2109
آیا سقط جنین می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟ 

آیا سقط جنین می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟ 

1401/07/14 بازدید1047

برخی از افراد نگران هستند که سقط جنین در گذشته بر شانس باردار شدن مجدد آنها تأثیر بگذارد. آنها ممکن است نگران افزایش خطر سقط جنین باشند. برخی از ترس‌های آنها ممکن است ناشی از اطلاعات نادرست و تصورات نادرستی باشد که به اشتباه سقط جنین و مشکلات بارداری در آینده را به هم مرتبط می‌کند. هر دو سقط جنین پزشکی و جراحی روش‌های موثر و قابل اعتمادی برای خاتمه بارداری محسوب می‌شوند. علاوه بر این کارشناسان می‌گویند که اگر در گذشته سقط جنین داشته اید واقعاً نیازی به نگرانی در مورد توانایی خود برای باردار شدن در آینده ندارید. تحقیقات نشان می‌دهد والدینی که برای اولین بار سقط جنین قبلی داشته اند کمتر از آنهایی که دچار ناباروری ثانویه شده اند درمان می‌شوند.

سقط جنین چه عوارضی دارد؟

یکی از نمونه‌های سقط جنین که به طور بالقوه می‌تواند توانایی شما برای باردار شدن در آینده را مختل کند وضعیت نادری است که به عنوان سندرم آشرمن شناخته می‌شود. اگر بافتی از داخل دیواره رحم بر اثر اتساع و کورتاژ خراشیده شده باشد یا عفونت آندومتر یا غشای مخاطی که رحم را پوشانده است ممکن است رخ دهد. در این اختلال جای زخم بافت یا چسبندگی می‌تواند ایجاد شود و بخش هایی از دیواره‌های رحم را به هم بچسباند و به طور موثر اندازه حفره رحم شما را کوچک کند. اگر یک سقط بدون عارضه انجام داده‌اید و هیچ بافتی به طور تصادفی در رحم باقی نمانده است که می‌تواند باعث خونریزی یا عفونت شود باردار شدن مجدد نباید مشکلی ایجاد کند. به استثنای هر دلیل دیگری مانند سن، محدودیت ذخیره تخمدان یا سایر شرایط پزشکی مرتبط نباید برای باردار شدن مجدد دچار مشکل شوید. با این حال صرف نظر از اینکه آیا سقط جنین داشته اید یا نه و اگر با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنید برای ارزیابی احتمالی باروری با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شرایطی داشته باشید که باعث مشکلات تخمک‌گذاری شود و شایع‌ترین دلیل اغلب مشکلات ناباروری است. اگر با همسرتان برای باردار شدن مشکل دارید مهم است که با پزشک خود در مورد امکان تجزیه و تحلیل مایع منی صحبت کنید. 

چگونه برای بارداری مجدد تصمیم بگیریم؟

برای برخی از افرادی که سقط جنین می‌کنند باردار شدن مجدد ممکن است در لیست کارهایی که باید انجام دهند قرار نگیرد اما برای دیگران به خصوص اگر برای یک بارداری برنامه ریزی شده تحت سقط جنین قرار گرفته اند تلاش برای باردار شدن دوباره ممکن است کاری باشد که مشتاق انجام آن هستند. همه چیز به مدت زمانی که طول می‌کشد تا بدن به حالت عادی بازگردد بستگی دارد. شما تنها کسی هستید که می‌توانید تعیین کنید که آیا از نظر عاطفی آماده هستید تا دوباره باردار شوید. بهتر است حداقل یک سیکل کامل قاعدگی را پس از بهبودی خود صبر کنید. ممکن است پس از انجام سقط جنین در سه ماهه دوم نیاز به زمان بیشتری داشته باشید تا به بدن خود اجازه دهید مدت بیشتری بهبود یابد. افرادی که سقط جنین در سه ماهه دوم انجام می‌دهند به احتمال زیاد سقط جنین مانند اتساع و تخلیه (D&E) دارند.

نتیجه‌گیری:

سقط جنین یک تصمیم به شدت شخصی است اما اگر نگران این هستید که سقط جنین چگونه بر باروری آینده شما تأثیر می‌گذارد عوامل دیگری را که ممکن است در باروری وجود داشته باشد منع کنید. با این حال مانند هر جنبه‌ای از تاریخچه پزشکی خود همیشه بهتر است در مورد آینده بارداری و سابقه پزشکی خود با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

منبع:

www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

6 روز پیش
|
9784 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
8153 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
8984 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5478 بازدید