2109
آیا خوردن و نوشیدن می‌تواند بر سلامت روده شما تأثیر بگذارد؟

آیا خوردن و نوشیدن می‌تواند بر سلامت روده شما تأثیر بگذارد؟

1401/08/10 بازدید2765

اسهال زمانی است که شما حرکات روده شل و آبکی (مدفوع) دارید. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک باکتری، ویروس یا سایر محرک‌ها باعث شود ریتم طبیعی روده شما بیش از حد فعال شود. غذا و مایعات خیلی سریع از روده عبور می‌کنند و از جذب آب و مواد معدنی جلوگیری می‌شود. از آنجایی که آنچه می‌خورید و می‌نوشید نقش مهمی در سلامت روده شما دارد دانستن چگونگی تشخیص محرک‌های غذایی بالقوه ممکن است مفید باشد. 

چه غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌توانند باعث اسهال شوند؟

-غذاهای سرخ شده:

 غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس هستند می‌توانند باعث اسهال شوند یا علائم را بدتر کنند. چربی اضافی در روده بزرگ تجزیه می‌شود که باعث ترشح مایعات اضافی شده و اسهال رخ می‌دهد.

-غذاهای تند:

غذاهای تند یکی از شایع ترین مقصران اسهال و معده درد است. کپسایسین که به فلفل‌ها طعم تند می‌دهد می‌تواند برای برخی افراد تحریک کننده باشد.

-شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی:

فروکتوز قندی است که به طور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد. از آنجایی که بدن تنها می‌تواند مقادیر کمی فروکتوز را در یک زمان هضم کند مصرف بیش از حد غذاهای حاوی فروکتوز در یک زمان می‌تواند باعث اسهال شود. الکل های قندی مانند سوربیتول، زایلیتول، مانیتول و فروکتوز می‌توانند سیستم گوارشی را تحریک کنند. مراقب این مواد روی بسته بندی محصول باشید.

-کافئین:

کافئین سیستم گوارش شما و همچنین ذهن شما را تحریک می‌کند. اگر فکر می‌کنید که کافئین ممکن است باعث اسهال شما شود سعی کنید میزان کافئین مصرفی خود را در غذاها (شکلات) و نوشیدنی ها (قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار) محدود کنید.

-غذاهای حاوی لاکتوز:

شیر، پنیر، خامه و سایر محصولات لبنی برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باعث اسهال می‌شوند.

-عدم تحمل غذایی:

زمانی که باکتری‌های مفید روده‌تان متعادل نباشند روده‌تان ممکن است به برخی غذاها (حساسیت‌های غذایی) حساس شود. عدم تحمل غذایی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نتواند به درستی برخی غذاها یا مواد غذایی را هضم کند (تجزیه کند). عدم تحمل گلوتن و لاکتوز دو نمونه رایج از عدم تحمل غذایی هستند.

آیا مسمومیت غذایی نقشی در اسهال دارد؟

اگر غذا یا آب آلوده بخورید یا بنوشید ممکن است به گاستروانتریت و همراه با آن اسهال مبتلا شوید. گاستروانتریت منجر به التهاب معده و روده می‌شود و معمولاً توسط یک ویروس یا سم باکتریایی ایجاد خواهد شد.

چگونه از غذاهایی که باعث اسهال می‌شوند اجتناب کنیم؟

-آنها را یادداشت کنید:

اگر اسهالی دارید که ممکن است به دلیل خوردن یک غذای خاص ایجاد شده باشد می‌توانید سعی کنید با یادداشت روزانه چیزی که هر روز می‌خورید، ماده غذایی را شناسایی کنید و در صورت بروز علامت به آن اشاره کنید. 

-به وعده غذایی که می‌خورید توجه کنید:

ممکن است متوجه شده باشید که خوردن یک وعده غذایی با اجزای متعدد (مثلاً ماکارونی با سس گوجه فرنگی) باعث اسهال می‌شود اما لزوماً نمی‌دانید که کدام ماده مقصر است. با استفاده از این مثال می‌توانید پاستا را بدون سس گوجه فرنگی بخورید و بالعکس. همین تفکر را در تمام انواع وعده‌های غذایی به کار ببرید. پیروی از یک رژیم غذایی حذفی با راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه نیز می‌تواند به شما در تعیین غذاهای محرکی که باعث اسهال می‌شوند کمک کند.

 

منبع:

www.imodium.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16121 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11458 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2434 بازدید