2109
آیا مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری باعث افزایش وزن می‌شوند؟

آیا مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری باعث افزایش وزن می‌شوند؟

1401/03/04 بازدید1461

یکی از راه‌هایی که می‌توانید مطمئن شوید نوزاد متولد نشده‌تان مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند مصرف یک ویتأمین در دوران بارداری و طبق تجویز پزشک است. ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا این ویتأمین‌ها باعث افزایش وزن شما می‌شوند یا تأثیرات منفی بر روی کودک شما دارند.

 

چه ویتأمین‌هایی را در دوران بارداری مصرف کنیم؟

ویتأمین‌های دوران بارداری تجویز می‌شوند تا بتوانید نیاز‌های کودک خود را در حالی که او هنوز در شکم شما است تکمیل کنید. حتی اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید باز هم می‌توانید از مزایای این ویتأمین‌ها بهره ببرید. این به این دلیل است که این ویتأمین‌ها به پر کردن هرگونه مواد مغذی ضروری که در دوران بارداری خود قادر به مصرف آن‌ها نیستید کمک می‌کند. زمانی که باردار هستید معمولاً سیستم ایمنی بدن شما ضعیف‌تر است شما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کند. با مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری می‌توانید خود را سالم نگه دارید. به خصوص اگر روزانه آهن، ویتأمین C، ویتأمین A و روی مصرف می‌کنید.

چگونه ویتأمین‌های دوران بارداری به بارداری شما کمک می‌کنند؟

هنگامی که باردار هستید باید به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب برای سلامتی خود و کودکتان داشته باشید. شما باید به خاطر داشته باشید که کودک شما برای تأمین نیاز‌های غذایی خود به شما وابسته است. اینجاست که کمک یک ویتأمین قبل از تولد آشکار می‌شود. این مکمل مواد مغذی مورد نیاز کودک شما است. برخی از مزایای سلامتی ویتأمین‌های دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  •  کاهش تهوع
  •  کاهش خطر ناتوانی‌های مادرزادی
  • تقویت باروری

مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

  •  گرفتگی معده
  •  یبوست / گاز / نفخ
  •  ریزش مو
  •  خارش/خشکی/بثورات پوستی
  •  کبودی
  •  خونریزی معده
  •  ضعف عضلانی
  •  تحریک معده
  •  ضربان قلب سریع/ناهموار
  •  از دست دادن اشتها
  •  آب دهان بیشتر
  •  دفعات ادرار کردن

 

چند نوع ویتأمین در دوران بارداری می‌توان مصرف کرد؟

 اسید فولیک:

به رشد مناسب مغز و نخاع کودک شما کمک می‌کند. مصرف آن خطر نقص‌های مادرزادی جدی مانند آنسفالی یا اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد.

 کلسیم:

با ادامه رشد کودک به محافظت از استخوان‌های شما کمک می‌کند. این به این دلیل است که کودک شما کلسیم را از دندان‌ها و استخوان‌های شما می‌گیرد. اگر بدن خود را با کلسیم تکمیل نکنید ممکن است تراکم استخوان را قبل از تولد نوزادتان از دست بدهید.

 آهن:

این ویتأمین به رساندن اکسیژن به کودک شما کمک می‌کند. همچنین از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.

چه مکمل‌هایی را پزشک تجویز می‌کند؟

 اسید‌های چرب امگا 3:

این چربی‌ها حاوی DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) هستند که فقط از ماهی‌های چرب و مغز‌ها به دست می‌آیند. امگا 3 می‌تواند به کاهش خطر تولد نوزاد با وزن کم یا زایمان زودرس کمک کند.

 کولین:

بدن شما کولین خود را می‌سازد. اما هنوز هم می‌توانید بیشتر آن را از منابع غذایی مانند گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک، ماهی و تخم مرغ دریافت کنید. کودک شما برای رشد سالم مغز به کولین نیاز دارد. اگر نمی‌توانید کولین کافی دریافت کنید می‌تواند بر نیاز‌های کودک شما تأثیر بگذارد.

 

آیا ویتأمین‌های دوران بارداری باعث افزایش وزن می‌شوند؟

افزایش وزن شما به دلیل بارداری و رشد کودک شما است نه ویتأمین دوران بارداری. این به این دلیل است که ویتأمین‌ها هیچ کالری ندارند. اگر آهن مصرف می‌کنید ممکن است دچار نفخ و یبوست شوید.

چه زمانی مصرف ویتأمین‌ها را شروع کنیم؟

اکثر مردم بر این باورند که بهتر است مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری را به محض اطلاع از بارداری شروع کنند و به همین دلیل است که پزشکان به زنان توصیه می‌کنند این ویتأمین‌ها را به طور منظم مصرف کنند به خصوص اگر قصد باردار شدن دارند. با مصرف این ویتأمین‌ها می‌توانید از نقایص مادرزادی که معمولاً در هفته‌های اول بارداری رخ می‌دهد جلوگیری کنید.

مصرف نکردن ویتأمین باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

اگر بتوانید در طول بارداری از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی پیروی کنید ممکن است نیازی به مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری نداشته باشید. ویتأمین‌های دوران بارداری برای زنانی که میل شدید به غذا‌های ناسالم دارند ضروری است. مهم است که بدانید چگونه نیاز‌های غذایی روزانه خود را در طول بارداری تأمین کنید تا کودک شما سالم باشد.

اگر هنگام باردار نبودن از ویتأمین‌های بارداری استفاده کنیم چه می‌شود؟

برخی ادعا‌ها وجود دارد که ویتأمین‌های دوران بارداری می‌توانند به ضخیم‌تر شدن مو و تقویت ناخن‌ها کمک کنند. به همین دلیل برخی از زنان وسوسه می‌شوند که این ویتأمین‌ها را حتی اگر باردار نیستند مصرف کنند. اگر باردار نیستید و قصد بارداری ندارید مصرف مقادیر زیاد این مواد مغذی ممکن است در دراز مدت برای بدن شما مضر باشد. بهتر است در مورد آن از پزشک خود بپرسید.

آیا ویتأمین‌های دوران بارداری اشتها را افزایش می‌دهند؟

اگر می‌پرسید چه چیزی باعث می‌شود بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کنید احتمالاً به دلیل بارداری شماست و ارتباطی به مصرف ویتامین‌ها ندارد.

ویتأمین‌های دوران بارداری با بدن شما چه می‌کنند؟

ویتأمین‌های دوران بارداری به تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول بارداری کمک می‌کنند. مصرف کلسیم به تأمین این ماده معدنی با رشد دندان‌ها و استخوان‌های کودک کمک می‌کند. اگر کلسیم مصرف نمی‌کنید ممکن است در آینده دچار پوکی استخوان بشوید.

 

منبع:

www.parentalquestions.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها