2109
سیسمونی؛ دغدغه بزرگترها برای دنیای نوزادان

سیسمونی؛ دغدغه بزرگترها برای دنیای نوزادان

1393/10/28 بازدید1950

 سیسمونی در لغت شامل لباس، لوازم خواب و حمام نوزاد اول است که بر اساس رسوم ایرانیان خانواده مادر برای فرزند اول زوج جوان آن را تهیه کرده و در ماه هفتم به خانه دخترشان می فرستند.


در گذشته رسم بود روز فرستادن سیسمونی، خانواده پدر نوزاد برای صرف ناهار به خانه پدر مادر نوزاد دعوت می شدند و در بردن سیمونی کمک می کردند.

سیسمونی نیز شامل کلاه، لچک سفید، سینه بند، مشمع، تشکچه، بالشتک، قنداق، ننو (گهواره تابستانی)، پستانی (وسیله ای پارچه ای که در آن نبات می گذاشتند و کار پستانک های امروزی را انجام می داد)، آرد برنج و تعدادی وسیله بازی برای نوزاد بود.

اما در سال های اخیر، رسم سیسمونی بردن نه تنها از قالب سنتی خود جدا شده بلکه با بدعت ها و تجمل گرایی های زوج ها به دغدغه ای برای خانواده مادر تبدیل شده است.

«
عصمت موذنی» مادربزرگ 53 ساله ای که نوزاد دخترش تا پنج ماه دیگر به دنیا می آید، می گوید: مادران قدیمی خودشان برای نوزاد لباس می دوختند یا بافتنی می بافتند اما جوان های امروزی این را قبول ندارند و تاکید می کنند لباس های نوزادشان باید «مارک دار» باشد!

وی با بیان این که قیمت انواع و اقسام لباس و اسباب بازی سر به فلک می کشد، گفت: در برخی از خانواده ها، متاسفانه کار به جایی می کشد که مجبور می شوند برای خرید سیسمونی وام بگیرند که این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی کنونی فشار مضاعفی به خانواده وارد می کند.

«
هاجر ط» هم بانویی 48 ساله است که سه پسر دارد و نخستین نوه اش تا دو ماه دیگر به دنیا می آید؛ او می گوید: پسر و عروسم یک سال و نیم است که ازدواج کرده اند و سریع هم بچه دار شدند، من می دانم پدر عروسم هنوز زیر بار قرض جهیزیه دخترش است و نباید از او انتظار سیسمونی داشت.

وی با تاکید بر این که تهیه سیسمونی برای نوه، عرف و آرزوی هر پدربزرگ و مادربزرگی است، تاکید کرد: خانواده عروسم توان تهیه سیسمونی در حد عرف را دارند ولی متاسفانه جوان های امروزی چشم و هم چشمی را بنای کارشان گذاشته اند و فقط می خواهند از هم کم نیاورند.

نگاهی به قیمت انواع لوازم سیسمونی هم نشان می دهد مخارج تهیه و تدارک آن چشمگیر است: تخت و کمد نوزاد یک تا پنج میلیون تومان، سرویس کالسکه 500 هزار تا دو میلیون و 800 هزار تومان، لباس پنج تکه نوزادی شروع قیمت از 30 هزار تومان.

به اینها باید اقلام غیرضروری مثل انواع اسباب بازی، عروسک های پولیشی و ظروف غذا را هم اضافه کرد.

«
رامین نصیری» جوان 33 ساله ای است که به همراه همسرش در حال خرید وسایل نوزادی است و دختر یک ماهه اش را در آغوش دارد، می گوید: برخی اقلام سیسمونی در واقع غیر ضروری است و نبودنش هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

وی از وان حمام بچه به عنوان یکی از این اقلام نام برد و گفت: مادر خانمم 280 هزار تومان برای وان پرداخت، در حالی که فکر نمی کنم حالا حالاها از آن استفاده کنیم.

خانم نصیری هم که 27 ساله است با یادآوری روزهایی که مشغول خرید سیسمونی بود، گفت: فروشنده لیستی را در اختیارمان قرار داده بود و اصرار داشت طبق آن لیست خرید کنیم تا سیسمونی تکمیل و قابل توجه باشد.

وی افزود: در آن لیست اقلامی وجود داشت که بسیار غیرضروری بود، به عنوان مثال چرا باید برای یک جا پستانکی 23 هزار تومان پول داد؟ خنده دار است ولی قیمت پستانک از جا پستانکی کمتر بود

خانم دیگری که متوجه بحث ما شد با تایید صحبت های خانم نصیری و نفی خرید وسایل بلااستفاده گفت: با این سیسمونی های گران قیمت بچه های امروزی از همان بدو تولد به سمت مصرف گرایی سوق داده می شوند.

خانم تجلی که مربی پرورشی در یکی از مدارس و مادر دو فرزند است، ادامه داد: کودک از بدو تولد همه چیزهایی که آرزو می کند را در اختیار دارد و برای داشتن آنها هیچ آرزویی ندارد که همین امر کودک را محق و پرتوقع بار می آورد.

وی افزود: خنده دار اینجاست که برخی والدین برخی اسباب بازی ها را فقط بخاطر ظاهر زیبا و قیمت زیادشان می خرند تا به عنوان دکوری در اتاق کودک استفاده کنند و کودک هیچ گاه اجازه بازی با آنها را ندارد مبادا که خراب شود

«
ملیحه ساجدی» مشاور خانواده هم با بیان این که مهمانی های نمایش سیسمونی در برخی خانواده ها از عرف خارج و تبدیل به صحنه قدرت نمایی مالی خانواده ها شده است، گفت: متاسفانه سنت سیسمونی دادن مانند تهیه جهیزیه دادن، مسیر جدیدی یافته که اگر خانواده ها بر اساس آن حرکت نکنند احساس حقارت می کنند.

وی افزود: به همین دلیل است که در سیسمونی ها شاهد خرید وسایلی هستیم که شاید هرگز برای نوزاد مورد استفاده قرار نگیرد و حتی گاهی والدین نحوه استفاده از آنها را هم نمی دانند ولی مجبور شده اند برای سنگ تمام گذاشتن در تهیه سیسمونی آن را هم به لیست خرید اضافه کنند.

وی تاکید کرد: والدین هنگام خریدن سیسمونی به این فکر کنند که لذت خرید کردن و هدیه دادن به نوزاد را از خود و او دریغ نکنند، چراکه اگر کم کم وسایل مورد نیاز کودک را همانطور که خودش بزرگ می شود برای او تهیه کنید هم او را شاد کرده اید و هم خودتان از شادی او انرژی می گیرید.

 

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر شما

login captcha

به سیسمونی خصوصا خانوما خیلی اهمیت میدن به خاطر مسائلی مثل چشم و هم چشمی که تو جامعه امروز مهم شده، من توصیه میکنم که خودتونو به زحمت نندازید برای چرخیدن تو بازار، الان جاهایی هستن که میتونید سفارش بدید و اونا خودشون بقیه کارارو براتون انجام میدن.

پربازدیدترین ها