2109
درمان قطعی تنگی واژن با فیزیوتراپی کف لگن با پزشک خانم

درمان قطعی تنگی واژن با فیزیوتراپی کف لگن با پزشک خانم

1402/08/28 بازدید1768

امروزه بسیاری از خانم‌ها به‌دنبال درمان تنگی واژن یا گشادی آن هستند. همچنین خیلی‌ها بر این باورند که کم کردن تعداد دفعات رابطه جنسی می‌تواند در این راه موثر عمل کند. در حقیقت باید گفت خاصیت ارتجاعی واژن در اثر این نوع رابطه از بین نمی‌رود.

اما عواملی مانند زایمان طبیعی و افزایش سن می‌توانند در خاصیت ارتجاعی واژن اختلال ایجاد کنند و شل شدن آن را به‌دنبال داشته باشند. ازاین‌رو یافتن راه‌حلی بدون عوارض و غیرتهاجمی برای از بین‌بردن این مشکلات برای بانوان بسیار مهم است.

بیوفیدبک را می‌توان یکی از راه‌های اساسی، بی‌خطر و غیرتهاجمی برای برطرف‌سازی گشادی و تنگی واژن دانست. به همین دلیل نیز این راه‌کار درمانی در مراکز فیزیوتراپی و توسط پزشک خانم ارائه می‌شود. اگر شما نیز به هر دلیلی با مشکل گشادی واژن مواجه شدید و به‌دنبال درمان آن هستید تا انتهای متن با ما همراه باشید.

شل‌ شدن واژن به چه معناست؟

پیش از بررسی درمان تنگی واژن بهتر است با شل شدن آن و عواملی که روی ایجاد این مشکل تاثیر می‌گذارند آشنا شویم. واژن دارای خاصیت ارتجاعی است.

همچنین باید گفت خاصیت ارتجاعی واژن است که در نهایت خروج نوزاد را از رحم مادر امکان‌پذیر می‌کند. داشتن رابطه جنسی و ورود جسم خارجی به واژن شاید به‌طور موقت باعث شل شدن یا به‌عبارتی گشادی آن شود، اما در نهایت به حالت اولیه بازمی‌گردد.

شل شدن واژن مشکلی است که بعد از عواملی مانند افزایش سن و زایمان رخ می‌دهد. در این شرایط اگر خاصیت ارتجاعی آن برنگردد، برقراری رابطه جنسی کمی مشکل خواهد شد. به همین دلیل نیز درمان آن اهمیت پیدا می‌کند.

دلایل گشاد شدن واژن

 گشادی واژن ازجمله مشکلاتی است که در اثر باردارای، افزایش سن، یائسگی، وضعیت سلامتی و آسیب‌دیدگی برای خانم‌ها به‌وجود می‌آید. البته زایمان و بالارفتن سن را می‌توان مهم‌ترین این عوامل دانست که در ادامه به ‌بررسی آنها می‌پردازیم.

گشاد شدن واژن در بارداری

در بارداری بدن خانم‌ها دچار تغییرات زیادی می‌شود و از ظاهر تا هورمون‌های درون بدن یک زن تغییر می‌کنند. از سوی دیگر زمانی که نوزاد می‌خواهد به‌صورت طبیعی از رحم خارج شود نیاز به فضای زیادی دارد.

به همین دلیل نیز واژن تا حدی که لازم است باز می‌شود. این موضوع علاوه‌بر اینکه منجر به تغییر شکل واژن خواهد شد می‌تواند خاصیت ارتجاعی آن را نیز تا حدودی کم‌رنگ کند. این مورد به‌خصوص برای خانم‌هایی که تجربه چند زایمان را دارند صدق می‌کند.

افزایش سن و گشادی واژن

شل شدن واژن در اثر بالا رفتن سن می‌تواند کاملا طبیعی باشد. به مرور و با افزایش سن بانوان، تاندون‌های کف لگن دچار ضعف می‌شوند. این موضوع در نهایت شل‌شدگی دیواره رحم را به‌دنبال دارد. به همین دلیل نیز در کنار توجه به درمان تنگی واژن باید به شل شدگی آن نیز اهمیت داد.

از علت شل شدن واژن در این زمان می‌توان به کاهش سطح هورمون استروژن اشاره کرد. این هورمون باعث به‌وجود آمدن خاصیت ارتجاعی واژن شده و کم بودن آن در بدن می‌توان شل شدن این اندام زنانه را به‌دنبال داشته باشد.

تنگی واژن چیست؟

در کنار شل‌شدگی واژن که می‌تواند ناراحتی‌های مختلفی را برای خانم‌ها به‌جود بیاورد، تنگی واژن نیز وجود دارد. این مشکل حتی حادتر و جدی‌تر از گشادی آن است و می‌تواند برقراری رابطه جنسی را تا حد زیادی سخت کند.

عضلات واژن اگر عملکرد طبیعی داشته باشند، در حین تحریک شدن شل شده و از‌این‌رو دخول آسان می‌شود. اما اگر این اتفاق نیفتد عضلات کاملا منقبض می‌مانند تا حدی که رابطه یا خیلی دردناک می‌شود یا در شرایط جدی‌تر حتی دخول صورت نمی‌گیرد.

این مشکل که با نام واژینیسموس معرفی می‌شود یک اختلال فیزیکی است و در آن عضلات واژن قبل از رابطه جنسی یا حین آن با انقباض غیرارادی همراه خواهند شد. درمان تنگی واژن از طریق راه‌های مختلف امکان‌پذیر است.

درمان تنگی واژن با کمک فیزیوتراپی

امروزه علم فیزیوتراپی بسیار گسترده شده و می‌توان برای درمان تهاجمی و غیرتهاجمی بیماری‌های مختلف از آن استفاده کرد. در این شاخه پزشکی علاوه‌بر جراحی از ورزش‌های متنوع و دستگاه‌های پیشرفته نیز برای درمان مشکلات به‌وجود آمده استفاده می‌شود.

یکی از راه‌های درمان تنگی واژن در فیزیوتراپی استفاده از بیوفیدبک است. پزشک در این روش درمانی سعی دارد مشکلات روحی و جسمی بیمار را به‌طور هم‌زمان درمان کند تا فرد پس از بهبود کامل، دیگر نگرانی بابت برقراری رابطه جنسی نداشته باشد.

درمان گشادی واژن با کمک بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی درمان گشادی دهانه واژن نیز وجود دارد. این متد فیزیوتراپی کاملا غیرتهاجمی، بی‌خطر و بدون درد است. یعنی پزشک بدون استفاده از دارو و تنها در برخی موارد تجویز ورزش‌هایی مانند کگل می‌تواند این مشکل را به‌طور کامل برطرف کند. ازاین‌رو دیگر لازم نیست خانم‌های باردار نگرانی بابت گشادی و شل شدگی واژن داشته باشند.

پزشک با بیوفیدبک کف لگن می‌تواند مشکلات این ناحیه را به‌طور کامل تشخیص دهد و با تنظیم یک برنامه به‌خصوص، تنها در چند جلسه مشکل گشادی واژن را برطرف کند. این روش هما‌ن‌طور که گفتیم برای درمان تنگی واژن نیز کاربرد دارد.

بیوفیدبک تراپی چیست؟

حال که می‌دانیم بهترین راه برای درمان تنگی واژن و گشادی آن استفاده از دستگاه بیوفیدبک بوده بهتر است آن را بشناسیم. در این متد درمانی پزشک با استفاده از حسگرهای به‌خصوص، عملکرد ناحیه مورد نظر را بررسی می‌کند تا بتواند روش مناسبی برای بهبود مشکلات به‌وجود آمده تنظیم کنید.

در بیوفیدبک حسگرهای الکتریکی به بدن فردی که دچار تنگی یا گشادی واژن شده متصل می‌شوند. لازم به ذکر است این متد برای بهبود و درمان مشکلاتی مانند بی‌خوابی، اضطراب، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، سردرد، دردهای عضلانی و بی‌اختیاری ادرار نیز کاربرد دارد.

جمع‌بندی

درمان تنگی واژن و گشادی آن به‌دلیل مشکلاتی که برای خانم‌ها به‌وجود می‌آورند بسیار مهم است. به‌طور کلی واژن دارای خاصیت ارتجاعی بوده و حین برقراری رابطه جنسی یا زایمان می‌تواند به اندازه کافی باز شود.

به همین دلیل نیز گشادی یا تنگی واژن باعث ایجاد مشکلات مختلف حین رابطه شده و ازاین‌رو درمان آن اهمیت بسیاری دارد. در فیزیوتراپی چیستا دکتر زهرا ریحانی می‌توانید با کمک دکتر خانم و استفاده از دستگاه بیوفیدبک این اختلالات را به‌طور کامل درمان کنید.   

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها