2109
آلزایمر چه می‌کند؟/ همذات‌پنداری ما با بیماران

آلزایمر چه می‌کند؟/ همذات‌پنداری ما با بیماران

1395/06/01 بازدید2330

نی‌نی سایت: آرش رضایی/ همه چیز از آنجا شروع شد که "من" شناساها را به ناشناس‌ها تقدیم کرد و رفت. بدون جنگ. بدون خونریزی. آلزایمر در سایه صلح می‌آید. مرموز می‌آید و در سایه صلح تمامیت "من" و "حافظه" را تسخیر می‌کند. در این نقطه است که سوژه مسخ فراموشی می‌شود و در ستایش آن فرو می‌رود. 
گاهی من و شما هم ترجیح می‌دهیم فراموش کنیم. از یاد ببریم. در ستایش فراموشی بمانیم. چیزهای بسیاری است که اگر قادر بودیم، آنها را ارادی به فراموشی و نسیان می‌سپردیم. اگر قادر بودیم از حافظه و خاطره کنارش می‌گذاشتیم و ترجیحا به یک فضای خالی و قابل تردد تبدیلش می‌کردیم. اما آنقدرها هم سهل نیست؛ دستیابی به اکسیر فراموشی.

فراموشی و فروپاشی
گاهی شما سعی می‌کنید بعضی امور را در حافظه و یا خاطره‌خود فراموش کنید. شما در این مسیر بسیار تلاش می‌کنید؛ گاهی نتیجه می‌گیرید، گاهی نه. این رفتار در بعضی از ما با تمرین، ممارست و آگاهی بعضا محقق شده‌است و در مواردی هم نه. اما این یک روی سکه است و می‌توان  اینطور گفت که شما از روی اقبال بخشی از خاطره نامطلوب خود را به عمیق‌ترین لایه ناخودآگاه خود پس می‌زنید و آن را آنجا بایگانی می‌کنید. اما روی دیگر این سکه، بهمن عظیمی است که ناخودآگاه در مرزهای خودآگاهی ما راه می‌اندازد و با پیشروی تا مرکز و پایتخت خودآگاهی هرآنچه در استقرار "من حافظه" است نابود و نیست می‌کند. این وضعیت اصلا مطلوب نیست و نام این کوه و بهمن نامطلوب آلزایمر است. واژه‌و اختلالی بسیار شایع در جهان امروز. اختلالی که روی برزخی بهشت فراموشی است و حیات خود را تا فروپاشی نهایی سوژه ادامه می‌دهد. آلزایمر از حافظه سوژه تغذیه می‌کند، همچون انگلی که بخواهد تا آخرین قطره خون بدن میزبان را بیرون بکشد.
 
آلزایمر و طی عرض در زمان
فرد دچار آلزایمر گاهی  برای خرید یک نان و یا یک هواخوری مختصر از خانه خارج می‌شود و دیگر به خانه رجوع نمی‌کند. این فرد یا افراد را گمشده‌های آلزایمر می‌نامند. افرادی که در مسیر فراموشی قدم بر می‌دارند و با پیشروی در آن وارد هزارتوی زمان گذشته و آینده می‌شوند. این چندپاره شدن در زمان تا جایی پیش می‌رود که فرد دچار، بلکل زمان حال را وامی‌گذارد و تا جهان داستان‌های علمی-تخیلی پیش می‌رود. جهانی که در آن گاهی  آلت دست بیگانگان فضایی می‌شود و گاهی همنشین سلطانی قجری یا صفوی. در همین بزنگاه آنان که به دنبال گمشده خود هستند بیشترین درد را متحمل می‌شوند. آنها در خیابان و کوچه‌های شهر اعلامیه می‌زنند و چهره گمشده خود را شناسه نام کوچه و خیابان می‌کنند. چهره‌ای که خود در زمان و نام شهر با فراموشی ادغام شده. او اینجا نیست و آنها اینجا به دنبال او می‌گردند و مراقب او هستند. او مسافر زمان است. عاقبت او همچون فرجام "بیلی پل گریم" در رمان سلاخ‌خانه شماره پنج است ( اثر کورت ونه گات نویسنده معاصر آمریکایی). 
 
اجسام از آنچه در فراموشی می‌بینید، بی‌معناترند
فرد دچار فراموشی، آنچه می‌بیند آنچه نیست که پیش روی من و شما حاضر است. لیوان پیش روی من و شما می‌تواند برای او هواپیمای فانتوم باشد. دال‌ها و دلالت‌ها دیگر برای او کارکرد مدون و مکانیکی خود را ندارد. او ناشناخته می‌بیند. دیگر ناشناختگی نشانی‌های شهر با ناشناخته کهکشان، کیهان و سیاهچاله‌های آن، برای او توفیری ندارد. او اکنون در لازمان است و آنجا لامکان. برای او ستایش است و برای ما چهره‌ای دیگر از جنون، تن زدن آن و اینِ "خودآگاهی" از عقل و عقلانیت.
فرد فراموش شده ما در این عوالم و حالات گاهی دوران پیری و کهولت خود را تجربه می‌کند، گاهی جوانی خود را و یا گاهی در روز و ساعتی از دوران کودکی خود زیر تابش خورشید به سر می‌برد؛ که در نهایت اگر او خوش‌شانس باشد، در همان ساعت و دقیقه کودکی با بی‌وزنی نسیم و گرمای بازمانده از آن خاطره شیرین، رستگار می‌شود. و این بدین خاطر است که تا به امروز آلزایمر درمان نداشته؛ تنها پیشگیری داشته است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16181 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11487 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2520 بازدید