2109
کرایوتراپی یا سرما درمانی چیست؟ چرا انجام می شود؟

کرایوتراپی یا سرما درمانی چیست؟ چرا انجام می شود؟

1402/09/23 بازدید587

سرما درمانی

سرما درمانی یا Cryotherapy روشی هست که در اون از سرما و دمای پایین برای درمان بیماری‌ها یا زخم‌ها استفاده می‌شه. این روش معمولا با استفاده از یخ یا مواد سرد دیگه، مثل نیتروژن مایع یا گاز کریوژنیک، انجام می‌شه. در کرایوتراپی، سرما به ناحیه مورد نیاز برای مدت زمان محدودی اعمال می‌شه. این سرما باعث ایجاد انقباض عروق و کاهش جریان خون در اون قسمت شده که منجر به انسداد عروق کوچک و کاهش التهاب می‌شه. همچنین، سرما کاهش فعالیت سلول‌ها، تخریب بافت غیرسالم و کاهش درد و التهاب رو به همراه داره. 

کرایوتراپی برای درمان موارد مختلفی استفاده می‌شه، از جمله:

زخم‌ها و جراحات پوستی:

درمان زخم‌های جلدی کوچیک، مثل زگیل، مولوسکوم، کراتوز و زگیل‌های ساده.

زگیل‌ها و زخم‌های داخلی:

درمان زگیل‌های داخلی مثل زگیل رحمی و زگیل‌های مجرای ادراری.

زخم‌های بدخیم:

استفاده از سرما درمانی در درمان بعضی از سرطان‌ها مثل سرطان پوست و سرطان سرویکس می‌تونه موثر باشه.

 لکه‌ها و آکنه‌های پوستی:

سرما درمانی می‌تونه برای درمان لکه‌های پوستی مثل لکه‌های ایجاد شده ناشی از اشعه نور خورشید و آکنه‌های سطحی استفاده بشه.

درمان برخی بیماری‌های پوستی با کرایوتراپی:

مثل زگیل، کراتوز سبورئیک، واروس هماتوماگلوبینی، واروکل کرونیک و آنژیوم‌های برجسته.

قبل از انجام سرما درمانی، تشخیص و تعیین مدت و شدت درمان باید توسط پزشک متخصص صورت بگیره. همچنین، ممکنه بعد از انجام کرایوتراپی علائمی مثل درد، سوزش، قرمزی و تورم در ناحیه تحت درمان مورد درمان بروز کنه، اما این علائم معمولا به مرور زمان بهبود پیدا می‌کنن. توجه داشته باشین که در صورت نیاز به کرایوتراپی، این روش توسط یه پزشک متخصص انجام بشه.

فواید انجام سرما درمانی یا کرایوتراپی:

کرایوتراپی (Cryotherapy) فواید و مزایای زیادی داره که در ادامه به بعضی از اون‌ها اشاره می‌کنیم:

درمان زخم‌ها و آسیب‌های پوستی:

همونطور که در بخش قبلی عنوان شد، کرایوتراپی می‌تونه در درمان زخم‌های پوستی مثل زگیل‌ها، زخم‌های ریزشی، مولوسکوم، و زگیل‌های ساده موثر باشه. سرما جریان خون رو بهبود و التهاب رو کاهش می‌ده که این مورد باعث می‌شه زخم سریعتر ترمیم بشه و روند بهبود بافت رو تسهیل می‌کنه.

کاهش درد و التهاب:

سرما باعث ایجاد انقباض عروق و کاهش جریان خون در ناحیه تحت درمان می‌شه. این مورد باعث کاهش التهاب و درد مرتبط با بیماری‌ها یا آسیب‌های مختلف می‌شه.

حذف زگیل‌ها و آکنه‌های پوستی:

کرایوتراپی می‌تونه برای حذف زگیل‌های پوستی و آکنه‌های سطحی موثر باشه. سرما جریان خون رو بهبود می‌ده و به همین دلیل باعث تخریب بافت غیرسالم می‌شه.

درمان برخی بیماری‌های پوستی با کرایوتراپی:

کرایوتراپی ممکنه در درمان برخی بیماری‌های پوستی مثل زگیل، کراتوز سبورئیک، واروس هماتوماگلوبینی، واروکل کرونیک و آنژیوم‌های برجسته موثر باشه.

کاهش خطر سرطان:

در بعضی موارد، کرایوتراپی می‌تونه در درمان برخی از سرطان‌ها مثل سرطان پوست و سرطان سرویکس مورد استفاده قرار بگیره. سرما باعث تخریب سلول‌های بدخیم می‌شه.

به این نکته توجه داشته باشین که در صورت نیاز به کرایوتراپی، این روش باید توسط پزشک متخصص انجام بشه و تشخیص و تعیین مدت و شدت درمان به دقت بررسی بشن. همچنین، برخی عوارض موقتی مثل درد، سوزش، قرمزی و تورم ممکنه بعد از انجام کرایوتراپی رخ بده، اما این علائم معمولا در مدت زمان کوتاهی خوب می‌شن و در درازمدت تاثیرات جانبی جدی ندارن.

روش‌های انجام کرایوتراپی:

کرایوتراپی به روش خارجی و داخلی انجام می‌شه:

روش خارجی:

در صورتی که بافت مورد نظر روی سطح پوست قرار داشته باشه، پزشک از دستگاه اسپری و سواب پنبه‌ای برای اعمال انجماد استفاده می‌کنه. این روش معمولا با استفاده از نیتروژن مایع انجام می‌شه تا حالت انجماد بیشتری روی بافت ایجاد بشه.

روش داخلی:

برای درمان بیماری‌های داخلی بدن مثل سلول‌های پیش سرطانی یا تومورها، پزشک از کرایوپروب (Cryoprobe) استفاده می‌کنه. کرایوپروب یه وسیله برنامه‌ریزی شده هست که از طریق اون سرما به صورت مستقیم به بافت داخلی اعمال می‌شه، باعث منجمد شدن و نابودی بافت غیرسالم میشه.

توجه کنین که استفاده از روش‌های مختلف کرایوتراپی به تشخیص و توصیه پزشک بستگی داره و باید توسط متخصصین حوزه درمانی انجام بشه.

جمع‌بندی:

به طور خلاصه، کرایوتراپی یا سرما درمانی، استفاده از سرما و دمای پایین برای درمان بیماری‌ها و زخم‌ها هست. این روش باعث کاهش التهاب، درد، و تخریب بافت غیرسالم می‌شه. کرایوتراپی در درمان زخم‌ها و جراحات پوستی، زگیل‌ها و زخم‌های داخلی، برخی بیماری‌های پوستی و درمان برخی از سرطان‌ها استفاده می‌شه. قبل از انجام این روش، تشخیص و تعیین مدت و شدت درمان توسط پزشک ضروری هست.

منابع

my.clevelandclinic.org

medicalnewstoday.com

 

 
منبع : کرایوتراپی یا سرما درمانی چیست؟ چرا انجام می شود؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها