2109
صفر تا صد مراحل بارداری

صفر تا صد مراحل بارداری

3 هفته پیش بازدید535

مراحل بارداری

بارداری با لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم شروع میشه که باعث خونریزی خفیف یا لکه بینی خواهد شد. از اولین علائم حاملگی میتونیم به لکه بینی اشاره کنیم. بعد از گذشت دو هفته از لقاح لکه بینی شروع میشه. تهوع صبحگاهی، عقب افتادن پریود، مشکلات گوارشی، حساس شدن سینه‌ها و بیخوابی از سایر علائم حاملگی در ماه‌های اولیه است. حاملگی معمولا 40 هفته طول میکشه و به سه دوره سه ماه تقسیم میشه. در هر یک از این دوره‌ها، علائم فرد متفاوته. هر یک از این دوره‌ها مختص به یکی از مراحل رشد و نمو جنینه. رژیم غذایی مناسب و ورزش، به داشتن یک بارداری سالم‌تر و راحت‌تر به شما عزیزان کمک بسیاری میکنن. انجام بعضی از کارها مثل سیگار کشیدن، مصرف الکل در این دوران ممنوعه؛ زیرا آسیب جدی به جنین وارد خواهند کرد.

علائم بارداری

بارداری چیست؟

با لقاح اسپرم و تخمک، بارداری صورت میگیره. بعد از انجام لقاح، تخمک بارور میشه و در دیواره داخلی رحم لانه گزینی میکنه. سیکل قاعدگی توسط هورمون‌ها کنترل میشه. این هورمون‌ها هر ماه بدن رو برای بارداری احتمالی آماده میکنن. همچنین این هورمون‌ها باعث بالغ شدن تخمک‌ها میشن و حدود 14 روز بعد از پریود بعدی اون رو آزاد میکنن. دیواره داخلی رحم، توسط این هورمون‌ها ضخیم میشن.  تخمک از تخمدانی که داخل لوله فالوپ قرار داره، آزاد میشه و  به سمت رحم حرکت میکنه. جالبه بدونید، بعد از اینکه اسپرم وارد بدن زنان شه، تا 6 روز میتونه زنده بمونه. به همین خاطر احتمال بارداری تا 6 روز بعد از رابطه جنسی وجود داره. کسانی که در دوره تخمک‌گذاری اقدام به بارداری میکنن، شانس بیشتری برای باردار شدن دارن.

علائم بارداری

علائم حاملگی در زنان با توجه به سن، سلامت جسمی، تعداد حاملگی و ژنتیک متفاوته. برخی از علائم حاملگی قبل از انجام تست می‌تونید مشاهده کنید. . همچنین برخی دیگر از نشانه‌ها، بعد از گذشت چند هفته و با تغییر هورمون‌ها نمایان میشن. پریود نشدن، لکه‌بینی، تکرر ادرار، حساس شدن سینه‌ها و تهوع از علائم اولیه حاملگی هستن. با پیشرفت بارداری،  شما عزیزان علاوه بر این علائم، نشانه‌های دیگری مانند گرفتگی عضلات، سوزش سر دل، کمردرد، افزایش وزن، درد لگن و فشار خون بالا خواهید داشت.

راهنما هفته به هفته حاملگی

همونطور که گفته شد، بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم میشه. مراحل رشد و نمو جنین دراین دوره‌ها اتفاق میوفته. تقسیم بندی این سه دوره به صورت زیر انجام میشه.

  • سه ماهه اول: یک الی دوازده هفتگی
  • سه ماهه دوم: سیزده الی بیست و هشت هفتگی
  • سه ماهه سوم: بیست و نه الی چهل هفتگی

پزشکان متخصص برای بارداری معمولا چهل هفته در نظر میگیرن. با این حال در اوایل هفته 37 و تا اواخر هفته 42، نوزاد میتونه کامل به دنیا بیاد. در ادامه به بررسی تغییرات جنین در هر یک از سه ماهه حاملگی میپردازیم.

سه ماهه اول حاملگی

سه ماهه اول بارداری برای رشد جنین زمان بسیار مهمی به حساب میاد. در این سه ماه احتمال سقط جنین نسبت به ماه‌های دیگه بیشتره. بر اساس آمارهایی که وجود داره، از هر ده بارداری، یک مورد منجر به سقط جنین میشه. 85 درصد از این آمار در سه ماهه اول حاملگی اتفاق میوفته. تا پایان سه ماهه اول، جنین در موارد زیر رشد و نمو پیدا میکنه:

  • جفت تشکیل میشه
  • رشد ساختار‌های اصلی و همچنین اندام‌های اصلی بدن شروع میشه.
  • تپش قلب جنین شروع میشود.  در هفته ششم از حاملگی با استفاده از سونوگرافی میتوان ضربان قلب رو تشخیص داد.
  • طول جنین به حدود سه اینچ و وزن اون به یک اونس میرسه.

سه ماه دوم بارداری

همونطور که گفتیم به هفته 13 الی 28 بارداری، سه ماهه دوم گفته میشه. در این دوره تغییرات زیادی برای جنین اتفاق میوفته. طول جنین در این دوره به یک فوت و وزن او به حدود دو پوند میرسه. اتفاقات زیر در پایان سه ماهه دوم برای جنین رخ میده.

  • جنین توانایی دیدن و شنیدن پیدا میکنه. همچنین جنین می‌تونه شست خود رو بمکه.
  • مو، ناخن و پوست جنین تشکیل میشه.
  • ریه‌ها به صورت کامل رشد می‌کنن
  • جنین میتواند به خواب برود و بیدار شود.
  • اگر جنسیت فرزند شما پسر باشه، در سه ماهه دوم، بیضه‌ها در کیسه بیضه قرار میگیرن و اگر دختر باشه، در تخمدان تخمک تشکیل میشه.

ماه اول بارداری چی بخوریم؟

سه ماه سوم بارداری

از هفته 29 تا  40 بارداری مختص به سه ماهه سوم حاملگیه. در سه ماهه سوم، بیشتر سیستم‌های بدن و اندام‌ها شکل گرفتن. در این دوره تغییراتی که برای جنین پیش میاد رو در ادامه مقاله مورد بررسی قرار دادیم.

  • تمام استخوان‌ها به جز استخوان جمجمه در سه ماهه سوم سف میشن. استخوان جمجمه برای زایمان باید نرم و انعطاف پذیر باقی بمونه.
  • حرکات جنین بیشتر حس میشن.
  • چشم‌ها باز هستن و جنین توانایی حس نور رو پیدا میکنه.
  • نواحی مختلف مغز یه شکل گیری خود ادامه میدن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها