2109
فواید آب درمانی یا هیدروتراپی

فواید آب درمانی یا هیدروتراپی

1402/10/25 بازدید489

هیدروتراپی

آب درمانی یا هیدروتراپی شامل تمرینات خاصیه که در یک استخر آب گرم انجام می‌شه. دمای آب معمولاً در زمان اجرای این روش درمانی باید بین 33 تا 36 درجه سانتیگراد باشه. این دما اصولا از دمای آب استخرهای معمولی بیشتره و همین مسئله هم باعث تسکین دردها و ناراحتی‌های جسمی بیماران می‌شه. به هر حال هر کدوم از ماها باید بدونیم که آب درمانی با ورزش‌هایی که در استخرهای آب انجام می‌شه کاملا تفاوت داره. در نهایت حتی ممکنه حرکات که در روند آب درمانی اجرا می‌شه نسبت به حرکاتی که در ورزش‌های آبی دیگه ارائه می‌شه هم دشوارتر باشه. به طور کلی در این روش درمانی تمرکز کلی متخصص بیشتر بر روی اجرای حرکات آهسته، کنترل شده است.

هیدروتراپی چیست؟

اما خوب آب درمانی به دلیل اینکه  بسیاری از مفاصل شما رو تحت تاثیر قرار می‌ده می‌تونه در روند درمان شما نقش داشته باشه. گاهی اوقات که بیمار جراحی تعویض مفصل انجام داده یا دچار بیماری‌هایی مثل کمردرد، اسپوندیلیت آنکیلوزان( روماتیسم ستون فقرات)، آرتریت پسوریاتیک( ورم مفاصل) و استئوآرتریت( بیماری مفصل رایج در دست‌ها و پاها) هست هم از روش آب درمانی برای رفع مشکل استفاده می‌شه. در نهایت می‌شه گفت که روش درمانی آب درمانی یا هیدروتراپی روشی مناسب برای رفع عوارض جسمی و دردهای مفصلی بیمارانه.

در جلسات آب درمانی چه می‌گذره؟

یادتون باشه برای حضور در جلسات آب درمانی شما نیازی به آموزش شنا ندارین. در نهایت هم معمولا استخرهای مناسب برای برگزاری جلسات آب درمانی یا هیدروتراپی از عمق کمی برخوردارن. در نتیجه شما می‌تونین توی عمق کم استخر حرکات مناسب برای آب درمانی رو به راحتی انجام بدین. در اکثر استخرهایی که برای برگزاری آب درمانی طراحی شده برای راحتی بیمار پله‌های مناسبی در استخر نصب شده. اما اگه مشکل شما خیلی حاده بهتره برای وارد شدن به استخر از بالابرهای مکانیکی استفاده کنین. 

همینطور برای پشتیبانی بیشتر از بیماران در اطراف و کناره‌های استخرهای آب درمانی ریل‌هایی نصب شده. وقتی که در آب هستین همیشه یک فیزیوتراپ یا دستیار فیزیوتراپ آموزش دیده بیمار رو از طریق یک سری تمرین‌هایی که متناسب با شرایط، قدرت و تحرک بدن بیمارن راهنمایی می‌کنن. معمولا در این جلسات تمرکز روی حرکات آهسته و کنترل شدست. از آنجایی که آب به عنوان یه حامی در اجرای حرکات درمانی کمک می‌کنه ممکنه شما احساس کنین که می‌تونین بیشتر از توان‌ خودتون ورزش کنین. بنابراین مراقب باشین که این شرایط شما رو گمراه نکنه و در اجرای حرکات زیاده روی نکنین.

این روش درمانی چطور به درمان بیماری‌ها کمک می‌کنه؟

آب درمانی یا هیدروتراپی می‌تونه به روش‌های مختلفی در درمان بیماران موثر باشه. گرمای آب به ماهیچه‌های شما اجازه می‌ده تا ریلکس بشن و همین مسئله هم باعث تسکین درد مفاصل اون‌ها می‌شه. در نهایت این روش درمانی به شما کمک می‌کنه تا بدنتون تحرک بیشتری داشته باشه. همینطور حرکت در آب باعث می‌شه وزن شما به طور یکنواخت در آب پخش بشه. پخش شدن یکنواخت وزن بدن در آب باعث تسکین درد و افزایش دامنه حرکت مفاصل بیمار می‌شه. همینطور بیمار با فشار دادن دست‌ها و پاهای خودش به آب می‌تونه قدرت عضلاتش رو افزایش بده.

از این روش درمان باید چه انتظاری داشت؟

فیزیوتراپیست شما ممکنه یک دوره پنج یا شش جلسه‌ای آب درمانی یا هیدروتراپی رو برای شما تجویز کنه. این جلسات ممکنه به صورت گروهی و با افراد دیگه‌ای که شرایط مشابه شما رو دارن برگزار بشه. گاهی هم ممکنه این جلسات به صورت انفرادی و تنها برای شخص شما برگزار بشه. اما اگه حتی جلسات آب درمانی به صورت گروهی هم برگزار بشه باز هم تمرینات پیشنهادی برای شما همچنان شخصی و اختصاصی خواهد بود. پس بهتره از این بابت نگرانی نداشته باشین و با اطمینان خاطر در جلسات آب درمانی شرکت کنین.

یادتون باشه در کشور ما اغلب بیمارستان‌ها فاقد استخر مناسب برای اجرای روند آب درمانی هستن. بنابراین ممکنه متخصص شما برای اینکه از این روش درمانی به خوبی بهره ببرین به شما توصیه کنه تا به مراکز دیگه مراجعه کنین. در نتیجه حتما قبل از حضور در این جلسات از درمانگر خودتون بپرسین که برای حضور در جلسه به چه وسیله‌ای احتیاج دارین. این مسئله باعث می‌شه که جلسات درمانی شما بدون مشکل خاصی اجرایی بشه. به خاطر داشته باشین برای حضور در جلسات آب درمانی حتما با خودتون لباس شنای مناسب و حوله شخصی‌تون رو به همراه ببرین. همینطور بهتره تا داروهایی رو هم که هر روز مصرف می‌کنین زمانی که به جلسه هیدروتراپی می‌رین با خودتون داشته باشین. این مسئله باعث می‌شه تا اگه شما در جلسات با مشکل خاصی رو برو شدین متخصص‌های مرکز با شناخت ناراحتی‌های قبلی شما سریع به کمک‌تون بیان.

فواید آب درمانی

در پایان دوره آب درمانی یا هیدروتراپی چه اتفاقی می‌افته؟

یکی از اهداف اصلی برگزاری جلسات آب درمانی یا هیدروتراپی اینه که شما با آموزش مناسب تمرینات درمانی حتی پس از پایان دوره هیدروتراپی باز هم برنامه تمرینی خودتون رو به تنهایی ادامه بدین. معمولا پس از پایان دوره درمانی فیزیوتراپیست به شما پیشنهاد می‌کنه که تمرینات آب درمانی رو توی استخر شنای نزدیک محل زندگی‌تون ادامه بدین. در نهایت یادتون باشه آموزش شنا هم شاید بتونه به تسکین دردهای شما کمک کنه. اما به هر حال حضور در جلسات آب درمانی یا هیدروتراپی می‌تونه نقش موثری در درمان خیلی از بیماری‌های حرکتی بدن داشته باشه. پس به توصیه‌های پزشک متخصص‌تون درباره حضور در جلسات آب درمانی توجه کنین. روش آب درمانی روش خیلی موثریه که در درمان بیماری های حرکتی از اون استفاده می‌کنن. پس درمان خودتون رو با صبر و حوصله ادامه بدین و بدونین که بدون شک حتما از ناراحتی‌های جسمی که آزارتون می‌ده خلاص می‌شین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

6 روز پیش
|
9738 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
8074 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
8957 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5470 بازدید