیعی آغاز کرده‌اند.»

 

منبع: سلامانه

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16283 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11544 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

23 ساعت پیش
|
2029 بازدید