2109
چرا غروب‌ها اعصاب ندارید؟

چرا غروب‌ها اعصاب ندارید؟

1397/01/21 بازدید468
نی نی سایت: اگر در پایان روز و نزدیک غروب آفتاب، احساس خشونت و پرخاشگری می‌کنید، ممکن است آن را به حساب خستگی از کار روزانه و ... بگذارید اما محققان می‌گویند رفتارهای پرخاشگرانه با غروب آفتاب به اوج خود می‌رسند و مسئول این اتفاق، بخشی از مغز است که هم ساعت داخلی بدن‌مان را تنظیم می‌کند و هم خلق و خویمان را.
حالا با این کشف، محققان امیدوارند بتوانند پرخاشگری بیماران مبتلا به جنون و دمانس (زوال عقل) را، با هدف قرار دادن ساعت بدن، درمان کنند.
معمولا بیماران مبتلا به جنون در ساعات اول غروب دچار پرخاشگری می‌شوند که به آن سندرم «غروب خورشید» می‌گویند و این تیم تحقیقاتی آمریکایی معتقد است این اتفاق به خاطر از کار افتادن این مدار بیولوژیک رخ می‌دهد.
این ساعت شبانه‌روزی که با روشنایی روز و فصل تغییر می‌کند، بر بسیاری از عملکردهای بدن از جمله احساس، دمای بدن، گوارش و سطح هورمون‌ها اثر می‌گذارد.
حالا محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده‌اند که این مدارها در مغز موش‌ها، حتی بر خشونت هم اثر می‌گذارند، که در ساعات پایانی روز به اوج خود می‌رسد و اوایل صبح به کاهش می‌یابد.
با این کشف تازه احتمالا درمان تازه‌ای برای بیماری‌های اعصاب، از درمان استرس تا مدیریت بهتر رفتار، پیدا خواهد شد.
سندرم غروب آفتاب معمولا علت بستری شدن بیماران دچار جنون و زوال عقل در آسایشگاه است و اگر متخصصان بتوانند این جریان را کنترل کرده و خشونت فرد را در پایان روز به حداقل برسانند، این بیماران می‌توانند مدت بیشتری در خانه خود زندگی کنند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها