2109
حساسیت نوزاد به شیر مادر

حساسیت نوزاد به شیر مادر

1402/10/09 بازدید2474

بروز حساسیت در نی نی بعد از خورد شیر مادر!

اگه اولین بار غذا خوردن کودک با شیر مادر رو ‌بینیم ممکنه این سوال در ذهن‌مون ایجاد بشه که آیا ممکنه نوزادی به شیر مادر حساسیت داشته باشه. مطمئن باشین که شما اولین کسی نیستین که یه سوال اینطوری توی ذهنش ایجاد شده. بسیاری از مادرایی که بعد از شیر دادن به نوزاد علائم ظاهری مثل کهیر می‌بینن به دنبال یافتن دلیل این مشکل بسیار تلاش می‌کنن. وقتی کودک از شیر مادر تغذیه می‌کنه اما از خوردن شیر ناراضیه والدین به این نتیجه می‌رسن که مشکل حتما باید از شیر مادر باشه. اما نکته اینجاست که در اغلب موارد نوزاد تازه متولد شده ممکنه در زمان شیردهی چندان حالت مهربونی به خودش نگیره.

اما به طور قطع این رفتار بچه به خاطر این نیست که به شیر مادر حساسیت داره. یادتون باشه بر خلاف شنیده ها حساسیت نوزاد به شیر مادر تقریبا امر محالیه. پس تا زمانی که حساسیت کودک به شیر مادر اثبات نشده کودک عزیز خودتون رو از این نعمت محروم نکنین.

آیا کودک من به شیر مادر حساسیت داره؟

در جواب این سوال باید بگم که خیر پروتئین های طبیعی موجود در شیر مادر به قدری ملایم هستن که باعث ایجاد حساسیت در نوزادان نمی‌شن. موسسه اطفال آمریکا (AAP) با انجام تحقیقات فراوان این موضوع رو مطرح کرده که شیر مادر معمولاً در نوزادان شیردخوار هیچگونه واکنش آلرژیکی ایجاد نمی‌کنه. از سوی دیگه تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشون می‌ده که تغذیه با شیر مادر بر رشد سیستم ایمنی کودک تاثیر می‌گذاره. در نتیجه مصرف شیر مادر به پیشگیری از آلرژی‌های غذایی در آینده‌ی کودک کمک می کنه.

چگونه بفهمیم نوزادان به شیر مادرشون حساسیت ندارن؟

در دهه 1980 دانشمندان سوئدی ثابت کردن که حتی نوزادان مبتلا به کولیک( قلنج) هم با مصرف شیر مادرشان مشکلی ندارن. آنها همچنین دریافتن که همون نوزادها ممکنه به پروتئین‌هایی که از بدن مادر وارد جریان خون و سپس شیر می‌شه حساسیت داشته باشن. این به این معنی که در حالی که نوزاد به شیر مادر حساسیت نداره اما ممکنه به ذرات ریز غذا که از طریق رژیم غذایی مادر به شیر نفوذ می‌کنه حساسیت داشته باشه.

بررسی رابطه آلرژی غذایی و شیردهی

گاهی اوقات نوزادان ممکنه نسبت به ذرات میکروسکوپی غذا که پس از غذا خوردن به شیر مادر نفوذ می کنن حساسیت داشته باشن. این حساسیت‌ها گاهی اوقات می‌تونن دردسرهای زیادی رو برای کودک و مادرش ایجاد کنن. اما حقیقت اینه که این پدیده چندان هم در بین نوزادان پدیده رایجی نیست. در واقع گزارش‌ها نشان می‌دن که از هر 100 نوزادی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شون فقط دو یا سه مورد واکنش آلرژیک اینطوری از خودشون نشان می‌دن.

علائم آلرژی در نوزاد چیه؟

اگه به دنبال یافتن دلیل اصلی علت حساسیت نوزاد به شیر مادر هستین باید بدونین که همیشه ممکنه که کودک به غذاهایی مثل سویا، مرکبات، تخم مرغ، آجیل یا کافئین حساسیت نشون بده. اما باید بدونین که به طور قطع در بیشتر مواقع مصرف شیر گاو در رژیم غذایی مادر عامل بروز آلرژی در کودکه. اما باید بدونین که معمولا واکنش‌های آلرژیک در نوزادان علائم متفاوتی داره. در مورد نوزادان باید بدونین که محل اصلی مبارزه اون‌ها با واکنش‌های آلرژی روده ها هستن. بنابراین علائم بروز واکنش آلرژیک در نوزادان اغلب بسیار متفاوت با بچه‌های بزرگتره. در ادامه شایع‌ترین علائم حساسیت نوزاد به شیر رو با هم بررسی می‌کنیم.

ترشح زیاد بزاق

استفراغ

گریه‌های مداوم و غرغر کردن نوزاد(نشونه‌های دردهای شکمی)

اسهال لزج

وجود خون در مدفوع

بثورات قرمز پوستی که خارش دار هستن در بخش داخلی زانو، آرنج و گردن (اگزما)

پوسته پوسته شدن پوست بدن نوزاد

سرفه و خس خس سینه

چشم‌های اشک آلود، آبریزش یا گرفتگی بینی

بررسی روش تشخیص آلرژی‌های شیردهی

شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا که نوزادان طعمه اون‌ها می‌شن شیر گاو و سویا هستن. گاهی هم نوزاد به غذاهایی مثل تخم مرغ، آجیل، مرکبات و گندم هم ممکنه واکنش نشون بدن. برای تعیین دقیق اینکه کدوم غذای آلرژی زا ممکنه روی کودک شیرخوار تاثیر بذاره ممکنه پزشک از شما بخواد تا مصرف این غذاها را برای یک دوره زمانی خاص متوقف کنین. این کار برای اینه که پزشک این موضوع رو بررسی کنه که با قطع مصرف این مواد آیا علائم کودک بهتر می‌شه یا نه. اگه بعد از مصرف غذاهای خاص اوضاع بهتر شد پزشک مصرف دوباره مواد غذایی دیگه رو برای شما آزاد می‌کنه.

رابطه حساسیت‌های غذایی و شیردهی

یادتون باشه همه واکنش‌های غذایی آلرژی‌زا حساب نمی‌شن. گاهی ممکنه کودک شما نسبت به برخی غذاها یا نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنین حساس باشه و باعث واکنش‌هایی در رفتار اون بشه. از این گذشته یادتون باشه طعم شیر مادر تابع مواد غذاییه که مادر مصرف می‌کنه. اما این به این معنی نیست بی اشتهایی کودک یا کج خلقی اون نشونه مشکل بزرگی باشه. در نهایت در این مقاله متوجه شدیم که حساسیت نوزاد به شیر رخ نمی‌ده و وجود ذرات غذایی در شیر مادر عامل بروز حساسیت در کودکه.

ارسال نظر شما

login captcha

ممنونم از سایت خوبتون

پربازدیدترین ها