2109
ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری

ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری

1402/10/07 بازدید3360

مصرف ویتامین قبل از بارداری

ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری برای خانم‌های باردار و خانم‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارن مفیده که مهمترین اونا اسیدفولیک هست. نیاز یه خانم باردار به اسیدفولیک، کلسیم و آهن خیلی بیشتره، چون نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت مادر و رشد و تکامل جنین داره. ویتامین‌های مورد نیاز قبل بارداری برای سلامت مادر و جنین ضروریه. این ویتامین‌ها مکمل‌هایی هستن که دارای مواد معدنی و ویتامین‌های روزانه می‌باشن که قبل و یا در دوران بارداری یه خانم باردار به اونا احتیاج داره. مواد مغذی باید از غذاهایی که یه زن باردار می‌خوره تامین بشه، اما مصرف ویتامین‌های قبل بارداری بسیار مهمن.

قبل از مصرف ویتامین‌های قبل بارداری چه نکاتی رو باید رعایت کرد :

1 _ با دقت ویتامین‌ها رو باید انتخاب کرد : ترکیبات ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری با توجه به وضعیت سلامت تغذیه‌‌ای باهم فرق دارن. به طور مثال : بعضی از کارخانجات داروسازی مولتی ویتامین‌هایی تولید می‌کنن که به مقدار زیادی آهن دارن، این ویتامین‌ها فقط برای زنانی که فقر آهن دارن مفیده.

2 _ مشورت با پزشک : استفاده از چند مکمل متفاوت باید پرهیز بشه، مگه اینکه پزشک تجویز کرده باشه. اگه به صورت همزمان اسیدفولیک و مولتی ویتامین مصرف بشه، چون مولتی ویتامین حاوی اسیدفولیک هست امکان اوردوز وجود داره. بیش از حد نباید مکمل مصرف بشه. اگه رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی، لبنیات، غلات کامل و حبوبات باشه به جز اسیدفولیک به مکمل دیگه‌ای نیاز نیست.

چه زمانی این ویتامین‌ها باید مصرف بشن :

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها قبل از بارداری هست. مهمترین این ویتامین‌ها اسیدفولیکه، مصرف اسیدفولیک باید چند ماه قبل از بارداری باشه تا از نواقص مادرزادی جلوگیری کنه. بنابر توصیه بعضی از پزشکان همه زنانی که قادر به بچه‌دار شدن هستن، حتی اگه قصد بارداری رو هم ندارن باید ویتامین‌های دوران بارداری رو مصرف کنن. اوایل بارداری بخصوص چند هفته اول زمان خیلی مهمی برای سلامت و رشد جنین هست. ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری بهتره که در طول این دوران مصرف بشه.

ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری کدومن ؟

  • فولیک اسید : قبل از اینکه خیلی از زنان بدونن که باردارن، نقص لوله عصبی در اوایل بارداری ممکنه اتفاق بیوفته، بنابراین مصرف اسیدفولیک از نواقص مادرزادی که روی مغز و نخاع اثر میذاره جلوگیری می‌کنه. علاوه بر مکمل‌ها زنان باردار باید از غذاهایی که حاوی اسیدفولیک هستن مثل : آجیل، سبزیجات برگ سبز، میوه‌هایی از خانواده مرکبات و لوبیا استفاده کنن.
  • کلسیم : کلسیم از اون جهت مهمه که می‌تونه جلوی از دست دادن تراکم استخوان رو در مادران باردار بگیره. در این دوران جنین برای رشد استخوان از کلسیم بدن مادر استفاده می‌کنه.
  • ید : برای عملکرد سالم تیروئید ید خیلی مهم و حیاتیه. کمبود این ماده در زنان باردار باعث : مرده‌زایی، سقط جنین، ناتوانی ذهنی شدید، ناشنوایی و توقف رشد فیزیکی می‌شه.

مکمل‌های ضروری قبل از بارداری :

  • آهن : یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری آهنه که باعث تولید گلبول‌های قرمز می‌شه. گلبول‌های قرمز اکسیژن لازم رو برای رشد کودک رد به اون می‌رسونه.
  • اسیدهای چرب امگا3 : امگا3 فقط از منایع غذایی مثل : آجیل و ماهی چرب به دست میاد این ماده جلوی زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم رو می‌گیره.
  • کولین : هرچند که بدن می‌تونه کولین رو بسازه اما بیشتر اون از غذا دریافت می‌شه. گوشت گاو، مرغ، ماهی، خوک و تخم مرغ منبع غنی کولین هستن. برای رشد مغز کودک این ماده ضروریه.

دلایل مصرف ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری :

 زنان باردار بیشتر از زنان غیر بارداری نیازهای تغذیه‌ای دارن. توجه به رژیم غذایی خیلی مهمه و در صورت نیاز باید از مکمل‌های غذایی هم استفاده بشه. بعضی از کمبودهای تغذیه‌ای با غذا جبران نمی‌شن به همین خاطر باید مادر ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری رو مصرف کنه. دلایل مصرف این ویتامین‌ها در زیر گفته شده :

  1. در طول دوران بارداری بدن به مقدار زیادی مواد مغذی نیازمنده ،حتی تضمینی وجود نداره که فقط با رژیم غذایی مواد مغذی به بدن می‌رسه. مصرف مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها قبل از بارداری اهمیت زیادی داره.
  2. بدن یه مدت زمان طول می‌کشه تا مواد مغذی برای تامین احتیاجات دوران بارداری رو تامین و تولید کنه، پس بهتره که ویتامین‌ها قبل بارداری به بدن برسه تا بدن بتونه به موقع از اونا استفاده کنه.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها