2109
آیا حساسیت به بو می‌تواند بر میگرن تأثیر بگذارد؟

آیا حساسیت به بو می‌تواند بر میگرن تأثیر بگذارد؟

1401/02/10 بازدید489

افزایش حساسیت یا بیزاری نسبت به بو‌ها یکی از علائم شایع سردرد‌های میگرنی است. محققان همچنان به دنبال پاسخ‌هایی در مورد این هستند که چرا بو‌ها یا بو‌های شدید ممکن است میگرن را برای برخی از مبتلایان بدتر کند، چرا برخی از افراد گزارش می‌دهند که بو‌ها یا بو‌ها باعث میگرن آن‌ها می‌شود و اینکه چگونه یک بو می‌تواند حتی بخشی از هاله‌ای باشد که قبل از میگرن ایجاد می‌شود. مشخص شده است که طیف وسیعی از بو‌ها برای برخی از مبتلایان به میگرن مشکل ساز هستند مانند:

  • عطر
  • دود سیگار
  •  تینر رنگ
  • محصولات پاک‌کننده
  • اگزوز خودرو
  •  گازوئیل

مطالعات بالینی گزارش می‌دهند که بین 25 تا 50 درصد از مبتلایان به میگرن در طول سردرد‌های میگرنی خود حساسیت شدیدی نسبت به بو دارند و تا 50 درصد گزارش می‌دهند که بو‌ها یا بو‌های تند می‌تواند باعث حملات حاد میگرنی شود. بو‌های خاصی که ممکن است منجر به میگرن شود می‌تواند در بین افراد مبتلا متفاوت باشد و حتی برای یک فرد از سردردی به سردرد دیگر متفاوت است. برای مثال در یک مطالعه کوچک روی 60 زن مبتلا به میگرن، 63درصد (38 نفر) گزارش دادند که بو‌ها باعث میگرن آن‌ها می‌شود. با این حال تنها حدود یک سوم از این زنان سردرد داشتند که به طور مداوم ناشی از همان بو بود. در مقایسه با افراد بدون میگرن مبتلایان به میگرن می‌توانند به چیز‌هایی در محیط خود مانند نور، صدا و بو حساس‌تر باشند. با توجه به بو‌ها این حساسیت اضافی به دلیل افزایش فعال شدن گیرنده‌های عطر و درد خاص در مغز است. اگرچه مطالعات بیشتری در مورد مکانیسم‌های کامل مرتبط با بو و میگرن مورد نیاز است مناطقی در مغز که بو‌ها را پردازش می‌کنند شامل مناطقی هستند که مستقیماً در سردرد‌های میگرنی و درک درد دخالت دارند.

آیا بو بر میگرن شما تأثیر می‌گذارد؟

حساسیت یا بیزاری از بو‌ها در هنگام سردرد از علائم مهمی است که باید با پزشک خود در میان بگذارید. ارتباط بین بو‌ها و میگرن شما ممکن است به شناسایی عوامل محرک شما کمک کند و به شما و پزشکتان در درک بهتر حملات کمک کند. یکی از راه‌های کمک به تعیین اینکه آیا بو‌ها برای شما نشانه یا محرک میگرن هستند این است که آن‌ها را یادداشت و به پزشک نشان دهید.

 

منبع:

www.excedrin.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها