2109
آمادگی‌های مهم قبل از بارداری

آمادگی‌های مهم قبل از بارداری

1398/04/31 بازدید6517
اگر به فکر بچه‌‌دار شدن افتاده‌‌اید با در نظر گرفتن فقط چند نکته ساده می‌‌توانید خودتان را برای تجربه یک بارداری سالم و لذت بخش آماده کنید. بدون شک باید آمادگی لازم را برای بارداری به دست بیاورید و بعد اقدام به بچه دار شدن کنید. با هم برخی نکات مهم در این مورد را مرور می‌کنیم.

به عنوان «پدر یا مادر» با همسرتان صحبت کنید

وقتی که حرف بچه‌‌دار شدن به میان می‌‌آید و بحث فرزند و آینده او بین زوجین داغ می‌‌شود، با دو گروه از پدر و مادرهای آینده مواجه می‌‌شویم: گروه اول وقتشان را برای صحبت درباره مسائل حاشیه-ای مانند مدرسه‌‌ای که می‌‌خواهند بچه‌‌شان در آن درس بخواند و یا امکاناتی که می‌‌خواهند برای او فراهم کنند صرف می‌‌کنند. اما در عوض بعضی دیگر به مسائل مهمتری در مورد فرزندپروری می-پردازند برای مثال اولویت‌‌ها، انتظارات، نگرانی‌‌ها، سبک تربیتی‌‌شان و ... را با یکدیگر به اشتراک می-گذارند؛ یعنی دقیقاً همان کاری را می‌‌کنند که متخصصان به والدین آینده توصیه می‌‌کنند.

قرص‌های کنترل بارداری را قطع کنید

اگر قصد باردار شدن دارید، دو ماه قبل از اقدام، مصرف قر‌‌ص‌‌های کنترل بارداری را کنار بگذارید. این کار به شما فرصت می‌‌دهد تا با چرخه طبیعی قاعدگی‌‌تان آشتی کنید و زمان تخمک گذاری را بدانید تا شانس بارداریتان افزایش پیدا کند. 

غذایی که دوست دارید بخورید

البته شما در دوران بارداری هم می‌‌توانید در رستوران غذا بخورید اما شاید به خاطر شرایط آن موقع برخی محدودیت‌‌های غذایی داشته باشید. بنابراین اگر برنامه‌‌ای برای بچه‌‌دارشدن دارید، بهتر است از آزادی غذایی فعلی‌‌تان استفاده کافی را ببرید.

اقدامات قبل از بارداری

مصرف دخانیات را ترک کنید

چه خودتان سیگار مصرف می‌‌کنید و چه همسرتان، در هر دو صورت باید متوجه تأثیر منفی آن روی کیفیت تخمک خود و اسپرم شوهرتان باشید. یادتان باشد که مصرف تنباکو مسئول حدود 13 درصد از مشکلات باروری در همسران است. به همین دلیل بهتر است عادتهای سالم را جایگزین مصرف دخانیات کنید و سعی کنید سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید. 

کافئین کمتری مصرف کنید

اگر می‌‌خواهید بارداری سالم‌‌تری داشته باشید، قبل از اقدام برای بچه‌‌دار شدن میزان کافئین مصرفی‌‌تان را کمتر کنید. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که بین کافئین و بارداری چه ارتباطی وجود دارد اما یافته‌‌های علمی نشان می‌‌دهند که مصرف خیلی زیاد کافئین می‌‌تواند احتمال سقط را افزایش بدهد.

وزنتان را کنترل کنید

اگر به دنبال فرصتی برای تعادل وزن هستید، قبل از باردار شدن یکی از بهترین این فرصت‌‌ها است. کاهش حدود 10تا 15 پوند از وزنتان (هر پوند= 454 گرم) نه تنها بارداری را برای خانم‌‌هایی که اضافه وزن دارند آسان‌‌تر می‌‌کند، بلکه افزایش سلامت بارداری و کاهش مخاطرات زایمان را برایتان به ارمغان خواهد آورد. اگر هم خیلی لاغرید، قبل از اقدام برای بارداری از پزشکتان درباره مقداری افزایش وزن مشورت بگیرید.

اقدامات قبل از بارداری

مصرف مکمل را فراموش نکنید

هر زنی که در طی سه تا شش ماه آینده قصد باردار شدن دارد باید از حالا و البته زیر نظر پزشک مصرف روزانه مولتی ویتامین و فولیک اسید را شروع کند. زیرا ممکن است برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم و ضروری از طریق رژیم غذایی به بدن نرسد. 

خوب بخوابید

نداشتن خواب کافی و منظم مشکلاتی را در تخمک گذاری منظم به وجود می‌‌آورد. بنابراین اگر می‌خواهید باردار شوید، از همین امروز کمیت و کیفیت خوابتان را بررسی کنید و اگر همچنان با تغییراتی که انجام دادید، مشکل خواب دارید بهتر است با پزشک در این مورد مشورت کنید. یادتان باشد حالا که برای بارداری آماده میشوید خودسرانه هیچ دارویی مصرف نکنید. 

استرستان را کم کنید

برخی تحقیقات نشان می‌‌دهند که استرس زیاد می‌‌تواند توانایی باردار شدن را کاهش بدهد. به علاوه اگر شما با همین استرس‌‌های فعلی‌‌تان باردار بشوید، با اضافه شدن استرس‌‌های دوران بارداری و زایمان گرفتاری‌‌های بیشتری به سراغتان خواهد آمد. بنابراین قبل از اقدام به بارداری با مشورت افراد متخصص راهکاری برای کنترل استرس‌‌های اضافی‌‌تان پیدا کنید.

لحظات شادی را در قاب دوربین‌‌تان ثبت کنید

قبل از بارداری دوران خوبی است برای ثبت لحظات و خاطرات شیرین. آن هم نه فقط از خود و همسرتان بلکه از هر چیزی که بعدها می‌‌تواند یادآور زندگی مشترک پیش از صاحب فرزند شدن باشد. خیلی نخواهد گذشت که متوجه ارزش این عکس‌‌های دو نفره خواهید شد و خواهید دید که چنین اسنادی چقدر برای فرزندان‌‌تان جالب و الهام بخش خواهند بود.

روابط همسران قبل از بارداری

خانه‌‌تان را آماده کنید

اگر فکر می‌‌کنید خانه‌‌تان کوچک است یا نیاز به بازسازی دارد و یا هر چیز دیگر و می‌‌خواهید تغییراتی ایجاد کنید قبل از اینکه سر و کله بچه در زندگی‌‌تان پیدا بشود این کار را بکنید.

با مادرتان صحبت کنید

بعضی از مسائل مربوط به باروری و بارداری ارثی هستند. البته این به معنای تکرار صد در صدی مسائل مادر یا خواهرتان برای شما نیست. اما صحبت کردن در مورد آنها و در میان گذاشتن آن با پزشکتان به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید برنامه دقیق‌‌تری برای بارداری خود تهیه کنید. برای مثال می‌‌توانید از مادر، خواهر، خاله و یا مادر بزرگتان بپرسید که چقدر طول کشید تا باردار شدند، چه مشکلاتی برایشان پیش آمد ؟ و...

با پزشکتان ملاقات کنید

بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌‌کنند که حداقل سه ماه قبل از اقدام برای باردار شدن توسط پزشک متخصص زنان و زایمان ویزیت شوید تا از سلامت دوران پیش از بارداری‌‌تان اطمینان حاصل کنید. مزیت دیگر این کار آن است که به شما فرصت می‌‌دهد تا بتوانید قبل از بارداری پزشک مورد نظر خود را پیدا کنید.

ملاقات پزشک پیش از بارداری

پس‌‌انداز کنید

بچه‌‌دار شدن از همان ابتدا که با یک برگه آزمایش شروع می‌‌شود، هزینه‌‌هایی دارد. حتی اگر اهل مراجعه به مطب‌‌های خصوصی و یا تغذیه چندان مخصوص هم نباشید اما مخارجی خواهید داشت که از آنها گریزی نیست. بنابراین همانطور که از قبل برای آینده فرزندتان پس انداز می‌‌کنید، قبل از باردار شدن هم برای دوران بارداری‌‌تان پس‌‌اندازی در نظر بگیرید.

به فکر سلامت دندان‌هایتان باشید

تحقیقات بسیاری سلامت دهان را با سلامت بارداری مرتبط دانسته‌‌اند. به طوری که گفته شده است زنان بارداری که بیماری لثه دارند بیشتر از زنانی که از لحاظ دهان و دندان سالم هستند، در معرض سقط، زایمان زودرس و پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) قرار دارند. پس قبل از اقدام به بارداری حتماً مراجعه به یک متخصص دهان و دندان را در برنامه‌‌تان قرار بدهید.

هوای هواداران‌‌تان را داشته باشید

شما در طی دوران بارداری همان‌‌قدر که به حمایت شوهرتان نیاز دارید، به حمایت افراد دیگری مانند خانواده و دوستان‌‌تان هم نیاز خواهید داشت. بنابراین ارتباط‌‌تان را با آنها حفظ و تقویت کنید.

همراهی با خانواده پیش از بارداری

موهایتان را رنگ کنید

گرچه تحقیقات علمی هنوز اثبات نکرده‌‌اند که رنگ کردن مو در طی دوران بارداری مضر است، اما اغلب متخصصان توصیه می‌‌کنند که در طی این دوران به‌‌خصوص در سه ماهه اول که زمان رشد اندام‌‌های حیاتی جنین است تا جایی که امکان دارد کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید.

با شغل‌‌تان کنار بیایید

آیا ساعت‌‌های کاری‌‌تان مناسب است؟ آیا شغل فعلی انعطاف‌‌پذیری لازم برای شرایط بارداری و رسیدگی به فرزندتان را دارد؟ آیا مسیر رفت و آمد به محل کارتان مناسب است؟ این‌‌ها سؤالاتی هستند که لازم است قبل از باردارشدن پاسخ‌‌های قانع کننده‌‌ای برایشان پیدا کنید.

لباس‌‌های مناسب بخرید

لباس‌‌های تنگ و چسبیده مدت زیادی به کارتان نخواهند آمد و مجبور خواهید شد که تا مدتی بعد از تولد فرزندتان قید پوشیدن آنها را بزنید. بنابراین به فکر خریدن چیزهایی باشید که یا مناسب روزهای آتی‌‌تان باشند و یا استفاده از آنها ربطی به کم و زیاد شدن سایزتان نداشته باشد.

زمان طلایی‌‌ تخم گذاری را پیدا کنید

چرخ عادت ماهانه‌‌تان را با پزشک چک کنید و درباره زمان تخمک‌‌گذاری از او اطلاعات بیشتری بگیرید. این کار کمک می‌‌کند تا با موقعیت‌‌هایی که می‌‌توانید شانس بیشتری برای باردار شدن داشته باشید آشنا شوید.
 

ارسال نظر شما

login captcha

 دو تا توصیه‌ش بد بود یکی این که با مادرتان مشورت کنید از فرداش استرس به آدم میدن که چرا باردار نشدی. به نظر من هیچ کس جز خود دو نفر نباید بدونه قصد بچه دار شدن دارن. یکی هم این که به رستوران بروید باید اتفاقا" به تغذیه بیشتر اهمیت بدن

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4836 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14713 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3818 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3530 بازدید