2109
چگونه می‌توانید زبان انگلیسی را بازی کنید؟

چگونه می‌توانید زبان انگلیسی را بازی کنید؟

1402/11/25 بازدید175

ازی بخش بسیار مهمی از معنای زندگی برای کودکان و حتی بزرگسالان است. امروزه نه تنها کودکان بازی‌های مخصوص به خود را دارند، بلکه افراد بزرگسال نیز به انجام بازی‌هایی می‌پردازند که مختص رده سنی آنها بوده که برای آسایش خیال، رهایی از استرس و فشارهای زندگی طراحی شده است. حالا که بازی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان دارد، چه بهتر آن که برای یادگیری زبان انگلیسی از بازی استفاده کرد. روش‌ها و متدهای فراوانی وجود دارند که از طریق آنها می‌توانید زبان انگلیسی را بازی کنید و مهارت‌های خود را حین داشتن اوقاتی مفرح بالا ببرید.

ضرورت آموختن زبان انگلیسی و کمک گرفتن از بازی

امروه نه تنها آموختن زبان انگلیسی یک مهارت ضروری است که شما را در تمامی امور یاری می‌کند، بلکه یکی از واجباتی است که مانند سواد زبان مادری اهمیت داشته و نیاموختن آن جایگاهی مانند افراد بی‌سواد در جهان می‌دهد. بنابراین کسانی که برای آموزش زبان انگلیسی اقدام می‌کنند، دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین روش، این مهارت را فراگیرند. بازی یکی از بهترین روش‌هایی است که به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا زبان را به خوبی فراگیرند.  

چرا استفاده از بازی برای آموزش زبان انگلیسی مفید است؟

بازی می‌تواند با شیوه‌های مختلفی به آموختن زبان کمک کند. بازی امکان یادگیری فعال و تعاملی را برای همه افراد در هر سنی ایجاد می‌کند. بازی با تشویق خلاقیت و تخیل در کودکان و رشد مهارت‌های اجتماعی آنها به ترویج یادگیری می‌پردازد. بازی برای بزرگسالان نیز نتایج مفیدی دارد: روش‌های آموزشی که از طریق بازی ارائه می‌شود، باعث نهادینه شدن مفاهیم زبانی، عبارات و واژگان شده و امکان فراموش کردن آموخته‌ها را به حداقل می‌رساند.  

معرفی بازی‌های زبانی محبوب و جذاب برای کودکان

برای کودکان بازی‌های زبانی مختلفی وجود دارد که میان این گروه سنی محبوبیت فراوانی داشته و از جذابیت خوبی برخوردار است. نخستین بازی مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، آواز خواندن به زبان انگلیسی است؛ زیرا خود موسیقی بسیار در آموختن زبان کمک می‌کند. ترکیب موسیقی با کار گروهی می‌تواند کودکان را به آموزش زبان بسیار مشتاق کند. یکی دیگر از روش‌های بسیار جذاب آموزش زبان از طریق عروسک و نمایش عروسکی به کودکان است. از سایر هنرهایی که می‌توانند در بازی‌های زبانی به کار آیند، نقاشی است. 

از سایر بازی های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان بازی اسم فامیل به زبان انگلیسی است. پچ پچ یک جمله در گوش یک زبان‌آموز و تکرار آن به افراد دیگر، بازی بیست‌ سوالی، بازی صندلی داغ، کلمه‌سازی با اشکال، ماهی‌گیری کلمات، ساختن کلمه با آخرین حرف واژه پیشین، بازی شرط‌بندی، دزدان دریایی الفبا، بازی آموزش میوه به انگلیسی، بازی حدس زدن، بازی کلمات حیوانات و... دیگر فعالیت‌های گروهی کودکان هستند که به ایشان کمک می‌کنند در یادگیری زبان انگلیسی مسیر ساده‌تر و جذاب‌تری را طی کنند. 

بازی‌های فردی و کامپیوتری، آموزش زبان را ساده‌تر می‌کند

استادان معروف در سراسر دنیا، همواره در جستجوی روش‌های جذاب آموزش زبان انگلیسی هستند. بازی‌های کامپیوتری نیز روش کارآمدی است که برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان پیشنهاد می‌شود. از آن جایی که در این بازی‌ها عبارات و اصطلاحات انگلیسی زیادی وجود دارند که این افراد حین بازی کردن می‌آموزند، این روش‌ها می‎توانند جایگزین بازی‌های گروهی شده و یا می‌توانند مکمل روش‌ بازی‌های گروهی که در بالا به آن اشاره شد، شوند. به علاوه، روش‌های مخصوصی برای آموزش زبان نیز وجود دارند که مانند بازی‌های کامپیوتری مفرح و سرگرم کننده بوده و مسیر آموزش زبان را به ویژه برای کودکان و نوجوانان نسل جدید ساده‌تر می‌کنند. 

از تماشای انیمیشن تا آموزش زبان انگلیسی 

تماشای انیمیشن‌ها نیز به دلیل زبان ساده و قابل فهمشان، مسیر آموزش زبان را ساده‌تر می‌نماید. انیمیشن‌ها برای فهمیدن واژگان و بالا بردن مهارت شنیداری (Listening) هم برای کودکان و هم بزرگسالان مفید هستند. یکی از دلایل مفید بودن انیمیشن‌ها برای یادگیری زبان این است که صداپیشگان انیمیشن‌ها نسبت به فیلم‌ها با وضوح بیشتر و تلفظ دقیق‌تر واژگان صحبت می‌کنند.

استفاده از واژگان ساده و قابل درک برای  زبان‌آموزان سطح پایین در کنار مکالمات و عبارات دنیای واقعی از دیگر دلایلی هستند که کودکان می‌توانند ضمن تماشای ان محتوای سرگرم‌کننده زبان بیاموزند. پس فراموش نکنیم که تماشای انیمیشن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان می‌تواند مسیری مستقیم و ساده را برای آموزش زبان به کودکان پیش روی خانواده‌ها بگذارد.

راهنمایی برای استفاده از عناصر بازی در یادگیری لغات و گرامر

بازی‌ها می‌توانند در فراگیری لغات جدید و همچنین به خاطر سپردن گرامر به کار زبان آموزان بیایند. بازی‌ها با ماهیت تکرار کردن و ایجاد جذابیت‌ برای افراد در این امر مفید هستند. شما هنگامی که بازی می‌کنید، نسبت به وقتی که درس می‌خوانید خلاقیت بیشتری خواهید داشت. در نتیجه ترکیب این دو مورد با یکدیگر باعث می‌شوند که بتوانید روش راحت‌تری برای یادگیری کلمات و عبارات جدید پیش رو داشته باشید. گرامر نیز که یکی از بخش‌های سخت و ثقیل در زبان‌آموزی است، از طریق بازی بهتر به یاد می‌ماند. بازی‌هایی مانند فلش کارت برای آموختن لغات و گرامرهای سخت بسیار مفید و کارآمد هستند.

بازی زبانی تنها مخصوص کودکان نیست

نکته جذاب این است که بازی گروه سنی خاصی ندارد و تنها مخصوص کودکان نیست. بزرگسالان می‌توانند در هر سن و با هر تحصیلاتی، برای آموزش زبان انگلیسی از بازی‌های مخصوص خودشان استفاده نمایند. بازی‌هایی که بزرگسالان می‌توانند برای آموزش زبان انگلیسی انجام دهند تا حدی با بازی‌های کودکان متفاوت است اما کارکرد و تاثیر مناسبی را برای زبان‌آموزان خواهد داشت. بنابراین خوب است که بازی‌های مخصوص بزرگسالان را بشناسید و از آنها برای آموزش زبان استفاده کنید. 

بازی‌های گروهی زبانی برای بزرگسالان

از انواع بازی‎های گروهی کلاسی که در حضور استاد زبان برای زبان‌آموزان بزرگسال به صورت مجازی یا حضوری انجام می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازی تصاحب کلمات کلیدی (Seize the Keywords)
  • داستان پر از خالی است  (The Story Is Full of Blanks)
  • بازی نقش آفرینی (Roleplaying)  
  • بازی حدس کلمه یا چاراد (Charades) 
  • بازی حرف اول، حرف آخر (First Letter, Last Letter) 
  • بازی حافظه قصه‌گویی (Storytelling Memory) 
  • بازی بیست سوالی (Twenty Questions)
  • بازی صندلی داغ (Hot seat) 

معرفی بازی‌های زبانی بزرگسالان به صورت انفرادی

اگر می‌خواهید به تنهایی بازی‌های زبانی انجام دهید، نگران نباشید. بازی‌های انفرادی فراوانی پیش روی شما وجود دارد. یکی از بازی‌های مفید برای آموزش زبان جدول کلمات متقاطع به زبان انگلیسی (Crosswords) است که هم در مجلات و روزنامه‌ها و کتاب‌های مخصوص جدول وجود دارد و هم اپلیکیشن‌های فراوانی به صورت مجازی از آن یافت می‌شود که می‌توان با نصب آنها بر روی گوشی هوشمند، از سطوح مبتدی تا پیشرفته به بازی و همزمان آموزش زبان پرداخت. 

یکی دیگر از بازی‌های زبانی کلمه‌سازی یا گلدوزی (Embroidery) است که شما در آن با حروفی که پیش رو دارید، می‌توانید واژگان متعددی را بسازید. این بازی علاوه بر کمک کردن برای به خاطر آوردن کلمات، باعث بالا بردن مهارت املا و یا (Spelling) شما می‌شود. در واقع این بازی به زبان‌آموزان کمک می‌کنند در نوشتن مقالات و متون به زبان انگلیسی کمتر دچار خطای املایی شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها