2109
سندروم خستگی مزمن علل و درمان

سندروم خستگی مزمن علل و درمان

1402/11/09 بازدید280

علائم خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن یکی از انواع بیماری‌هایی به شمار میره که علائم این بیماری با هیچ یک از بیماری‌ها قابل مقایسه نیست. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این بیماری، غیر ممکن بودن تشخیص بیماری با روش‌های آزمایشگاهی هست. برای بسیاری از افراد این پرسش به وجود می‌آید که این بیماری چه علائمی داره و در چه رده سنی ایجاد میشه. در این مطلب می‌خوایم در مورد بیماری خستگی مزمن، روش‌های درمان و علل بیماری اطلاعاتی رو ارائه بدیم.

علائم خستگی مزمن

بیماری خستگی مزمن چیست ؟

 به طور کلی باید بدونین سندروم خستگی مزمن یکی از اختلال‌های پیچیده به شمار میره که با خستگی بسیار شدید مشخص میشه. حداقل ۶ ماه زمان می‌بره تا این بیماری خودش رو نشون بده. نمی‌تونیم اون رو به عنوان یک بیماری زمینه‌ای معرفی کنیم. خستگی که در این بیماری وجود داره با فعالیت جسمی و فعالیت ذهنی بیشتر میشه، ولی باید بدونین که با استراحت درمان نمی‌شه. دلیل اصلی سندروم خستگی ناشناخته هست، با اینکه تئوری‌های زیادی در مورد این بیماری وجود داره، ولی دلیل اصلی اون هنوز مشخص نشده. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستن که این بیماری امکان داره با ترکیبی از عوامل جسمی و ذهنی ایجاد بشه. برای از بین بردن خستگی شما می‌تونین آمپول بیوتین یا بپانتن رو تزریق کنین.

علائم سندروم خستگی مزمن چیست ؟

 یکی از مهمترین نکاتی که در مورد سندروم خستگی مزمن اهمیت داره اینه که علائم این بیماری رو بشناسین. علائم این بیماری می‌تونه در هر فردی متفاوت باشه و شدت علائم می‌تونه روز به روز تغییر کنه. خستگی، مشکلات حافظه یا تمرکز ،گلو درد و سردرد مهمترین علائمی هستن که از این بیماری دریافت می‌شن. همچنین افرادی که دچار بیماری خستگی مزمن میشن امکان داره بزرگ شدن غدد لنفاوی که در زیر بغل یا گردن دارن رو مشاهده کنن. دردهای مفصلی یا عضلانی که غیر قابل توضیح هستن به عنوان علائم دیگه این بیماری شناخته میشن. سرگیجه که در این بیماری با حالت نشستن، دراز کشیدن یا ایستاده بدتر میشه، یکی دیگه از علائم بیماری هست. افرادی که دچار بیماری خستگی مزمن میشن خواب خوبی ندارن و بعد از ورزش ذهنی و فیزیکی خسته میشن.

علت بیماری خستگی مزمن

 یکی از مهمترین نکاتی که در مورد سندروم خستگی مزمن اهمیت داره اینه که دلیل به وجود آمدن این بیماری رو به خوبی بشناسیم. عفونت‌های ویروسی مهمترین دلیل به وجود اومدن بیماری سندروم خستگی هستن. البته بسیاری از پزشکان در مورد این دلیل نظر قطعی ارائه ندادن. مشکلات سیستم ایمنی یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن سندروم خستگی به شمار میره. البته مشخص نیست که این اختلال برای به وجود آمدن بیماری مورد نظر کافی هست یا نیست. عدم تعادل هورمونی، ضربه عاطفی یا جسمی و ... دلایل دیگه به وجود آمدن این بیماری شناخته میشن. افرادی که به این بیماری مبتلا میشن در برخی از مواقع سطح غیر طبیعی از هورمون‌های تولید شده رو تجربه می‌کنن. بسیاری از افراد گزارش دادن که قبل از شروع علائم دچار استرس عاطفی، آسیب و ... می‌شن که می‌تونه این مسئله یکی از علائم بیماری به شمار بره.

روش های درمان سندروم خستگی مزمن

 روش‌های متفاوتی رو برای درمان بیماری سندروم خستگی مزمن معرفی می‌کنن. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای درمان این بیماری باید انجام بدیم اینه که غذاهای التهاب آور رو به هیچ عنوان نخوریم. به طور کلی بهتره بدونین که التهاب روی خستگی مزمن نقش مهمی ایفا می‌کنه. در صورتی که رژیم غذایی ضد التهابی داشته باشین سریع‌تر این بیماری درمان میشه. یکی دیگه از روش‌های درمان این بیماری استراحت لازم هست. مسئولیت‌های خودتون رو کاهش بدین و به صورت منظم ورزش کنین. این مسئله که به خوبی غذا بخورین تاثیر زیادی برای درمان بیماری داره. نوشیدن آب کافی و استفاده از تکنیک‌های آرامش بخش مثل یوگا برای درمان این بیماری تاثیر زیادی داره. مولتی ویتامین استفاده کنین و حتما هر شب به اندازه کافی خواب داشته باشین. استفاده از آهن، کراتین، ویتامین ب ۱۲،  کوآنزیم کیوتن و بسیاری از ویتامین‌های دیگه کمک می‌کنه تا این بیماری رو درمان کنین.

درمان خستگی مزمن

عوارض بیماری خستگی مزمن

 اگه سندروم خستگی مزمن را درمان نکنین با عوارض جدی این بیماری مواجه می‌شین. محدودیت‌های سبک زندگی مهم‌ترین عوارض بیماری به شمار میرن. غیبت‌های کاری‌تون در صورتی که این بیماری درمان نشه افزایش پیدا می‌کنه. انزوای اجتماعی و افسردگی به عنوان دیگر عوارض این بیماری شناخته میشن که باید از به وجود آمدن این عوارض به صورت جدی جلوگیری کنین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها