2109
کاربرد سولفات منیزیم در بارداری

کاربرد سولفات منیزیم در بارداری

1 هفته پیش بازدید84

کاربرد سولفات منیزیم در بارداری

آیا سولفات منیزیم در بارداری کاربرد خاصی داره؟ آیا مصرف سولفات منیزیم در بارداری با فواید یا خطرات خاصی همراهه؟

همه خانوم‌ها دوران بارداری راحتی رو پشت سر نمی‌گذرونن. مثلا بعضی از زنان ممکنه که مسمومیت بارداری رو تجربه کنن یا بعضی‌هاشون زایمان زودرس داشته باشن. همه این مشکلات باید خیلی سریع رفع بشن تا سلامتی مادر و فرزند به خطر نیفته. اینجاست که مصرف سولفات منیزیم در بارداری اهمیت پیدا می‌کنه. می‌شه گفت که نمک سولفات منیزیم می‌تونه این مشکلات رو رفع کنه. مثلا این نمک می‌تونه باعث بشه که زایمان تقریبا دو روز عقب بیفته یا اینکه برای درمان مسمومیت بارداری مفید باشه. نی نی سایت تو این مطلب می‌خواد همه چیز درباره سولفات منیزیم در بارداری رو توضیح بده. با ما همراه باشین.

سولفات منیزیم چیه؟

سولفات منیزیم چیه؟

سو‌لفات منیزیم یکی از نمک‌های غیرآلی هست که به اون اپسوم هم می‌گن. این نمک رو توی درمان سوء‌هاضمه، سوزش معده و مشکلات معده استفاده می‌کنن. مشکلات معده مثل همین سوزش به خاطر بالا رفتن اسید معده به وجود میان. خیلی از خانوم‌ها تو دوران بارداری‌شون این مشکلات رو دارن. از طرف دیگه تاثیر سولفات منیزیم در بارداری برای رفع این مشکلات اثبات شده. خب بریم ببینیم که کاربرد سولفات منیزیم در بارداری چیه.

کاربردهای سولفات منیزیم در دوران بارداری چیه؟

مهم‌ترین کاربرد سولفات منیزیم در بارداری به پیشگیری از زایمان زودرس مربوط می‌شه. با این حال این نمک کاربردهای دیگه‌ای هم تو دوران بارداری داره.

کاربرد سو‌لفات منیزیم در درمان مسمومیت بارداری: همون‌طور که گفتیم بعضی از خانوم‌ها تو دوران بارداری به مسمومیت بارداری مبتلا می‌شن. تو این وضعیت فشار خون‌ بالا می‌ره و توی ادرارشون پروتئین دیده می‌شه. اگه این حالت خیلی شدیدتر بشه، زن باردار تشنج می‌کنه. طبیعیه که تو این وضعیت سلامت جنین به خطر بیفته. اینجاست که منیزیم سولفات کمک می‌کنه تا تمام این حالات درمان بشن. 

به تعویق انداختن زایمان: درسته که سو‌لفات منیزیم نمی‌تونه که از بروز زایمان زودرس پیشگیری کنه اما می‌تونه زمان زایمان را به تعویق بندازه تا پزشک بتونه به‌راحتی استروئیدها رو به مادر تزریق کنه. مهم‌ترین کاربرد تزریق استروئیدها کمک به رشد ریه‌های ناقص تو جنین هست و همچنین می‌تونه احتمال زنده موندن نوزاد رو بالاتر ببره. در واقع یکی از مهم‌ترین کاربردهای سولفات منیزیم در بارداری اینکه دهانه رحم رو منقبض می‌کنه و زایمان رو به تعویق می‌ندازه. با این کار پزشک برای تزریق داروهای استروئیدی زمان کافی داره.

پیشگیری از فلج مغزی در نوزاد: همه می‌دونیم که بچه‌های نارس که زودتر از موعد به دنیا اومدن به اندازه کافی تو رحم مادر‌هاشون رشد نکردن. این نوزادها خیلی حساس‌تر از نوزادهایی هستن که تو زمان طبیعی به دنیا اومدن. اگه نوزادی زودتر از 32 هفته به دنیا بیاد، مغزش کاملا تکامل پیدا نمی‌کنه و ممکنه به فلج مغزی مبتلا بشه. سو‌لفات منیزیم نمی‌ذاره که چنین اتفاقی بیفته. یعنی اگه احتمال زایمانِ زودتر از 32 هفته وجود داشته باشه، به مادر سولفات منیزیم می‌دن تا از بروز فلج مغزی تو نوزاد جلوگیری کنن. از طرف دیگه مصرف این نمک از احتمال نرسیدن خون حاوی اکسیژن به مغز نوزاد و در نتیجه ابتلا به مشکلات مغزی پیشگیری می‌کنه.

 خطرات و عوارض جانبی سولفات منیزیم در بارداری

خطرات و عوارض جانبی سولفات منیزیم در بارداری

سولفات منیزیم در بارداری با خطرات خاصی همراه نیست. با این حال ممکنه که به دلیل آماده‌سازی نادرست، تزریق دوز مصرفی اشتباه، تحت‌نظر نداشتن بیمار بعضی از عوارض جانبی زیر بروز کنن.

  • احساس سرگیجه، تهوع و استفراغ
  • احساس ضعف
  • تنگی نفس
  • تولید شیر ممکنه که با تاخیر مواجه بشه
  • احساس گرگرفتی ناگهانی
  • زایمان طبیعی ممکنه سخت بشه و مجبور بشن که مادر رو سزارین کنن.
  • تار شدن دید   
  • گرفتگی قفسه سینه و آب آوردن ریه‌ها   

شاید بپرسین که عوارض جانبی سولفات منیزیم در بارداری ممکنه که روی نوزاد هم تاثیر بذاره؟ بریم مطلب بعدی رو با همدیگه بخونیم.

تاثیر سولفات منیزیم روی نوزاد

کمبود کلسیم و کاهش پیدا کردن ضربان قلب تو نوزاد از عوارض جانبی مصرف سولفات منیزیم در بارداری هستن. با این اوصاف چه مادرهایی باید از مصرف کردن سولفات منیزیم خودداری کنن؟

اگه مادری به بیماری عصبی-عضلانی یا بیماری‌های قلبی مبتلا باشه، نباید این دارو رو مصرف کنه.

حرف آخر

درسته که مصرف سولفات منیزیم در بارداری تو به تعویق انداختن زمان زایمان و رفع مسمومیت بارداری مهمه اما مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک و با توجه به شرایط مادر صورت بگیره. توصیه می‌کنیم که تو مصرف خودسر این رو خودداری کنین تا هم سلامت خودتون رو و هم سلامت نوزادتون رو به خطر نندازین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

6 روز پیش
|
6182 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
14217 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

3 روز پیش
|
4658 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

3 روز پیش
|
4648 بازدید