2109
دیدن مراحل رشد جنین با این فناوری

دیدن مراحل رشد جنین با این فناوری

1393/08/06 بازدید1406

«اریک بتزیگ» برنده جایزه نوبل شیمی میکروسکوپ سه‌بعدی پیشرفته‌ای را طراحی کرده است که مشاهده سلول‌های در حال حرکت درون بدن، نحوه گسترش سرطان یا رشد جنین را امکانپذیر کرده و می‌تواند انقلابی در علم پزشکی ایجاد کند.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، در یک دهه گذشته، میکروسکوپ‌های جدید و قدرتمندی با تمرکز بر حوزه زیست‌شناسی طراحی شدند؛ میکروسکوپ جدیدی که توسط «بتزیگ» ابداع شده است، جهش رو به جلویی در بخش میکروسکوپ نوری محسوب می‌شود.

 

تصویربرداری وضوح بالا از سلول‌ها در حالت سه‌بعدی معمولا به معنای کاهش سرعت تصویربرداری و همچنین قرار دادن سلول‌ها در معرض مسمویت نوری است.

 

روش مورد استفاده در این وسیله فوق‌پیشرفته جدید، ذره‌بینی ورق-نوری مشبک (lattice light-sheet microscopy) نامیده می‌شود که تصاویر و فیلم‌های فوق‌العاده واضح سه‌بعدی از موجودات زنده را در مقیاس‌های مختلف از تک مولکول‌ها تا مراحل اولیه جنین ارائه می‌دهد.

 

روش عملکرد این میکروسکوپ شامل روشن کردن نمونه از یک سمت، تاباندن رفت و برگشتی لایه نازک نور موسوم به پرتو بسل (Bessel beam) در سراسر بخش تصویربرداری است؛ تصاویر این بخش ضبط شده و سپس با حرکت دادن نمونه، این فرآیند تکرار می‌شود.

 

از این طریق، بخش‌های دوبعدی به تصاویر سه‌ بعدی یکپارچه تبدیل می‌شوند؛ برای کاهش زمان اسکن یک بخش‌ نیز ایده تقسیم پرتو به هفت بخش موازی ارائه شد؛ به منظور کاهش زمان مورد نیاز برای حرکت دادن پرتو بسل، هر پرتو به هفت قسمت موازی جداسازی شد که هر پرتو تنها یک هفتم فاصله اصلی را طی می‌کند.

 

میکروسکوپ سه‌بعدی جدید از اصول ساختاری نور برای تولید تصاویر با کیفیت بسیار بالا استفاده می‌کند؛ در این مورد، تصویر نهایی با جمع‌آوری و پردازش تصاویر متعدد از هر سطح نمونه تهیه می‌شود.

 

این میکروسکوپ سه‌بعدی از سرعت کافی برای ردیابی رشد سریع و انقباض اجزای سیتواسکلتی در سلول‌های زنده و ملایمت کافی برای نظارت بر دینامیک مولکولی فرآیندهای رشد و نمو برخوردار است که نگاه اجمالی بی‌سابقه‌ای از درون بدن ارائه کرده و می‌تواند انقلابی در علم پزشکی ایجاد کند.

 

«اریک بتزیگ» چند هفته قبل بدلیل ساخت میکروسکوپ فلورسنس فوق واضح موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی 2014 به همراه دو محقق دیگر شد.

 

 

 


منبع: جام نیوز

 

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید