2109
همه چیز در مورد خود زشت پنداری زنان

همه چیز در مورد خود زشت پنداری زنان

1402/10/08 بازدید357

روانشناسی زنان

خیلی از ماها به عنوان یک زن بیشتر عمر خودمون رو صرف گوش دادن به تعاریف دائمی از استانداردهای زیبایی کردیم. دائماً به ما این نکته تذکر داده می‌شه که برای زیبا بودن باید مطابق استانداردهای جامعه باشیم. جامعه اطراف ما همیشه از ما توقع داشته که حتی با استفاده از محصولات متعدد آرایشی و بهداشتی و انجام عمل‌های زیبایی خودمون رو با معیارهای زیبایی تطبیق بدیم. گاهی هم با پادکست‌هایی مواجه می‌شیم که از ما می‌خواد به عنوان یه زن خودمون رو زیبا ببینیم و همه چیز رو فدای بدست آوردن یه چهره و اندام مطابق با استانداردهای زیبایی جامعه نکنیم. اما به هر حال شاید خیلی از ماها هنوز هم با مشکل خود زشت پنداری دست و پنجه نرم می‌کنیم و این موضوع واقعا تاسف باره.

اولا قبل از قضاوت یه زن باید ببینیم منشا پیدایش حس خود زشت پنداری زنان چیه و چه طوری می‌شه اون‌ها رو از این حس نجات داد. شاید بزرگترین مشکل توی این مسیر اینه که ما بچه‌هامون رو جوری بار نمی‌یاریم که خودشون رو زیبا بدونن. یا حتی برای اون‌ها تعریف مشخصی از زیبایی ایجاد نمی‌کنیم. در نتیجه همین مسئله باعث می‌شه دخترهای کوچیک و فرشته مانند ما به دنبال زیبایی به هر سوراخی سر بزنن. یادتون باشه ما نباید با تغییر خودمون باعث بشیم که معیارها انقدر سخت بشه که همه تبدیل به آدم‌هایی شبیه به هم بشیم. تفاوت‌ها خودش بزرگترین معیار برای تشخیص سطح زیباییه. در نهایت یادتون باشه زندگی مدرن از زن‌ها می خواد تا زیبا باشن و برای رسیدن به زیبایی از هر روشی استفاده کنن. پس بیاین باهم دیگه نگاهی به مسئله خود زشت پنداری زنان در عصر مدرن کنیم.

چرا من زشتم؟

یکی از چیزهایی که توی این چند سال اخیر منو خیلی آزار داد دیدن کلیپ دختر بچه‌ای بود که بعد از آرایش موهاش به کمک مادرش با حالتی غمگین می‌گفت هنوز هم زشتم. احساس زشتی یه حس منفی و خیلی مخربه. شاید توی اون لحظه خیلی از ماها از همه انسان‌هایی که باعث شدن یه دختر بچه احساس زشت بودن و حقارت کنه متنفر شدیم. فقط کافیه لحظه‌ای خودتون رو جای کودکی بزارین که در سن کم احساسات منفی نسبت به چهره و ظاهر خودش داره. بدون شک گذر زمان نمی‌تونه به این حس حقارت کمک کنه و اون در آینده از عزت نفس پایینی برخوردار می‌شه.

بدون شک جامعه در به وجود اومدن این حس منفی در این دختر بچه بی تاثیر نبوده. دسته بندی معیارهای زیبایی و قرار دادن آدم‌ها توی این دسته ها رو می‌شه بزرگترین علت پیدایش حس خود زشت پنداری زنان دونست. اگه جامعه شروع به اصلاح این شرایط کنه بدون شک نسل‌های آینده از این موضوع ضربات زیادی می بینن. پس نباید بی تفاوت از کنار موضوعات اینچنینی گذشت.

دلیل خود زشت پنداری زن‌ها چیه و چرا باید این موضوع رو جدی گرفت؟

بدون شک حس خود زشت پنداری می‌تونه زن‌ها رو وادار کنه تا از هر روشی برای فرار از این حس استفاده کنن. این حرکت گاهی می‌تونه حتی زندگی یه زن رو هم به خطر بندازه. گاهی حتی مشاهده شده که زن‌ها برای فرار از این حس دست به خودکشی زدن. پس یادتون باشه دسته بندی آدم‌ها در معیارهای زیباشناسی می‌تونه خیلی خطرناک و آسیب زا باشه. امروزه جامعه داره به سمتی حرکت می‌کنه که تولد یه کودک رو با معیارهای زیبایی اون ارزش‌گذاری می‌کنه. در واقع در این تفکر بچه‌های معمولی‌تر از علاقه کمتری برخوردار می‌شن و در نهایت جایگاه مناسبی توی جامعه و خانواده ندارن. همین مسئله می‌تونه در آینده باعث به وجود اومدن احساس زشتی در این بچه‌ها بشه و اون‌ها برای رسیدن به معیارهای جامعه هر کاری بکنن.

 

چه طوری می‌شه زن‌ها رو از این حس نجات داد؟

حقیقت اینه که عزت نفس و اعتماد به نفس یه زن باید مقدم بر زیبایی ظاهری اون باشه. اما والدین هم باید یادشون باشه که در کنار زیباتر کردن ظاهر دخترها بهتره به اون‌ها در آینده احساس زشتی ندن. شاید بپرسن که منظورم از این حرف چیه؟ خوب بزارین اینطوری بگم که یه پدر و مادر می‌تونه با مدیریت دقیق برنامه غذایی بچه‌ها باعث بشه اون‌ها چهره و اندام زیباتری در آینده داشته باشن. در واقع خودداری از مصرف غذاهای پرکالری و نوشیدنی‌های گازدار در بچگی می‌تونه به ایجاد حس رضایت در آینده یه بچه کمک کنه. مطالعات نشون می‌دن که ما توی نسلی زندگی می‌کنیم که احتمال مرگ زودهنگام بچه‌ها به خاطر مشکلات چاقی خیلی زیاده. در واقع خیلی‌ها معتقدن که ما قبل از والدینمون حتما از دنیا می‌ریم و معمولا چاقی می‌تونه طول عمر ما رو بین 5 تا 20 سال کاهش بده.

در نتیجه می‌شه با مدیریت غذا و رعایت اصول اولیه مراقبت از پوست و مو جلوی ایجاد حس خود زشت پنداری زنان رو گرفت. در نهایت به جای اینکه به خود زشت پنداری زنان به عنوان یه بیماری نگاه کنیم بهتره که نسبت به روشی که با اون بشه این حس رو کاهش داد بیشتر فکر بشه. یادمون باشه جامعه نقش مهمی در ایجاد این مشکل داره و تغییر در نوع نگرش جامعه می‌تونه این مشکل رو رفع کنه.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها